Företag i fokus:

Premiär för ”Mitt Verona” – filmen från Södertäljes hjärta

Verona

Foto: Tina Axelsson

”Mitt Verona” förnyar Shakespeares ”Romeo och Julia” med en modern vändning, skapad av El Sistema och Livet Bitch! Studio. Projektet, lanserat våren 2023, kombinerar ny text och musik för att ta den klassiska berättelsen till nya höjder, med premiär idag.

I Södertälje tar en grupp unga talanger Shakespeares tidlösa ”Romeo och Julia” in i en ny era med projektet ”Mitt Verona”.

Genom en unik spinoff, som blandar nyskriven text och musik, utforskar filmen kärlekens och konfliktens teman ur ungdomars perspektiv. Planerad premiär för denna nytolkning är våren 2024, kompletterad med en live mini-konsert.

En film producerad av Livet Bitch! Scenkonst och El Sistema Södertälje
Foto: Tina Axelsson

Produktionen, som inleddes våren 2023, är ett samarbete mellan Livet Bitch! Studio, El Sistema Södertäljes ungdomsorkester, och kreativa själar som regissören Linda Mallik. Den berättar historien om Kleo och Eli, två unga från Hovsjö som finner kärlek under repetitionerna av en musikteaterföreställning, men vars förhållande prövas av familj och samhällets fördomar. Deras berättelse återspeglar tragedin och skönheten i Shakespeares Verona, återberättad i det samtida Södertälje.

Med premiär idag, den 22 februari, på Stadsscen Estrad, erbjuder ”Mitt Verona” en möjlighet att uppleva en modern tolkning av en klassiker, där musik och ungdomars röster står i centrum.

Efter premiären kommer filmen att vara tillgänglig digitalt, vilket markerar ett viktigt steg för El Sistema Södertälje och Livet Bitch! Studio i att lyfta ungas kreativitet och berättelser.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 11:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 00:36

DNA hittades på vapnet – Frikänns från misstankarna

366756627_1688033625010253_8156332823727082906_n

Bild: POLISEN

Efter ett tillslag mot en lägenhet i Fornhöjden greps flera personer misstänkta för grovt vapenbrott. I juni dömdes en äldre man och två yngre av Södertälje tingsrätt, men nu har hovrätten beslutat att frikänna en av männen.

Det var den 18 februari som polisen slog till mot bostaden i Fornhöjden. I lägenheten hittade polisen narkotika, ammunition samt en pistol och en k-pist som till stora delar bestod av 3D-utskrivna delar.

Efter en räd mot ett förråd hittade polisen DNA från en 16-åring och en 21-åring på ett av vapnen. Dessutom upptäckte polisen DNA från en 43-årig man på en väska där vapnen förvarades. Samtliga tre personer åtalades i Södertälje tingsrätt.

Polisens fynd i förrådet. Bild: POLISEN

Under förhöret erkände 16-åringen fullt ansvar för vapenbrottet, medan de andra två förnekade inblandning i vapenbrottsanklagelsen. Han dömdes till nio månaders ungdomsövervakning för grovt vapenbrott och ringa narkotikabrott. Föregående år dömdes 16-åringen även av tingsrätten i Södertälje till ungdomstjänst för narkotikabrott och misshandel vid två tillfällen.

21-åringen, dömdes mot sitt nekande till fängelse i två år och nio månader för grovt vapenbrott. Den äldre mannen dömdes till dagsböter för ringa narkotikabrott efter att ha erkänt anklagelserna, men frikändes från misstankarna om vapenbrott.

21-årigen beslutade att överklaga tingsrättens dom om grovt vapenbrott till hovrätten, som beslöt att granska ärendet på nytt. Under förra veckan meddelade hovrätten sitt beslut – mannen frias från anklagelserna.

Enligt hovrätten finns det dock ingen utredning som påvisar att 21-åringen haft någon anknytning till det aktuella förrådet eller haft vapnen och ammunitionen i sin ägo.

”Varken dna-träffarna sedda för sig eller i förening med den övriga utredningen, gör emellertid, enligt hovrätten, att det är ställt utom rimligt tvivel att han innehaft de två vapnen och ammunitionen på den tid och plats som åklagaren påstått.”, skriver hovrätten i det friande domslutsbeslutet.

Bild: POLISEN

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 16 augusti 2023 15:51

SMHI varnar för mycket kraftigt regn och åska

A_man_walks_through_heavy_rain_under_an_umbrella_in_Kigali_Rwanda._Emmanuel_Kwizera

Foto: Creative Commons

Efter avslutat oväder är det nu dags för en ny varning från SMHI. Enligt prognosen förväntas Södertälje drabbas av intensivt regn och kraftig åska, vilket kan leda till påverkan på både byggnader och infrastruktur.

Efter en period med svalare temperaturer steg värmen till cirka 25 grader, men nu förväntas temperaturen sjunka. Under tisdagen utfärdade SMHI en gul varning för kommande skyfallsliknande regn och kraftig åska i Stockholms län, inklusive Södertälje.

Prognosen visar att det är svårt att exakt förutse var de mest intensiva skurarna kommer att träffa och hur mycket regn som kommer att falla, men stora mängder regn förväntas på kort tid.

Stora översvämningar drabbade Södertälje sommaren 2022 – Nu varnar SMHI för nya översvämningar

SMHI lyfter varningen om potentiell påverkan på både byggnader och infrastruktur.

– Det finns risk att det kan bli översvämningar i källare, dagvattensystem, vägar och viadukter. Så det är bra att hålla lite koll på väderutvecklingen, särskilt om man vet med sig att man har källare som lätt blir översvämmad, säger meteorologen Linnea Rhen Wittskog till TT.

Varningen är i kraft från klockan 18:00 på tisdagen till klockan 03 under natten.

Läs även: – Här drar stormen ”Hans” in över Södertälje

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 augusti 2023 15:48
Senast uppdaterad: 15 augusti 2023 15:48

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors