Företag i fokus:

Bogren: ”Det är en elitverksamhet vi håller på med”

Magnus Bogren

Tränarteamet med Magnus Bogren i spetsen har angenäma problem med att förfoga över en bred trupp i laguttagningarna i stundande slutspel Foto: Daniel Hansson

Gratismatch och välfyllda läktare, skön seger och ett SSK som visade spelglädje. Finns inte så mycket att klaga efter fredagens match mot jumbon Västervik.

Ett lag på banan i stort sett hela matchen, säger Magnus Bogren till Telgenytt.

SSK:s huvudtränare har all anledning att vara nöjd efter målkalaset och också kraftigt spelövertag i matchen mot VIK över 60 minuter.

-Ja, nöjd är jag väl egentligen. Det var rätt avslaget i sista perioden med tanke på att vi gör 7-1 direkt. Jag är nöjd med matchen, framför allt starten.

Det var inget snack, i alla fall första halvan var det bara ett lag på banan.

-Det var det i stort sett hela matchen, de fick lite powerplay, det var väl därför de fick lite mer i tredje perioden.

Med bara ett fåtal timmar kvar av transferfönstret 15:e februari offentliggjorde SSK att klubben värvat den finländske forwarden Miikka Pitkänen från KalPa i finska Liiga. Bogren tyckte Miikka gjorde ett bra intryck i sin första match med tanke på förutsättningarna.

-Jag tyckte han var väldigt pigg, framför allt i början av matchen. Sedan är det klart, att med ingen träning och att ha kommit sent kvällen innan så är det rätt väntat att han tappar lite i fart.

-Men tycker han såg väldigt pigg ut och har mycket grejer i sig. Han kommer definitivt bli ett tillskott för oss, det är jag helt övertygad om.

Har ni haft koll på honom under en lägre tid? Hur var resonemanget innan ni tog in honom?

-Det är en spelare som har dykt upp, då har vi tittat på honom. Vi hade lite olika alternativ men tyckte att det här var ett väldigt bra val. Vi ville ha in en spelare som kan spela både ytterforward och center.

Rekryteringen av Pitkänen är ytterligare en byggsten för att bredda truppen och förbereda den för ett för SSK:s del förhoppningsvis långt och lyckosamt slutspel. Men det finns också en osäkerhet gällande Vidells skada, finns inga garantier när eller om han hinner komma i matchform till slutspelsmatcherna.

-Det är lite olika saker som ligger bakom men framfört allt för att bredda och få upp konkurrensen, menar Bogren. Sedan vet man inte vad som händer med de som är skadade, tillägger han.

Hur är statusen för Veeti Vainio?

-Han är igång lite lätt men där finns ingen dag satt om när och hur han han kan vara tillbaka för fullt. Vi får se om det blir, han är igång och tränar och kör lite själv. Vi får se om han kan bli aktuell för spel framöver. Jag kan inte säga mer än så.

Magnus Bogren, huvudtränare i SSK Foto: Shamash Oyal

Ett stående inslag, kanske mest i supporterleden, är diskussionen om SSK:s ”svaga” facit mot lagen som tillsammans med SSK ligger på de sex första platserna i tabellen. Men det är inget som Bogren ser som ett stort bekymmer. Egen fundering: Tänker speciellt på de två senare matcherna mot Djurgården där undertecknad tycker de har fått diktera villkoren lite för mycket i de matcherna.

-Det kan jag köpa till viss del. Matcherna mot Djurgården har varit väldigt speciella matcher också med tanke på det som hände hemma hos oss. Jag tror inte den matchen hade blivit så men det är inga prestationer vi är nöjda med. Och fortsätter sitt resonemang kring ämnet:

-Mot Brynäs tycker jag egentligen att vi har gjort fyra bra matcher men bjudit de på lite för mycket chanser, då är de för bra. Nu senast mot dem ska vi vinna den matchen men gör inga mål. Så den matchen tycker jag inte vi ska grubbla för mycket på.

.-AIK har vi plus på. Mora har vi fortfarande chansen på, där är vi inte nöjda med första och senaste matchen mot dem. Sedan tycker jag egentligen vi har varit bättre än Björklöven i alla tre matcherna mot dem men ändå inte lyckats vinna. Det är lite olika saker såklart som ligger bakom resultaten i matcherna mot de lagen men ser inte det som ett större problem.

Det hade väl såklart varit skönt och viktigt att vinna matcherna mot Djurgården, Björklöven och Mora nu på slutet för att ”markera” att ni är att räkna med?

-Det handlar inte bara om att markera utan också om att ta placeringar i tabellen.

För att återgå till senaste mötet med Brynäs så var min tanke där under matchens gång, att sätter ni inte era chanser så kommer ni bli straffade för det till slut.

-Så är det. De får ju klara chanser och vi sätter inte våra, det ät det som är skillnaden.

Om man räknar in ett tillfrisknande för Linus Videll och räknar in att alla andra forwards som olika mycket har ingått i A-lagstruppen så har tränarteamet då 16 forwards att tillgå när de i mars går in i det hockeyallsvenska slutspelet. Men vad händer då med gruppdynamiken när några hamnar utanför laget när konkurrensen hårdnar?

Ett angenämt problem för tränarna men inte alltid så kul för de spelare som blir ”åsidosatta”. Men något som man bör kunna hantera anser Magnus Bogren.

-Ja, det är klart att det kommer bli att några får stå utanför laget. Men det är en elitverksamhet vi håller på med, konkurrensen måste finnas där. Då får man ju tävla om platserna, folk kan ju såklart bli besvikna om de inte får spela eller spela mindre. Det är en del av den verksamhet vi håller på med, de förutsättningarna man går in i den här världen med. Det måste man klara av att hantera, både som spelare och ledare. Gör man inte det så…det är bara att knyta näven.

-Titta på HV71 när de gick upp, de hade tio backar och sexton forwards och det gick hur bra som helst så jag ser inte det som nåt problem. Skulle det bli det får vi hantera det där och då.

Liljegren missade matchen igår, var det på grund av sjukdom eller en följd av ökad konkurrens?

-Han är skadad, vi får se hur länge han blir borta. Det är inget allvarligt, han kanske missar någon match till.

Då är det en klassisk dag för dag där?

-Ja.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 16:35
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 16:53

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors