Företag i fokus:

Tom Tits prisas vid gala som favoritmuseum

Tom-tits1

Pia Kronqvist, vd, Åsa Ribbing, publik chef och Sandra Enerstrand, chef för gästservice, Tom Tits Experiment
Fotograf: Niclas Carlsson

Tom Tits Experiment har tagit hem titeln som det mest uppskattade museet bland stockholmarna för år 2024, enligt en omfattande undersökning utförd av Evimetrix.

(Annonslänk)

I en årlig tradition som sträcker sig tillbaka till 1999, har konsultföretaget Evimetrix än en gång genomfört sin uppskattade undersökning för att kora stockholmarnas favoritmuseum. År 2024 gick den ärofyllda titeln till Tom Tits Experiment, ett museum som lyckats fängsla besökare med sina interaktiva utställningar och starka fokus på barnens upplevelse.

– Vi jobbar hårt för att vara en favoritdestination för nyfikna barn i alla åldrar och vi är otroligt stolta över att stockholmarna har röstat fram Tom Tits Experiment till sitt favoritmuseum, säger Åsa Ribbing, publik chef på Tom Tits Experiment.

Mer än 1 500 respondenter från Storstockholm deltog i undersökningen, som täckte 42 museer i regionen. Resultatet, som baseras på ett nöjd kund-index (NIK), visar på Tom Tits Experiments förmåga att engagera och underhålla sin publik.

Åsa Ribbing i mitten i samband med prisutdelningen.
Fotograf: Niclas Carlsson

Vid en ceremoni som ägde rum på Junibacken den 20 februari, kunde Tom Tits Experiment stolt ta emot utmärkelserna inte bara som det mest uppskattade museet men även för sina framsteg som ”Årets klättrare” och som det ledande museet ur ett ”Barnperspektivet”. Dessa erkännanden understryker museets engagemang för att erbjuda en lärorik och underhållande miljö för alla åldrar.

Även om Tom Tits Experiment stod som den slutgiltiga vinnaren, visar undersökningens resultat även på en stark uppslutning för andra museer. I hård konkurrens med Armémuseum och Vasamuseet, som placerade sig på andra och tredje plats, lyckades Tom Tits inte bara vinna huvudkategorierna men också utmärkelser för ”Årets klättrare” och bäst på ”Barnperspektivet”.

– Under 2023 har vi lanserat flera tillfälliga utställningar och teman, öppnat en helt ny restaurang och lagt grunden för en marknadskommunikation som lyfter själen i vår verksamhet. Vi har också kunnat glädjas åt 20 000 fler besökare än året innan och det i kombination med de här väldigt fina utmärkelserna bekräftar att vi fyller en viktig funktion inom besöksnäring samtidigt som vi främjar ett livslångt lärande, säger Åsa Ribbing.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 12:20
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 12:20

INSÄNDARE: Fördömer starkt koranbränningarna

0EDF4B41-038D-4EA3-9FDE-535B827429C5

Högerextremistern Rasmus Paludan och Salwan Momika från Järna. Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd 

Jag vill med dessa rader visa ett starkt fördömande och avståndstagande från koranbränningarna. Dessa handlingar är inget annat än att skapa motsättningar grupper emellan och ge fog till extremister att utvidga dessa motsättningar och fördomar ännu mer.

Jag har stor respekt för yttrandefriheten och självklart ska vi värna om det, men man kan inte dölja sig genom yttrandefriheten och kränka andra människor. Det är inget annat än hets mot folkgrupp.

Att bränna heliga skrifter är en handling som är ”hets mot folkgrupp snarare än yttrandefrihet”.

Regeringen snarast bör komma med en förordning som reglerar dessa kränkande handlingar tills man ser över lagen och regelverket utan att behöva angripa yttrandefriheten.

Jag, som kristen svensk assyrier/syrian och f.d. Riksdagsledamot tar starkt avstånd från koranbränningarna och fördömer dessa handlingar som riktar sig mot alla grupper som har en viss tro oavsett vilken tro det handlar om.

Extremism och fanatism skall bekämpas oavsett om det kommer från höger, vänster, muslim eller kristen. Vi ska sträva efter en mosaik för att få en bättre värld där alla lever med respekt, i fred, sida vid sida oavsett tro och bakgrund.

Yilmaz Kerimo,
Fd Riksdagsledamot

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 11:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Polisen hittade en pistol i skogen – Tre män anhölls

2022_03_polis-tingsratt

Arkivbild

Tre unga män, åldrarna 17, 18 och 20 år, greps under en polisinsats i Geneta, Södertälje, misstänkta för grovt vapenbrott. Samtliga personer misstänks ha kopplingar till kriminella nätverk.

Natten mot tisdagen stoppade polisen ett fordon i Geneta och grep samtliga tre män som befann sig i bilen. Männen är sedan tidigare kända av polisen och har tidigare misstänkts för flera grova brott.

Två av personerna har tidigare varit inblandade i mordutredningar. Bland annat var 17-åringen tidigare misstänkt för mordet på en 19-åring under hösten 2022. Den gripne 18-åringen friades den 5 juli för medhjälp till mord i Saltskog när en svart moped körde in i ett bostadsområde i Saltskog och en av männen på mopeden avfyrade flera skott. Vapnet, en Kalashnikov, hittades vid en husrannsakan i Västergård den 25 april.

I samband med gripandet natten mot tisdagen sökte polisen av området med hjälp av en hund, som lyckades hitta en pistol i ett skogsparti inte långt från platsen där männen greps.

De tre männen, som misstänks ha kopplingar till ett kriminellt nätverk, anhölls misstänkta för grovt vapenbrott, men släpptes senare på fri fot.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 juli 2023 10:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors