Företag i fokus:

DEBATT: Låt inte Liberalerna härja fritt i skolfrågan

Skola-elever-barn

Foto: Pexels

Jag tackar Metin Hawsho (L) för reaktionen på min insändare. Lite nedlåtande var allt svaret, men det förlåter jag så gärna.

Jag blev dock nyfiken på vad vi Kristdemokraterna borde lämna över till er liberaler i skolfrågan – och googlade lite. Och då hittade jag ett debattinlägg med rubriken ”Lärandet får inte anpassas bort” (SvD 2024-01-23), bland annat signerad av skolministern, som något skingrar de liberala dimridåerna. 

Efter att studerat texten framträder er ståndpunkt tydligare, men att ni lokalt inte lyckas förmedla ert budskap är knappast något Kristdemokraterna kan lastas för.

Ni betonar uppenbarligen individualiseringsansatsen och nedtoningen av grupporienterad undervisning i svensk skola. Mer differentierad undervisning är när lärare gör individuella anpassningar av lektionsinnehåll och upplägg för att möta varje elevs intressen, förmågor och förkunskaper, vilket kan både underlätta och försämra möjligheterna till lärande. Jag misstänker att vi egentligen tycker rätt lika, men hoppas att det ni talar om inte är nödvändiga anpassningar utan mer dysfunktionella anpassningar.

”Behovet av speciallärare får aldrig ersättas av anpassningar.”

Undervisning ska inte följa trender utan ha tydlig vetenskaplig uppbackning. Det är lätt att slänga ur sig meningar som låter catchy, som att ”inte anpassa bort lärandet” och att ”Barn med NPF-diagnoser behöver professionellt stöd från speciallärare”. Visst, speciallärare är vi inte emot, tvärtom.

Anna Syr

Anna Syrjänen. Gruppledare, Kristdemokraterna.
Foto: Liza Simonsson

Vi vill ha fler speciallärare och behovet av speciallärare får aldrig ersättas av anpassningar.  Men de flesta NPF-diagnoser är inte speciellt tunga. Många barn med NPF-diagnoser klarar sig alldeles utmärkt – med vissa anpassningar. Det kan handla om väldigt små justeringar som alla elever, inte bara barn med speciella behov, mår bra av. Man måste här hålla två tankar i huvudet samtidigt. En elev som till exempel behöver hörselkåpor i studiesituationen måste få ha det.

Det vi behöver mer av är en medvetenhet om och förståelse för barn och elever med NPF-diagnoser. Det i sin tur leder till bättre anpassningar för lärmiljön och förebyggande av utmanande situationer. Jag välkomnar regeringens arbete med en ny skollag, bland annat i syfte att förändra regleringen om extra anpassningar. Anpassningar behövs, men låt läraren avgöra vilka anpassningar som ska göras. Anpassningar är definitivt inte synonymt med sänkta krav, som liberalerna verkar tro.

Jag är inte en liberal politiker med överlägsen kunskap om skolpolitik. Jag är bara en enkel mamma, som känner oro för mina barns skolgång. Det är just min omtanke om och oro över skolan som får mig att reflektera över slutklämmen i Hawshos replik på min debattartikel – att vi ska lämna skolfrågan till Liberalerna.  Men den senaste PISA-undersökningen, och för all del massor av annan statistik, illustrerar rätt tydligt att (L) inte ska få härja fritt på skolområdet.

Anna Syrjänen (KD)
Gruppledare

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Här invigs Södertäljes nya pumpstation – ”Ett viktigt steg”

11

Anna Josefsson, VD på Telge Nät och Karin Medin, VD och koncernchef för Telgekoncernen. Foto: Lucas T

I veckan invigdes en ny pumpstation för fjärrvärme i Almnäs med bandklippning och tal av representanter för Telge – därefter mingel och korvgrillning.

Den nya pumpstationen har kostat 31 miljoner kronor att bygga och ägs av Söderenergi som också kommer att drifta anläggningen, som är tänkt att säkra leveranserna av fjärrvärme till Stockholm Syd och Nykvarn och möjliggöra fortsatt expansion i området.

Almnäsområdet är ett kluster för logistik i regionen och redan idag har ett 30-tal fastighetsägare i Almnäs anslutit sig till fjärrvärme, men kapaciteten mot Nykvarn ökar nu nästan tre gånger så mycket tack vare satsningen.

– Det här är ett viktigt steg för att kunna erbjuda fossilfri fjärrvärme till fler i Södertälje, säger Karin Medin, vd och koncernchef för Telgekoncernen.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Anna Josefsson, vd på Telge Nät, som stått för investeringen i den nya infrastrukturen, menar att den ökade kapaciteten i fjärrvärmesystemet skapar helt nya möjligheter för företag och invånare i Stockholm Syd och Nykvarn och hon bedömer att det inte kommer vara några begränsningar på utbyggnaden under överskådlig framtid.

– Vi hoppas att alla som vill etablera sig i området också blir kunder och ansluter sig till fjärrvärmen, säger Anna Josefsson.

Fjärrvärmen som pumpas ut från Almnäs kommer från Igelstaverket i Södertälje och genom samproduktion av el och värme utnyttjas bränslet optimalt och ger låga utsläpp. Ylva Sundlöf, projektledare på Söderenergi, som har lett arbetet med förstudier, projektering och genomförande av bygget berättar att Söderenergi ser fram emot att få driva den nya anläggningen.

– Det blir en till pumpstation att ta hand om och se till att allt fungerar, säger Ylva Sundlöf.

För Nykvarns del är den nya pumpstationen betydelsefull, säger Johan Persson, driftingenjör på Söderenergi.

– Jag ser positivt på utvecklingen i området med alla nya företagsetableringar. Läget nära E20 är strategiskt bra ur logistiksynpunkt, säger han.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2023 16:23
Senast uppdaterad: 9 november 2023 17:00

Bäst i test-Mauri: ”Man gör bort sig inför väldigt mycket folk”

Mauri

Mauri Hermundsson och David Sundin. Foto: Oliver Martin Henriquez.

I årets “Bäst i test” utmanas deltagarna med flera skruvade uppdrag. Bland de fem deltagare som presenterades i fredagens Nyhetsmorgon fanns Södertäljesonen Mauri Hermundsson med.

Underhållningsprogrammet “Bäst i test” byter kanal till TV4 efter fyra säsonger på SVT. Formatet baseras på den brittiska förlagan “Taskmaster”.

I den kommande säsongen, som spelas in i ett nytt hus med programledarna David Sundin och Babben Larsson, deltar bland andra Mauri Hermundsson från Södertälje.

Paneldeltagarna har spelat in alla tävlingsmoment utan att veta hur de andra har presterat. De kommer att få veta resultatet i november när studioprogrammen spelas in.

– Man har ju en känsla av att man inte var så bra, berättade Mauri i Nyhetsmorgon.

På frågan om varför programmet valde just honom berättade Mauri skojsamt att han inte riktigt vet.

– Det är väl bröderna Carl och David Sundin som bara vill utnyttja en och tjäna pengar på att man gör bort sig inför väldigt mycket folk, sa Mauri Hermundsson.

Den nya säsongen av ”Bäst i test” har premiär den 12 januari 2024 på TV4 Play och TV4.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2023 12:10
Senast uppdaterad: 9 november 2023 12:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors