Företag i fokus:

Ny vecka – 2 nya matcher för SSK

Magnus Bogren

Bogren och resten av tränarteamet ska försöka coacha laget till två segrar den här veckan. Foto: Daniel Hansson

Två matcher i spelschemat för SSK den här veckan, dessutom väldigt viktiga poäng på spel då SSK siktar på så hög tabellplacering som möjligt.

Imorgon beger sig SSK till Uppsala för match mot Almtuna i Gränbyhallen. SSK tog en komfortabel 7-2 seger mot Västervik i fredags medan Almtuna åkte på en rejäl smäll mot BIK Karlskoga, förslust med hela 0-10.

-Det är alltid tufft att komma dit, det kommer som alltid att krävas en topprestation för att slå dem, säger SSK:s huvudtränare Magnus Bogren angående motståndet i morgondagens match.

-Kanske extra mycket med tanke på smällen de fick mot Karlskoga.

Djurgården på fredag får ändå ses som den stor höjdpunkten den här veckan, märks det på ett annat sätt i gruppen vad som är på gång?

-Nej, faktiskt inte. Det är ett tråkigt svar kanske men det är att ta en dag i taget, allt fokus är på i morgon. Sedan är det klart att alla vet om att det är en match på fredag också. Den är speciell men vi är inte där ännu utan det gäller att göra en bra match mot Almtuna först och främst. Så vi kan bygga vidare på det.

-Det är ju ett par häftiga matcher till sedan också, vi har ju tre raka matcher mot topplag. Men visst om man ser till fredag så är det klart vi vill både för derbyts skull men också att slå Djurgården.

Att få med er tre bra resultat från de matcherna kan bli direkt avgörande på vilken placering ni får i tabellen.

-Så är det ju. Vi vill ju vara så högt upp som möjligt men samtidigt får man då inte bara fundera på fredag imorgon. Då helt plötsligt tappar man tre poäng, det är fullt fokus på imorgon, att se till och slå Almtuna. Vi förlorade där förra gången, sedan har vi två raka på dem, så vi vill definitivt slå dem.

Viktor Liljegren har skadebekymmer och missar sin andra raka match Foto: Shamash Oyal

Viktor Liljegren var indisponibel på grund av en skada när SSK mötte Västervik och medverkade inte heller på dagens träning. Forwarden är därmed inte uttagningsbar till matchen imorgon heller.

-Han är inte med imorgon heller så det blir samma trupp likt senast som åker med till Uppsala.

Så förutom Liljegren, Videll och Veeti Vainio är övriga redo för spel?

-Ja, precis.

15:e februari, dagen då transferfönstret i svensk hockey stängdes, offentliggjorde SSK ett nyförvärv i Miika Pitkänen. I samma veva skickade SSK också ut ett PM om att man namngivit den 18-åriga backen Albert Wikman.

Albert som tillhör SHL-laget Färjestad BK är fortfarande junior och kan enligt regelverket då flyttas fram och tillbaka mellan de två klubbarna obegränsat. Men hur planen ser ut har inte Bogren någon info om i dagsläget.

-Det är egentligen Emil Georgsson man ska prata med om det. Vi har pratat om att bredda truppen och få in fler backar och han är en intressant back. I och med att han är junior kan han gå fram och tillbaka utan begränsning. Det är för att säkra upp en till, sen om vi använder honom eller inte får vi se vad som händer.

En uppdatering om statusen på Linus Videll och Veeti Vainio tack.

-Med Linus går det enligt plan, nästa vecka ska han på kontroll igen. Sedan får vi se, jag kan inte säga att han är tillbaka där eller då. Vi hoppas han kan vara tillbaka till slutspelet eller någon match in.

-Veeti är igång och tränar lite, jag vet inte om han kommer tillbaka. Han har varit på is lite, senast igår och ska imorgon också. Sedan får vi se om det blir något spel för honom, han har fått lite bakslag någon gång när han varit på is och därför fått stanna upp lite igen. Det blir mer en bonus om han kommer tillbaka skulle jag säga.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 februari 2024 20:09
Senast uppdaterad: 20 februari 2024 21:59

Nu kan du ladda upp ditt digitala ID-kort i mobilen

Bank-ID

Pressbild: BankID

Nu har BankID lanserat släppt sitt stöd för digitala ID-kort i mobilen. Inom loppet av fem timmar efter lanseringen hade 75 000 personer registrerat sig för den nya tjänsten, enligt Sveriges Radio.

– Vi vill erbjuda smidig och framför allt säker identifiering i fysisk miljö. Det är ett logiskt steg i utvecklingen att förenkla vardagen ytterligare för våra användare, säger Petter Dahl, e-legitimationsexpert på Bank-id, i pressmeddelandet.

För att aktivera det digitala ID-kortet krävs ett giltigt pass eller nationellt ID-kort som skannas med hjälp av en mobiltelefon. ID-kortet i mobilen har samma porträttbild och giltighetstid som de fysiska ID-korten, men var det digitala ID-kortet gäller är inte helt kartlagt. Dock har Postnord och DHL bekräftats att de kommer acceptera BankID:s digitala ID-kort samt att de fungerar som legitimering om man stoppad eller uppmanad av polisen, men accepteras inte vid ansökan eller utlämning av pass.

Den digitala legitimationen är långt ifrån likvärdig med en fysisk legitimation.

För att kunna avläsa QR-koder och digitala ID-kort behöver företag och myndigheter ett avtal med BankID. Detta kan orsaka problem vid restaurangbesök eller andra nöjesaktiviteter som kräver identifikation, om man enbart förlitar sig på BankIDs digitala legitimation.

– Företag och myndigheter väljer om och när de vill acceptera det digitiala ID-kortet. Vi hoppas och tror att många kommer vilja göra det, skriver Bank ID.

Ett exempel på ett företag som för närvarande inte accepterar digital legitimation är Systembolaget. På deras hemsida framgår det att de anser att användningen av e-legitimationer är en relativt oprövad marknad.

– Systembolaget behöver såklart följa med i utvecklingen och vi undersöker därför om eller på vilket sätt vi kan erbjuda våra kunder möjligheten att legitimera sig med dessa samtidigt som vi behöver fortsätta att säkerställa en efterlevnad av våra försäljningsregler, skriver Systembolaget på sin hemsida.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 10:13
Senast uppdaterad: 20 juni 2023 10:13

Yassar Bisse bjuder behövande på mat under midsommar

IMG_2148

Foto: Alexander Isa

Trots att han var nära att sälja sin verksamhet, har Yassar Bisse bestämt sig för att fortsätta satsa på företaget som han framgångsrikt drivit i cirka fem år. Som ett sätt att ge tillbaka till samhället, har han nu beslutat att bjuda behövande på mat under kommande midsommar.

– På midsommarafton den 23 juni mellan klockan 13:00 och 14:00 bjuder vi på Lion Bar de första 50 gästerna till en gratis midsommarlunch, säger Yasar Bisse till Telgenytt.

Enligt Bisse finns det många behövande människor i Södertälje som vanligtvis inte syns.

Med sitt initiativ att bjuda 50 första gästerna på mat under midsommar vill Yassar Bisse ge en hjälpande hand och erbjuda en stunds njutning för dem som annars kanske inte har möjlighet till en festlig måltid.

– Det är ett sätt att ge tillbaka till samhälle, säger han.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 december 2023 00:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors