Företag i fokus:

Ny vecka – 2 nya matcher för SSK

Magnus Bogren

Bogren och resten av tränarteamet ska försöka coacha laget till två segrar den här veckan. Foto: Daniel Hansson

Två matcher i spelschemat för SSK den här veckan, dessutom väldigt viktiga poäng på spel då SSK siktar på så hög tabellplacering som möjligt.

Imorgon beger sig SSK till Uppsala för match mot Almtuna i Gränbyhallen. SSK tog en komfortabel 7-2 seger mot Västervik i fredags medan Almtuna åkte på en rejäl smäll mot BIK Karlskoga, förslust med hela 0-10.

-Det är alltid tufft att komma dit, det kommer som alltid att krävas en topprestation för att slå dem, säger SSK:s huvudtränare Magnus Bogren angående motståndet i morgondagens match.

-Kanske extra mycket med tanke på smällen de fick mot Karlskoga.

Djurgården på fredag får ändå ses som den stor höjdpunkten den här veckan, märks det på ett annat sätt i gruppen vad som är på gång?

-Nej, faktiskt inte. Det är ett tråkigt svar kanske men det är att ta en dag i taget, allt fokus är på i morgon. Sedan är det klart att alla vet om att det är en match på fredag också. Den är speciell men vi är inte där ännu utan det gäller att göra en bra match mot Almtuna först och främst. Så vi kan bygga vidare på det.

-Det är ju ett par häftiga matcher till sedan också, vi har ju tre raka matcher mot topplag. Men visst om man ser till fredag så är det klart vi vill både för derbyts skull men också att slå Djurgården.

Att få med er tre bra resultat från de matcherna kan bli direkt avgörande på vilken placering ni får i tabellen.

-Så är det ju. Vi vill ju vara så högt upp som möjligt men samtidigt får man då inte bara fundera på fredag imorgon. Då helt plötsligt tappar man tre poäng, det är fullt fokus på imorgon, att se till och slå Almtuna. Vi förlorade där förra gången, sedan har vi två raka på dem, så vi vill definitivt slå dem.

Viktor Liljegren har skadebekymmer och missar sin andra raka match Foto: Shamash Oyal

Viktor Liljegren var indisponibel på grund av en skada när SSK mötte Västervik och medverkade inte heller på dagens träning. Forwarden är därmed inte uttagningsbar till matchen imorgon heller.

-Han är inte med imorgon heller så det blir samma trupp likt senast som åker med till Uppsala.

Så förutom Liljegren, Videll och Veeti Vainio är övriga redo för spel?

-Ja, precis.

15:e februari, dagen då transferfönstret i svensk hockey stängdes, offentliggjorde SSK ett nyförvärv i Miika Pitkänen. I samma veva skickade SSK också ut ett PM om att man namngivit den 18-åriga backen Albert Wikman.

Albert som tillhör SHL-laget Färjestad BK är fortfarande junior och kan enligt regelverket då flyttas fram och tillbaka mellan de två klubbarna obegränsat. Men hur planen ser ut har inte Bogren någon info om i dagsläget.

-Det är egentligen Emil Georgsson man ska prata med om det. Vi har pratat om att bredda truppen och få in fler backar och han är en intressant back. I och med att han är junior kan han gå fram och tillbaka utan begränsning. Det är för att säkra upp en till, sen om vi använder honom eller inte får vi se vad som händer.

En uppdatering om statusen på Linus Videll och Veeti Vainio tack.

-Med Linus går det enligt plan, nästa vecka ska han på kontroll igen. Sedan får vi se, jag kan inte säga att han är tillbaka där eller då. Vi hoppas han kan vara tillbaka till slutspelet eller någon match in.

-Veeti är igång och tränar lite, jag vet inte om han kommer tillbaka. Han har varit på is lite, senast igår och ska imorgon också. Sedan får vi se om det blir något spel för honom, han har fått lite bakslag någon gång när han varit på is och därför fått stanna upp lite igen. Det blir mer en bonus om han kommer tillbaka skulle jag säga.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 februari 2024 20:09
Senast uppdaterad: 20 februari 2024 21:59

DEBATT: Elever lider i tystnad: En kallbrand i våra skolor

2022_05_Studera-plugga-skola

Foto: Pexels

”Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet”, skriver skribenten

I skolor runt om i världen är det en självklarhet att varje elev ska ha rätt till en utbildning som är anpassad efter deras behov och förutsättningar. Dessvärre är verkligheten inte alltid i linje med denna idealbild. Trots att det finns lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och fastställer krav på skolorna, konfronteras många elever fortfarande med en verklighet där deras behov ignoreras och deras rättigheter kränks. 

På en fristående skola i Södertälje har detta blivit en vardag för eleverna som dagligen utsätts för kränkningar, hot och våld. Kollektiva bestraffningar, psykisk misshandel och mobbning som ses mellan fingrarna är bara toppen av isberget. 
Bristande pedagogik och få behörig personal är bland annat orsaker till att vårdnadshavare till barn som bytt skola skriver omdömen som: 

“Skolans rektor måste bli avstängd från sitt jobb, majoriteten av barnen är psykiskt deprimerade. Sverige, var finns barnens rättigheter i detta lidande? Vad är barnens fel om de inte är av svenskt ursprung, så att rektorn sårar dem med deprimerande ord?” 

“Värsta skolan som finns i Södertälje speciellt skolans rektor som bara anställer lärare som fortfarande utbildar sig och har inte erfarenhet o lärare som inte kan prata bra svenska som har varit i sverige bara några år.. rektorn som tänker på bara pengar och inte barnens utveckling..” 

”Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret.”

“Skamligt” ”Oprofessionell ledning” 

Elever, vårdnadshavare och personal får ta smällen när skolan inte vill se allvaret. Anställda som går in i väggen pga hög arbetsbelastning, hög frånvaro, elever som inte får rätt stöd pga personalbrist och förtvivlade vårdnadshavare pga bristande tillsyn av deras barn är några av konsekvenserna. Hög personalomsättning, elever som byter skola, deprimerad personal, elever som inte vill komma till skolan och därmed riskerar att inte nå målen är resultatet av att ingenting görs. 
Det leder även till att elever inte ges möjlighet att nå sin fulla potential och att de hamnar i en negativ spiral av underprestation och frustration. 

(Annonslänk)

Skärpta krav, mer erfaren personal, regelbundna kontroller och inspektioner är bara början av listan på vad som krävs för att få ordning på detta. Den här skolan är bara toppen av isberget, det handlar om en skola i en stad, en av flera tusen skolor i Sverige. 

För att adressera dessa utmaningar är det avgörande att det finns ett starkt fokus på att förbättra pedagogiken i skolorna och att säkerställa att alla elever får det stöd och den hjälp de behöver för att lyckas. Det krävs också en ökad medvetenhet och efterlevnad av lagar och riktlinjer som skyddar barns rättigheter och garanterar lika tillgång till utbildning för alla elever.

”Det är dags att vi tar ansvar”

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

Stärkt pedagogisk utbildning och fortbildning: Lärare och skolpersonal behöver kontinuerligt utbildas och fortbildas i ämnen som specialpedagogik, konflikthantering och hur man skapar en inkluderande lärmiljö. Detta hjälper dem att bättre förstå och möta barns olika behov. 

Förbättrad pedagogik och undervisningsmetoder: Skolor kan investera i fortbildning för lärare för att lära sig om olika undervisningsmetoder som är anpassade efter elevernas individuella behov och inlärningsstilar. Det kan innebära differentierad undervisning, användning av teknik och multimedia, samt aktiva och engagerande lärandemetoder. 

Individualiserat stöd: Skolor bör erbjuda individualiserat stöd och anpassningar för elever med olika behov, såsom särskilt stöd för elever med inlärningssvårigheter och tillgång till psykologiskt stöd för elever som behöver det. 

Stärkt samarbete mellan skola, hem och samhälle: Genom att involvera föräldrar och vårdnadshavare samt samhället i skolans verksamhet kan man skapa en starkare och mer stödjande miljö för eleverna. Detta kan inkludera föräldrakvällar, samarbete med lokala organisationer och företag och andra initiativ för att främja gemenskap. 

Det är dags att vi tar ansvar för att säkerställa att varje elev får den utbildning de förtjänar och att vi arbetar för att skapa en skolmiljö där alla elever känner sig välkomna, respekterade och stöttade i sin inlärning. Det är bara genom att arbeta tillsammans som vi kan skapa en skola där alla elever ges möjlighet att nå sin fulla potential och där ingen lämnas utanför. 

I kampen för att säkerställa att elevernas behov tillgodoses och deras rättigheter respekteras får vi aldrig ge upp. Varje barn förtjänar en rättvis och inkluderande utbildning, och det är vårt ansvar att se till att detta blir verklighet för varje elev, oavsett bakgrund eller behov. 

Ledsen pedagog 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 17:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Nya parkeringsregler i Södertälje Centrum från 1 april

Parkering

Parkeringen vid centralstationen återgår till ordinarie taxa.
Foto: Alexander Isa

Från och med 1 april genomförs förändringar i parkeringsregleringen med syfte att optimera användningen av stadens parkeringsplatser och stödja lokal handel.

Från och med den 1 april 2024 genomgår parkeringsregleringen i Södertälje centrum viktiga förändringar. Efter en period med två timmars avgiftsfri parkering på utvalda platser som en åtgärd för att stödja lokal handel under pandemin, introducerar Tekniska nämnden nya regler baserat på utredningens resultat.

Centralplan återgår till sin ordinarie taxa, medan parkeringarna vid Hebbevillan och Torekällskolans nedre parkering erbjuder två timmars avgiftsfri parkering, men utan möjlighet till förlängning.

(Annonslänk)

Dessa justeringar är en del av en provperiod som sträcker sig fram till slutet av 2024, där målet är att prioritera besökare som kommer för att handla eller utföra kortare ärenden i stadskärnan. Den avgiftsfria parkeringen vid Hebbevillan och Torekällskolan kräver användning av app för att undvika parkeringsböter, medan de traditionella betalautomaterna avlägsnas från dessa platser.

Lars Neimert, trafiktekniker i Södertälje, förklarar att förändringarna även syftar till att minska det utbredda missbruket av parkeringssystemet. Tidigare har parkeringsplatser i hög grad använts av boende och arbetande i stadskärnan samt pendlare, vilket inte gynnade den tillfälliga lösningens ursprungliga mål att främja handeln.

För att säkerställa att de nya parkeringsreglerna efterlevs och för att samla in data för framtida utvärderingar, kommer kameror att installeras i området. Denna anpassning av parkeringspolitiken är ett försök att skapa en mer välkomnande och tillgänglig stadskärna för alla besökare.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 14:43
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 14:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors