Företag i fokus:

Tom Tits prisas vid gala som favoritmuseum

Tom-tits1

Pia Kronqvist, vd, Åsa Ribbing, publik chef och Sandra Enerstrand, chef för gästservice, Tom Tits Experiment
Fotograf: Niclas Carlsson

Tom Tits Experiment har tagit hem titeln som det mest uppskattade museet bland stockholmarna för år 2024, enligt en omfattande undersökning utförd av Evimetrix.

(Annonslänk)

I en årlig tradition som sträcker sig tillbaka till 1999, har konsultföretaget Evimetrix än en gång genomfört sin uppskattade undersökning för att kora stockholmarnas favoritmuseum. År 2024 gick den ärofyllda titeln till Tom Tits Experiment, ett museum som lyckats fängsla besökare med sina interaktiva utställningar och starka fokus på barnens upplevelse.

– Vi jobbar hårt för att vara en favoritdestination för nyfikna barn i alla åldrar och vi är otroligt stolta över att stockholmarna har röstat fram Tom Tits Experiment till sitt favoritmuseum, säger Åsa Ribbing, publik chef på Tom Tits Experiment.

Mer än 1 500 respondenter från Storstockholm deltog i undersökningen, som täckte 42 museer i regionen. Resultatet, som baseras på ett nöjd kund-index (NIK), visar på Tom Tits Experiments förmåga att engagera och underhålla sin publik.

Åsa Ribbing i mitten i samband med prisutdelningen.
Fotograf: Niclas Carlsson

Vid en ceremoni som ägde rum på Junibacken den 20 februari, kunde Tom Tits Experiment stolt ta emot utmärkelserna inte bara som det mest uppskattade museet men även för sina framsteg som ”Årets klättrare” och som det ledande museet ur ett ”Barnperspektivet”. Dessa erkännanden understryker museets engagemang för att erbjuda en lärorik och underhållande miljö för alla åldrar.

Även om Tom Tits Experiment stod som den slutgiltiga vinnaren, visar undersökningens resultat även på en stark uppslutning för andra museer. I hård konkurrens med Armémuseum och Vasamuseet, som placerade sig på andra och tredje plats, lyckades Tom Tits inte bara vinna huvudkategorierna men också utmärkelser för ”Årets klättrare” och bäst på ”Barnperspektivet”.

– Under 2023 har vi lanserat flera tillfälliga utställningar och teman, öppnat en helt ny restaurang och lagt grunden för en marknadskommunikation som lyfter själen i vår verksamhet. Vi har också kunnat glädjas åt 20 000 fler besökare än året innan och det i kombination med de här väldigt fina utmärkelserna bekräftar att vi fyller en viktig funktion inom besöksnäring samtidigt som vi främjar ett livslångt lärande, säger Åsa Ribbing.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 12:20
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 12:20

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors