Företag i fokus:

Ny vecka – 2 nya matcher för SSK

Magnus Bogren

Bogren och resten av tränarteamet ska försöka coacha laget till två segrar den här veckan. Foto: Daniel Hansson

Två matcher i spelschemat för SSK den här veckan, dessutom väldigt viktiga poäng på spel då SSK siktar på så hög tabellplacering som möjligt.

Imorgon beger sig SSK till Uppsala för match mot Almtuna i Gränbyhallen. SSK tog en komfortabel 7-2 seger mot Västervik i fredags medan Almtuna åkte på en rejäl smäll mot BIK Karlskoga, förslust med hela 0-10.

-Det är alltid tufft att komma dit, det kommer som alltid att krävas en topprestation för att slå dem, säger SSK:s huvudtränare Magnus Bogren angående motståndet i morgondagens match.

-Kanske extra mycket med tanke på smällen de fick mot Karlskoga.

Djurgården på fredag får ändå ses som den stor höjdpunkten den här veckan, märks det på ett annat sätt i gruppen vad som är på gång?

-Nej, faktiskt inte. Det är ett tråkigt svar kanske men det är att ta en dag i taget, allt fokus är på i morgon. Sedan är det klart att alla vet om att det är en match på fredag också. Den är speciell men vi är inte där ännu utan det gäller att göra en bra match mot Almtuna först och främst. Så vi kan bygga vidare på det.

-Det är ju ett par häftiga matcher till sedan också, vi har ju tre raka matcher mot topplag. Men visst om man ser till fredag så är det klart vi vill både för derbyts skull men också att slå Djurgården.

Att få med er tre bra resultat från de matcherna kan bli direkt avgörande på vilken placering ni får i tabellen.

-Så är det ju. Vi vill ju vara så högt upp som möjligt men samtidigt får man då inte bara fundera på fredag imorgon. Då helt plötsligt tappar man tre poäng, det är fullt fokus på imorgon, att se till och slå Almtuna. Vi förlorade där förra gången, sedan har vi två raka på dem, så vi vill definitivt slå dem.

Viktor Liljegren har skadebekymmer och missar sin andra raka match Foto: Shamash Oyal

Viktor Liljegren var indisponibel på grund av en skada när SSK mötte Västervik och medverkade inte heller på dagens träning. Forwarden är därmed inte uttagningsbar till matchen imorgon heller.

-Han är inte med imorgon heller så det blir samma trupp likt senast som åker med till Uppsala.

Så förutom Liljegren, Videll och Veeti Vainio är övriga redo för spel?

-Ja, precis.

15:e februari, dagen då transferfönstret i svensk hockey stängdes, offentliggjorde SSK ett nyförvärv i Miika Pitkänen. I samma veva skickade SSK också ut ett PM om att man namngivit den 18-åriga backen Albert Wikman.

Albert som tillhör SHL-laget Färjestad BK är fortfarande junior och kan enligt regelverket då flyttas fram och tillbaka mellan de två klubbarna obegränsat. Men hur planen ser ut har inte Bogren någon info om i dagsläget.

-Det är egentligen Emil Georgsson man ska prata med om det. Vi har pratat om att bredda truppen och få in fler backar och han är en intressant back. I och med att han är junior kan han gå fram och tillbaka utan begränsning. Det är för att säkra upp en till, sen om vi använder honom eller inte får vi se vad som händer.

En uppdatering om statusen på Linus Videll och Veeti Vainio tack.

-Med Linus går det enligt plan, nästa vecka ska han på kontroll igen. Sedan får vi se, jag kan inte säga att han är tillbaka där eller då. Vi hoppas han kan vara tillbaka till slutspelet eller någon match in.

-Veeti är igång och tränar lite, jag vet inte om han kommer tillbaka. Han har varit på is lite, senast igår och ska imorgon också. Sedan får vi se om det blir något spel för honom, han har fått lite bakslag någon gång när han varit på is och därför fått stanna upp lite igen. Det blir mer en bonus om han kommer tillbaka skulle jag säga.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 februari 2024 20:09
Senast uppdaterad: 20 februari 2024 21:59

”Det handlar om att ge lärarna en rimlig arbetssituation”

skola-elever-larare

Foto: Pexels

Slutreplik från Liberalerna om NPF-anpassningar i skolan:

Det finns ingen viktigare yrkesgrupp i samhället än lärarna. De gör ett helt enormt arbete för att rusta barn och unga med de kunskaper och färdigheter som de behöver för att klara vuxenlivet. Lärarna är hjältar, men de har inga superkrafter.

(Annonslänk)

Det är inte rimligt att förvänta sig att en lärare ska göra 70 olika individuella anpassningar på en enda lektion. Det drar tid och energi från undervisningen, och försämrar kvaliteten, särskilt för elever med behov av extra stöd

Barn med NPF-diagnoser behöver professionellt stöd från speciallärare som har som uppgift att jobba med elever som sliter med större utmaningar än andra. Viktigast av allt är att det finns fler lärare på plats i skolan. Det gynnar både elever med och utan NPF-diagnoser.

”Det vi vänder oss emot i vår artikel är inte stöd till elever med NPF-diagnoser utan hur stödet är utformat.”

Vi i Liberalerna är stolta över att vi i vår budget satsade mer än 10 miljoner kronor mer på skolan än Kristdemokraterna gör i sin. Det vi vänder oss emot i vår artikel är inte stöd till elever med NPF-diagnoser utan hur stödet är utformat. Därför är vi glada att regeringen, där Kristdemokraterna ingår, gör om skollagen för att förändra regleringen om extra anpassningar, så att inte ansvaret hamnar helt och hållet på lärarna.

Tillsammans kan vi åstadkomma stora framgångar för att svensk skola blir bättre, särskilt för barn som av olika anledningar har det svårt i skolan. Men då är det nog bäst om Kristdemokraterna lämnar skolfrågan till Liberalerna.

Metin Hawsho,
gruppledare för Liberalerna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:01

Tekniska nämnden vill öppna inre Maren för båttrafik

Maren

Bild: Södertälje kommun

Båtar i inre Maren kan bli verklighet. Efter två decenniers stängning har nu tekniska nämnden lagt fram ett förslag om att öppna inre Maren för båttrafik.

Inre Maren, som varit stängd för båttrafik i cirka 20 år, kan snart se en förändring. Tekniska nämnden har lagt fram ett förslag om en ny bro som möjliggör båttrafik samtidigt som Samhällsbyggnadskontoret har utrett olika alternativ för brotyp och båttrafikens omfattning mellan Borgmästarparken och Slussholmen.

För närvarande består förbindelsen av en gångbro, men den nya broplanen inkluderar alternativ som pontonbro, låg fast bro, högre fast bro eller en öppningsbar bro, i material som trä, stål eller betong.

Enligt Samhällsbyggnadskontoret bör detaljprojektering starta snarast, och ett inriktningsbeslut behövs för vilken båttrafik som ska tillåtas och ges möjlighet att trafikera Maren. Detta på grund av att området kring Inre Maren, inklusive Marenplan och Slussholmen, är under upprustning och ombyggnation, vilket beräknas bli ombyggt under 2024.

Förslag om var den nya Marenbron ska placeras.
Bild Södertälje kommun

Förslaget omfattar även platser för fritidsbåtar, men kräver först politiskt godkännande för vidare utveckling.

”Storlek och typ av båttrafik, ny Marenbro, anslutningar på land samt omfattning av kopplade arbeten som muddring av sjöbotten påverkar projektering och utformning av västra kajen.”, skriver kommunen underlaget för beslut.

Nu på onsdag, den 14 februari, väntas nämnden presentera förslaget för ett inriktningsbeslut.
Förslag angående tillåtna båttyper och brotyper för Maren kommer att presenteras för kommunfullmäktige. Det inkluderar små, medelstora, samt stora fritidsbåtar och segelbåtar. Broalternativen omfattar pontonbro, låg fast bro, hög fast bro, och öppningsbar bro.

Alternativ 1: Fast låg bro

Fördelarna med en lägre högre bro innefattar mindre påverkan på omgivande mark och att fotgängare kommer närmare vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-5 spann, med en nivå för brobanan i mittspannet på ungefär +2,0 meter och en segelfri höjd på ungefär 1,5 meter i mittspannet, beroende på antalet spann och val av material, vilket förväntas minska till cirka 1,0 meter år 2100.

Fast låg bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 2: Fast högre bro

Fördelarna med en fast högre bro inkluderar att mindre till medelstora fritidsbåtar kan passera under bron, samt möjligheten att införa pontoner för evenemang. Bron ansluter högre upp på Slussholmen, vilket medför en bättre anpassning och tillgänglighet i förhållande till lutningar och omgivning, samt förbättrar gestaltningen mot Slussholmen. Dessutom, när bron byggs i 1-3 spann, blir nivån för brobanan i mittspannet upp till cirka +4,4 meter, och den segelfria höjden blir upp till cirka 3 meter i mittspannet beroende på antalet spann och valt material, vilket minskar till cirka 2,5 meter år 2100.

Fast högre bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 3: Öppningsbar bro

Fördelarna med en öppningsbar bro omfattar ingen höjdbegränsning för båtar, möjligheten att styra insläpp av båttrafik, och att fotgängare kan komma nära vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-4 spann, med en brobananivå på ungefär +2,5 i mittspannet och en segelfri höjd på cirka 2,0 meter i stängt läge, vilket förväntas minska till cirka 1,5 meter år 2100. En öppning på ca 4–5 meter är möjlig, med maskineriet placerat över högsta högvattennivån (+1,80). Bemanning krävs för att hantera öppning och stängning, och det behövs platser för båtar att vänta på båda sidor av bron. Vidare undersökning krävs för att välja typ av öppningsbar bro, exempelvis klaffbro eller svängbro.

Öppninsbar bro.
Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 18:47
Senast uppdaterad: 12 februari 2024 23:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors