Företag i fokus:

Ny chef tar rodret på Torekällbergets museum

kommun

Foto: Södertälje kommun

Viveka Andersson, tidigare program- och utbildningschef på Tom Tit i Södertälje, har nu påbörjat sin nya roll som chef för Torekällbergets friluftsmuseum, efterträdande Eva Skyllberg.

”Jag har landat mjukt och blivit väl mottagen av kollegorna bäde uppe pa berget och i stadshuset. Ser fram emot fortsättningen”, skriver Andersson på sociala medier.

(Annonslänk)

Efter fem framgångsrika år på Tom Tit i Södertälje, där Viveka Andersson tjänstgjort som program- och utbildningschef, har hon nu klivit in i sina nya skor som ledare för Torekällbergets friluftsmuseum. Denna position blev tidigare innehavd av Eva Skyllberg, som har gått vidare till en chefsposition på Stockholms läns museum.

Anderssons första vecka på det nya jobbet har varit minst sagt händelserik, något hon själv summerar på sociala medier. Hennes introduktionsvecka har bjudit på allt från sportlovsförberedelser till oväntade teknikstrul, och från historiska kringlor som firar 150 år till nybakade semlor som välkomnar besökarna. Utöver detta har hon hanterat rekryteringar och sett till att museet fått sina leveranser av hö, samt hanterat kvarnvingar – en mångsidig start som lovar gott för museets framtid.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 17:24

Trafikolycka i Nykvarn – Två förare till sjukhus

Ambulans

Arkivbild

Tidigt på onsdagsmorgonen inträffade en trafikolycka i Nykvarn där två personbilar kolliderade. Olyckan resulterade i att båda förarna fördes till sjukhus.

Trafikolyckan ägde rum på onsdagsmorgonen, omkring klockan 07:30 och inträffade vid korsningen mellan Långdalsvägen och Södertäljevägen.

Olyckan uppges ha skett när en av bilarna sladdade i en kurva och kolliderade med den andra bilen. Polis och ambulans ryckte snabbt till platsen för att bistå med hjälp.

Båda förarna har förts till sjukhus för kontroll, men det finns i nuläget inga rapporter om allvarliga skador.

Bilarna som var inblandade i olyckan har bärgats från olycksplatsen. Polispatrullen som var på plats rapporterar att vägbanan var extremt halt vid tidpunkten för olyckan, vilket kan ha bidragit till händelseförloppet.

I nuläget finns det inga misstankar om brott i samband med olyckan.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 12:48
Senast uppdaterad: 20 december 2023 12:52

INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Kommun stadshus

Arkivbild

Inom samhällsbyggnadskontoret i stadshuset arbetar 80-90 % av de anställda som konsulter, alla från samma firma, med sina saftiga löner. Inte konstigt att alla våra skattepengar tar vägen.

Till exempel: utemiljöchefen Evert Sjöstrand, som är över 70 år och arbetar som konsult, har en lön på minst 90 000 kr/mån. Dessutom delar han ut generösa löner till vanliga parkchefer (3 st) som bara sitter i kontoret och fikar/pratar med varandra. De ”fiskar och jagar” och får ca 51 000 kr/mån, vilket innebär en löneförhöjning på ca 6 000 kr/mån. Varje chef har också en ”dräng” som tjänar över 40 000 kr/mån för ”planering”.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Detta är helt sjukt! Vanliga parkarbetare, som utför allt arbete, tjänar runt 30 000 kr/mån och får en löneförhöjning på 300-400 kr varje år. Inte konstigt att alla gator och annat är i dåligt skick, nästan som i Ryssland.

Allt som Evert Sjöstrand rör vid verkar misslyckas, vilket har hänt många gånger, senast på Farstanäs och tydligen snart även inom driftenheten.

Måste kalla rörmokare, kan finnas skit inom ledningen.

En med insyn

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors