Företag i fokus:

SSK förlorade mot Almtuna – gick miste om 2:a platsen

Marcus Eriksson

Deppigt efter förlust mot Almtuna Foto: Arkivbild/Daniel Hansson

Förutsättningarna var att hemmalaget i senaste matchen stod för ett riktigt magplask mot BIK Karlskoga (0-10). Bortalaget o sin sida kom från en hemmavinst med 7-2 mot jumbon Västervik.

Ett revanschsuget Almtuna kändes på förhand som en klurig nöt att knäcka för SSK. Efter en trevande inledning för bägge lagen så började SSK succesivt sätta sig i förarsätet. Klart övertag i skottstatistiken men utan att skapa de riktigt farliga målchanserna.

Tidigt i andra perioden tog SSK ledningen med 1-0. Istället för att bortalaget skulle få energi och momentum av målet var det Almtuna som fick luft under vingarna och fick längre byten i SSK:s försvarszon. Men Södertälje hade ledningen efter att andra perioden var slut.

En period som matchens dittills enda målskytt Daniel Norbe var väldigt missnöjd med när TV4 intervjuade honom i pausen mellan andra och tredje perioden.

-Vi kommer inte upp i den nivån som vi vill idag tyvärr, säger Norbe till Telgenytt efter matchen.

Av de fyra senaste matcherna som SSK spelat så har tre av dem varit på bortaplan. I de tre matcherna har laget endast gjort två mål sammanlagt. Ineffektiviteten offensivt har varit den enskilt största orsaken att SSK förlorat tre av sina fyra senaste matcher.

Inte heller i Gränby ishall fick SSK fart på målskyttet. Daniel Norbe blev lagets enda målskytt för kvällen. En klen tröst när hans lag förlorade och sumpade chansen att ta över andraplatsen i tabellen.

Slutresultatet skrevs till 2-1 för Almtuna. Det avgörande målet sattes i förlängningen där Almtunas tränare när laget hade powerplay chansade och tog ut målvakten och satte in en extra utespelare. Ett drag som alltså lyckades.

Norbe igen:

-Trots att vi inte är nöjda med matchen så tycker jag ändå vi skapar tillräckligt för att göra fler mål.

Backen var märkbart missnöjd men det är tätt mellan matcherna och snart är det dags att börja ladda för matchen mot Djurgården.

-Man får vara sur och förbannad ikväll. Sedan är det bara att hitta ny energi inför fredag och se till att ta 3 poäng då.

Daniel Norbe blev SSK:s enda målskytt mot Almtuna Foto: Shamash Oyal

Den här matchen var ett steg tillbaka. Om det på något sätt hade smygit sig in en Djurgårdsmatch i tankarna på spelarna låter jag vara osagt. Det man i alla fall kan konstatera är det faktum som tidigare nämnts i texten att målskyttet de senaste matcherna (frånsett Västervik 7-2) har varit svagt.

Ibland ser det ut som att man som lag inte tycker om att göra de ”fula” målen utan man söker hellre den extra passningen. Istället för enkelheten så ska pucken liksom vallas in i mål på något fancy vis. Det kan vara mina ögon som övertolkar den delen av spelet men min iaktagelse är att SSK behöver bli lite grisigare framför bägge målen. Ett spel som de tidigare under säsongen visat att de behärskar.

Om Norbe var besviken efter matchen så var det inget mot vad tränare Magnus Bogren var. Så här uttalade han sig för TV4:

-Jag tycker vi är direkt dåliga idag. Tycker inte alls vi visar att vi vill, vi förbereder oss på samma sätt som vi brukar, trycker på saker. Men där finns också ett spelaransvar att checka in när det är en sån här match. Jag tycker inte vi gör det. Även om vi vinner skotten är det alibiskott hela tiden, tyvärr, det är ingen bra insats av oss.

På fredag möter SSK Djurgården i Scaniarinken. Med tanke på rivaliteten, händelserna senast när lagen möttes i Scaniarinken och att Djurgården har 3 raka segrar över SSK den här säsongen bör Södertälje bubbla över av motivation och energi.

Revanschlustan borde vara hög, både med tanke på de senaste resultaten och att Djurgården har ett övertag på SSK i poängfördelning men även spelmässigt i matcherna. Men då behöver händer och fötter på varje individ i laget vakna på en helt annan sida på fredag än de gjorde i den här matchen.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 00:40
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 00:45

Hon kan bli SBBK:s första kvinnliga ordförande på 55 år

Ordforande-SBBK

Helena Lindström. Foto: LinkedIn / Alexander Isa

Helena Lindström föreslås som klubbens ordförande och kan därmed bli SBBKs första kvinnliga ledare på över 50 år. Detta rapporterar Lt.

I ett exceptionellt skifte efter mer än ett halvt sekel av kontinuerliga manliga ordföranden inom SBBK, står Helena Lindström på tröskeln att rista in sin plats i historien. SBBK har i 55 år formats av manliga ordföranden, men nu, när höstens årsmöte nalkas, förslås Helena Lindström, 50 år, som den första kvinnliga ordföranden.

Lindström har omfattande ledande erfarenhet inom ekonomi och IT, och som ägare av ett konsultföretag inom samma områden, gör detta Helena Lindström till en stark kandidat för att axla ordföranderollen.

– Jag har inte föreslagit mig själv utan det är medlemmar som har tyckt att jag skulle passa till den här posten och nu är jag i en plats i livet där ett sådant här uppdrag passar in. I mitt arbete i valberedningen har jag fått en god insyn i klubben och vilka frågor som är viktiga och det ser jag bara som en fördel när den nya styrelsen börjar arbeta, säger Helena Lindström, som klev av valberedning i juni efter fem år, till Lt.

Om hon blir vald till SBBK:s ordförande skulle det innebära att hon tar över efter Thomas Andersson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 19:16

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors