Företag i fokus:

Bogren: ”Det är en elitverksamhet vi håller på med”

Magnus Bogren

Tränarteamet med Magnus Bogren i spetsen har angenäma problem med att förfoga över en bred trupp i laguttagningarna i stundande slutspel Foto: Daniel Hansson

Gratismatch och välfyllda läktare, skön seger och ett SSK som visade spelglädje. Finns inte så mycket att klaga efter fredagens match mot jumbon Västervik.

Ett lag på banan i stort sett hela matchen, säger Magnus Bogren till Telgenytt.

SSK:s huvudtränare har all anledning att vara nöjd efter målkalaset och också kraftigt spelövertag i matchen mot VIK över 60 minuter.

-Ja, nöjd är jag väl egentligen. Det var rätt avslaget i sista perioden med tanke på att vi gör 7-1 direkt. Jag är nöjd med matchen, framför allt starten.

Det var inget snack, i alla fall första halvan var det bara ett lag på banan.

-Det var det i stort sett hela matchen, de fick lite powerplay, det var väl därför de fick lite mer i tredje perioden.

Med bara ett fåtal timmar kvar av transferfönstret 15:e februari offentliggjorde SSK att klubben värvat den finländske forwarden Miikka Pitkänen från KalPa i finska Liiga. Bogren tyckte Miikka gjorde ett bra intryck i sin första match med tanke på förutsättningarna.

-Jag tyckte han var väldigt pigg, framför allt i början av matchen. Sedan är det klart, att med ingen träning och att ha kommit sent kvällen innan så är det rätt väntat att han tappar lite i fart.

-Men tycker han såg väldigt pigg ut och har mycket grejer i sig. Han kommer definitivt bli ett tillskott för oss, det är jag helt övertygad om.

Har ni haft koll på honom under en lägre tid? Hur var resonemanget innan ni tog in honom?

-Det är en spelare som har dykt upp, då har vi tittat på honom. Vi hade lite olika alternativ men tyckte att det här var ett väldigt bra val. Vi ville ha in en spelare som kan spela både ytterforward och center.

Rekryteringen av Pitkänen är ytterligare en byggsten för att bredda truppen och förbereda den för ett för SSK:s del förhoppningsvis långt och lyckosamt slutspel. Men det finns också en osäkerhet gällande Vidells skada, finns inga garantier när eller om han hinner komma i matchform till slutspelsmatcherna.

-Det är lite olika saker som ligger bakom men framfört allt för att bredda och få upp konkurrensen, menar Bogren. Sedan vet man inte vad som händer med de som är skadade, tillägger han.

Hur är statusen för Veeti Vainio?

-Han är igång lite lätt men där finns ingen dag satt om när och hur han han kan vara tillbaka för fullt. Vi får se om det blir, han är igång och tränar och kör lite själv. Vi får se om han kan bli aktuell för spel framöver. Jag kan inte säga mer än så.

Magnus Bogren, huvudtränare i SSK Foto: Shamash Oyal

Ett stående inslag, kanske mest i supporterleden, är diskussionen om SSK:s ”svaga” facit mot lagen som tillsammans med SSK ligger på de sex första platserna i tabellen. Men det är inget som Bogren ser som ett stort bekymmer. Egen fundering: Tänker speciellt på de två senare matcherna mot Djurgården där undertecknad tycker de har fått diktera villkoren lite för mycket i de matcherna.

-Det kan jag köpa till viss del. Matcherna mot Djurgården har varit väldigt speciella matcher också med tanke på det som hände hemma hos oss. Jag tror inte den matchen hade blivit så men det är inga prestationer vi är nöjda med. Och fortsätter sitt resonemang kring ämnet:

-Mot Brynäs tycker jag egentligen att vi har gjort fyra bra matcher men bjudit de på lite för mycket chanser, då är de för bra. Nu senast mot dem ska vi vinna den matchen men gör inga mål. Så den matchen tycker jag inte vi ska grubbla för mycket på.

.-AIK har vi plus på. Mora har vi fortfarande chansen på, där är vi inte nöjda med första och senaste matchen mot dem. Sedan tycker jag egentligen vi har varit bättre än Björklöven i alla tre matcherna mot dem men ändå inte lyckats vinna. Det är lite olika saker såklart som ligger bakom resultaten i matcherna mot de lagen men ser inte det som ett större problem.

Det hade väl såklart varit skönt och viktigt att vinna matcherna mot Djurgården, Björklöven och Mora nu på slutet för att ”markera” att ni är att räkna med?

-Det handlar inte bara om att markera utan också om att ta placeringar i tabellen.

För att återgå till senaste mötet med Brynäs så var min tanke där under matchens gång, att sätter ni inte era chanser så kommer ni bli straffade för det till slut.

-Så är det. De får ju klara chanser och vi sätter inte våra, det ät det som är skillnaden.

Om man räknar in ett tillfrisknande för Linus Videll och räknar in att alla andra forwards som olika mycket har ingått i A-lagstruppen så har tränarteamet då 16 forwards att tillgå när de i mars går in i det hockeyallsvenska slutspelet. Men vad händer då med gruppdynamiken när några hamnar utanför laget när konkurrensen hårdnar?

Ett angenämt problem för tränarna men inte alltid så kul för de spelare som blir ”åsidosatta”. Men något som man bör kunna hantera anser Magnus Bogren.

-Ja, det är klart att det kommer bli att några får stå utanför laget. Men det är en elitverksamhet vi håller på med, konkurrensen måste finnas där. Då får man ju tävla om platserna, folk kan ju såklart bli besvikna om de inte får spela eller spela mindre. Det är en del av den verksamhet vi håller på med, de förutsättningarna man går in i den här världen med. Det måste man klara av att hantera, både som spelare och ledare. Gör man inte det så…det är bara att knyta näven.

-Titta på HV71 när de gick upp, de hade tio backar och sexton forwards och det gick hur bra som helst så jag ser inte det som nåt problem. Skulle det bli det får vi hantera det där och då.

Liljegren missade matchen igår, var det på grund av sjukdom eller en följd av ökad konkurrens?

-Han är skadad, vi får se hur länge han blir borta. Det är inget allvarligt, han kanske missar någon match till.

Då är det en klassisk dag för dag där?

-Ja.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 16:35
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 16:53

Teknologins roll i Scanias monteringsprocess

INCSPON

När du tittar på en nyproducerad Scania-lastbil är det lätt att bara se resultatet av tusentals arbetstimmar, sofistikerad ingenjörskunskap och avancerad teknologi. Mellan de glänsande yttre delarna och den robusta designen, gömmer sig en tillverkningsprocess där precision möter tur, i en symfoni av maskiner och människohänder. Det är en värld där teknologi inte bara underlättar arbetet utan också driver fram innovation och hållbar utveckling.

Robotars precision i monteringsarbetet

I hjärtat av Scanias tillverkning ligger de avancerade robotsystemen – dessa avancerade robotar är programmerade för att exakt montera hjulen, på fordonen. Dessa robotar är utrustade med sensorer och kameror som gör det möjligt för dem att identifiera och placera hjulen på rätt sätt. Från att placera tunga karosseridelar till att montera minutiösa komponenter, utför dessa maskiner uppgifter med en precision som överskrider mänskliga kapaciteter. Denna automatiserade approach frigör tid för arbetarna att fokusera på kvalitetskontroll och finjusteringar, vilket i slutändan höjer produktens kvalitet.

Förutom det fasta monteringsarbetet ger robotarnas programmerbara natur en betydande flexibilitet i produktionslinjen. Detta möjliggör snabba omställningar för att möta förändrade marknadsförhållanden eller introducera nya modeller. Den konstanta utvecklingen av robotteknik, inklusive adaptiv artificiell intelligens och maskininlärning, innebär att robotarna blir allt mer självlärande och självständiga – och på sikt kan de hantera ännu mer komplicerade och varierande uppgifter i monteringsprocessen.

Digitala tvillingar banar väg för innovation

En annan teknologisk framgång är användningen av digitala tvillingar. Dessa virtuella kopior simulerar den fysiska tillverkningsprocessen i realtid, vilket tillåter ingenjörerna att experimentera och förutse hur förändringar i processen kommer att påverka den slutliga produkten. Genom att tillämpa denna teknik kan Scania minska resursslöseri och optimera produktionseffektiviteten utan att riskera faktiska tillverkningskomponenter. Det är en framkantsteknologi som kombinerar det bästa av datavetenskap och tillverkningsteknik för att skapa en mer flexibel och responsiv produktionslinje.

De digitala tvillingarnas roll har också vuxit utöver produktionen till att omfatta produktlivscykeln i sin helhet. Genom att använda data insamlad under hela produktens livstid kan företag retroaktivt analysera och förbättra såväl design som produktionsteknik. Det gör att nästa generation av produkter kan konstrueras med ännu högre effektivitet och precision, vilket visar hur simulering och datavetenskap formar framtidens industri.

Mänskliga insikter styr företagets framgång

Trots en ökande automatisering, förblir människans roll central i Scanias tillverkningsprocess. Arbetare utbildas kontinuerligt för att hantera och övervaka avancerad teknologisk utrustning, vilket speglar en balans mellan människans kreativitet och maskinernas effektivitet. Detta samarbete mellan människa och maskin säkerställer en högkvalitativ produkt, samtidigt som det blir ett levande exempel på framsteg och anpassningsförmåga inom arbetskraften.

Att stärka den mänskliga faktorn i tillverkningsprocessen innebär även att tillsätta kunskap om ergonomi och arbetarskydd. Integrering av intelligenta assistanssystem som varnar för faror eller trötthet, tillsammans med utbildning i hur teknologin bäst utnyttjas, bidrar till en säkrare och mer tillfredsställande arbetsmiljö. Denna symbiotiska relation mellan arbetare och teknologi utgör en hållbar och framåtblickande arbetsplatskultur.

Från ritbord till vägar – hållbarhetens betydelse

Hållbarhet och miljömedvetenhet genomsyrar hela tillverkningskedjan, från val av material till energieffektiva produktionsmetoder. Scanias åtagande att minska sitt miljöavtryck ser man inte minst i deras strävan att integrera hållbarhet i varje steg av produktionsprocessen. Genom att använda återvunna material där det är möjligt och ständigt söka efter energieffektiva lösningar, leder Scania vägen mot en grönare fordonsindustri.

Teknikens framsteg inom fordonstillverkning är inte bara en fråga om att producera mer effektivt – det handlar också om att göra det på ett sätt som är hållbart och ansvarigt. Scanias tillverkningsprocess är ett perfekt exempel på hur innovation kan användas för att uppnå båda dessa mål, med en hälsosam dos av mänsklig insikt och maskinprecision. Detta är framtidens tillverkning, och det är en framtid vi alla kan se fram emot.

Scania visar även sitt hållbarhetsåtagande genom att investera i förnyelsebara energikällor för sin tillverkningsprocess. Genom att anlägga solpaneler, utnyttja vindkraft och till och med överväga geopoliternas varma underflöden för att skapa geotermisk energi, arbetar företaget aktivt för en koldioxidneutral produktion. Dessa ansträngningar kompletterar användningen av miljövänliga material och återvinningsprogram, ytterligare cementerande företagets plats som en ledare i gröna tillverkningsprinciper.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 02:00
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 14:20

INSÄNDARE: KD firar 60 år – Ett parti byggt på oföränderliga värderingar

Anna Syr

Anna Syrjänen, KD
Foto: Södertälje kommun

”Vi Kristdemokrater behövs i svensk politik”, det skriver Kristdemokraternas gruppledare Anna Syrjänen.

I dag, 20 mars 2024, är det 60 år sedan Kristdemokraterna bildades. Det var främst två skäl som fick våra pionjärer att bilda ett nytt politiskt parti. De reagerade starkt på den politiska utvecklingen i Sverige. De drevs av övertygelsen om att kristen människosyn och etik är avgörande för det goda samhällsbygget.

När Kristdemokraterna bildades år 1964 svepte en radikal förändringsvind över Sverige. Det skulle vara slutpratat om normer och fostran. Röster höjdes i stället för en etiskt neutral skola och stat. Ett återkommande krav var att samhället skulle befrias från sådant som förknippades med kristen etik. Bildandet av ett nytt politiskt parti blev därför ett motdrag. Allt sedan 1964 har Kristdemokraterna därför hävdat att det finns vissa värderingar som är värda att kämpa för över tid. Och en allmängiltig uppfattning om vad som är rätt och vad som är fel.

Vår förste partiledare Birger Ekstedt påpekade: “Ju svagare den etiska värdegemenskapen är utvecklad i samhället, desto större risk för gruppmotsättningar och kaotisk samhällsutveckling och desto mer beroende blir samhället av yttre tvångsåtgärder.”

”Sverige behöver en värderingskompass som skiljer rätt”

Alf Svensson som var vår partiledare i 31 år har tydliggjort att vi behöver ett gemensamt etiskt modersmål och att Sveriges etiska modersmål är den judisk-kristna etiken. Vi kristdemokrater hävdar att det finns värderingar som inte är valbara. Egentligen borde detta var en självklarhet. Flera av dagens stora samhällsproblem visar på just detta.

Sverige behöver en värderingskompass som skiljer rätt från fel lika tydligt som öst och väst, syd och nord.

Vi är stolta över vår historia som vilar på två ben; den europeiska antinazistiska och den svenska folkrörelsebakgrunden. Vi Kristdemokrater behövs i svensk politik.

Anna Syrjänen
Gruppledare KD

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 21:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors