Företag i fokus:

Lärare dömd i tingsrätten – använde falsk behörighet

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Arkivbild/Foto: Liza-Simonsson

I flera år hade en spanskalärare från Stockholm undervisat elever i Södertälje med en falsk lärarbehörighet. Nu har tingsrätten dömt henne för att ha lurat kommunen med falska dokument.

En kvinna lyckades vilseleda kommunen att anställa henne som lärare genom att referera till en förfalskad lärarlegitimation. Enligt domen, som föll den 19 februari, har kvinnan felaktigt erhållit 403 650 kronor i lön, vilket motsvarar löneskillnaden mellan en behörig och en obehörig lärare under anställningstiden mellan augusti 2018 och oktober 2022, vilket nu resulterat i åtal för grovt bedrägeri mot bakgrund av den använda falska urkunden och det betydande beloppet som är involverat.

(Annonslänk)

Kvinnan har försvarat sitt agerande med att hon bland annat var desperat att få arbete som ensamstående förälder. En handling som hon beskriver som ett nödvändigt steg under de rådande omständigheterna, men framhåller att det var första gången hon använde en förfalskad legitimation.

Däremot har åklagaren framhållit att den kvinna medvetet använt den falska dokumentationen för att säkra positionen, vilket inte bara ledde till en ojust vinst för den anklagade utan också en betydande ekonomisk skada för Södertälje kommun. Som svar på den ekonomiska förlusten har kommunen framfört ett skadeståndskrav på 565 110 kronor, som täcker både den felaktigt utbetalade lönen och relaterade personalkostnader.

I domen konstaterar tingsrätten att den kvinna avsiktligt vilselett kommunen och därmed begått grovt bedrägeri. Med beaktande av den anklagades tidigare belastningsregister och de sociala omständigheterna, inklusive ett deltidsarbete och ansvar för två barn, har domstolen valt att döma till en villkorlig dom förenad med böter.

Detta beslut grundar sig på bedömningen att det inte finns någon överhängande risk för fortsatt brottslighet. Kvinnan, som inte längre arbetar kvar hos kommunen, dömdes till villkorlig dom och 70 dagsböter om 50 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 18:45
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 18:45

Larm om villabrand – anlagd med bensin

IMG_7660

Foto: Shamash Oyal

På nyårsafton larmades SOS Alarm om en brand i en villa i Mariekäll i Södertälje. Enligt uppgifter Blåljusbilder sågs okända personer hälla bensin på villan och tända på.

Vid 21.12 på nyårsafton inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i ett villaområde i Mariekäll i Södertälje. Räddningstjänsten, med stöd från flera stationer, samt polisen ryckte ut till platsen för att hantera händelsen.

Enligt räddningstjänstens vakthavande befäl, som talade med Telgenytt, verkar branden ha startats efter att någon tänt på bensin, vilket även får stöd av uppgifter som boende har uppgett till Blåljusbilder.

Enligt boende sågs okända gärningspersoner hälla ut bensin på villan och därefter tända på.

Räddningstjänsten bekräftar att elden snabbt kunde släckas.

– Vi har varit på plats med tre stationer efter att någon ska ha tänt på bensin, men när vi kom fram var det redan släckt, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Polisen fanns på plats för att undersöka händelsen och samla in bevismaterial. Detaljerna kring brandens uppkomst och exakta omfattning är fortfarande oklara. Utredningen kring händelsen fortsätter för att klargöra omständigheterna och identifiera eventuella ansvariga.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 22:10
Senast uppdaterad: 31 december 2023 22:18

Länsstyrelsen ger tummen upp för att skjuta dovhjortar

nature-animal-wildlife-deer-horn-stag-32858-pxhere.com_

Foto: Pexels

Länsstyrelsen har meddelat beslut om tillstånd för skyddsjakt på dovhjortar i Södertälje kommun. Syftet är att förhindra grödskador på fastigheter där dovhjortar orsakar betydande skador.

Ett beslut har fattats av Länsstyrelsen i Stockholms län som tillåter skyddsjakt på totalt 25 dovhjortar, inklusive högst tre handjur, för att bekämpa skador på grödor. Skyddsjakten gäller specifika fastigheter i Enhörna och kommer att vara i kraft till och med 31 mars 2024.

Denna åtgärd är ett svar på de betydande skador som dovhjortar har orsakat på lokala grödor, och anses nödvändig för att skydda lantbruksverksamheten i området. Markägare och jakträttsinnehavare har tidigare försökt förebygga skador med olika metoder, men trots ökat jakttryck under allmänjakttid och andra åtgärder fortsätter stammen att öka.

Skyddsjakten i Enhörna är tillåten under tider då jakt normalt inte är tillåten och kommer att regleras strikt. Bland annat får jakten endast ske med jakträttsinnehavarens tillstånd, och det är begränsat till två jakttillfällen per dag på varje fastighet. Dessutom får jakten endast inriktas på dovhjortar som uppträder i grupp om minst fem individer på fält med gröda.

För att säkerställa en balanserad förvaltning av dovhjortsstammen och skydda grödor har Länsstyrelsen fastställt specifika villkor för skyddsjakten. De sökande har rapporteringsskyldighet och måste tillhandahålla detaljerad information om jakten, inklusive antal fällda djur och påverkan på dovhjortsstammen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 december 2023 09:30
Senast uppdaterad: 31 december 2023 09:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors