Företag i fokus:

SSK förlorade mot Almtuna – gick miste om 2:a platsen

Marcus Eriksson

Deppigt efter förlust mot Almtuna Foto: Arkivbild/Daniel Hansson

Förutsättningarna var att hemmalaget i senaste matchen stod för ett riktigt magplask mot BIK Karlskoga (0-10). Bortalaget o sin sida kom från en hemmavinst med 7-2 mot jumbon Västervik.

Ett revanschsuget Almtuna kändes på förhand som en klurig nöt att knäcka för SSK. Efter en trevande inledning för bägge lagen så började SSK succesivt sätta sig i förarsätet. Klart övertag i skottstatistiken men utan att skapa de riktigt farliga målchanserna.

Tidigt i andra perioden tog SSK ledningen med 1-0. Istället för att bortalaget skulle få energi och momentum av målet var det Almtuna som fick luft under vingarna och fick längre byten i SSK:s försvarszon. Men Södertälje hade ledningen efter att andra perioden var slut.

En period som matchens dittills enda målskytt Daniel Norbe var väldigt missnöjd med när TV4 intervjuade honom i pausen mellan andra och tredje perioden.

-Vi kommer inte upp i den nivån som vi vill idag tyvärr, säger Norbe till Telgenytt efter matchen.

Av de fyra senaste matcherna som SSK spelat så har tre av dem varit på bortaplan. I de tre matcherna har laget endast gjort två mål sammanlagt. Ineffektiviteten offensivt har varit den enskilt största orsaken att SSK förlorat tre av sina fyra senaste matcher.

Inte heller i Gränby ishall fick SSK fart på målskyttet. Daniel Norbe blev lagets enda målskytt för kvällen. En klen tröst när hans lag förlorade och sumpade chansen att ta över andraplatsen i tabellen.

Slutresultatet skrevs till 2-1 för Almtuna. Det avgörande målet sattes i förlängningen där Almtunas tränare när laget hade powerplay chansade och tog ut målvakten och satte in en extra utespelare. Ett drag som alltså lyckades.

Norbe igen:

-Trots att vi inte är nöjda med matchen så tycker jag ändå vi skapar tillräckligt för att göra fler mål.

Backen var märkbart missnöjd men det är tätt mellan matcherna och snart är det dags att börja ladda för matchen mot Djurgården.

-Man får vara sur och förbannad ikväll. Sedan är det bara att hitta ny energi inför fredag och se till att ta 3 poäng då.

Daniel Norbe blev SSK:s enda målskytt mot Almtuna Foto: Shamash Oyal

Den här matchen var ett steg tillbaka. Om det på något sätt hade smygit sig in en Djurgårdsmatch i tankarna på spelarna låter jag vara osagt. Det man i alla fall kan konstatera är det faktum som tidigare nämnts i texten att målskyttet de senaste matcherna (frånsett Västervik 7-2) har varit svagt.

Ibland ser det ut som att man som lag inte tycker om att göra de ”fula” målen utan man söker hellre den extra passningen. Istället för enkelheten så ska pucken liksom vallas in i mål på något fancy vis. Det kan vara mina ögon som övertolkar den delen av spelet men min iaktagelse är att SSK behöver bli lite grisigare framför bägge målen. Ett spel som de tidigare under säsongen visat att de behärskar.

Om Norbe var besviken efter matchen så var det inget mot vad tränare Magnus Bogren var. Så här uttalade han sig för TV4:

-Jag tycker vi är direkt dåliga idag. Tycker inte alls vi visar att vi vill, vi förbereder oss på samma sätt som vi brukar, trycker på saker. Men där finns också ett spelaransvar att checka in när det är en sån här match. Jag tycker inte vi gör det. Även om vi vinner skotten är det alibiskott hela tiden, tyvärr, det är ingen bra insats av oss.

På fredag möter SSK Djurgården i Scaniarinken. Med tanke på rivaliteten, händelserna senast när lagen möttes i Scaniarinken och att Djurgården har 3 raka segrar över SSK den här säsongen bör Södertälje bubbla över av motivation och energi.

Revanschlustan borde vara hög, både med tanke på de senaste resultaten och att Djurgården har ett övertag på SSK i poängfördelning men även spelmässigt i matcherna. Men då behöver händer och fötter på varje individ i laget vakna på en helt annan sida på fredag än de gjorde i den här matchen.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 00:40
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 00:45

Litteraturfest på Wasaskolan – ”Viktigt att öka läslusten”

370373837_962262881703858_388018229328323443_n-1

Foto: Shamash Oyal

Tidigt på tisdagsmorgonen bjöd Wasaskolan in sina låg- och mellanstadiestudenter till en magisk litteraturfest. Lärarna förvandlades till levande sagokaraktärer med fantasifulla kostymer, medan eleverna förtrollades av en 4D-teater framförd av Läslandet.

Genom att integrera läsning med kreativitet och lekfullhet vill Wasaskolan tända gnistan för lärande och läsning hos eleverna. Genom att skapa en engagerande och interaktiv upplevelse vill skolan väcka deras nyfikenhet och öka intresset för böcker.

Att lärarna går in i sina roller som sagohjältar, i detta fall Ronja rövardotter, ger barnen en möjlighet att se sina lärare på ett nytt, lekfullt sätt.

Lärarna på Wasaskolan bjöd sina elever på en magisk litteraturfest. Foto: Shamash Oyal

Läslandets 4D-teater lärde ut historier på ett nyskapande och gripande sätt. Genom att kombinera visuell, auditiv och taktisk stimulans, fick eleverna en fördjupande och minnesvärd upplevelse. Denna innovativa metod stimulerar fantasin och gör läsning till en äventyrlig resa.

Evenemang som detta visar på skolans dedikation till att skapa en inspirerande inlärningsmiljö för sina elever.

– Det viktiga med littraturfesten är att öka lusten till att lära och läsa. Läsning ska vara vilja och inte måste, och läsningen ska vara kul och coolt för de coola eleverna, säger Joli Kasarji, lärare på lågstadiet och samordnare på Wasaskolan, till Telgenytt.

Joli Kasarji som Ronja Rövardotter Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 21:21

En person misshandlad i samband med träningsmatch

Arkivbild

En person har blivit misshandlad och har förts till sjukhus. Enligt uppgifter till Telgenytt har misshandeln inträffat i samband med träningsmatchen mellan SSK och Brynäs.

enligt uppgifter tiEn person attackerades inne i arenan, vilket resulterade i en anmälan om grov misshandel. Polisen utreder händelsen som inträffade i samband med matchen.

Strax efter klockan 20 på tisdagskvällen kallades polisen till Genetaleden med anledning av en misshandel. Enligt en uppgiftslämnare ska misshandeln ha ägt rum inne i Scaniarinken i samband med matchen mellan SSK och Brynäs, i anslutning till en av arenans restauranger. En person ska där ha blivit påhoppad av en eller flera gärningspersoner, något som polisen ännu inte har bekräftat.

– Jag har inga sådana uppgifter. Det jag vet är att polisen tillkallats till Genetaleden med anledning av en misshandel och offret förts till sjukhus, säger polisens presstalesperson Town Hägg till Telgenytt.

En anmälan om grov misshandel har upprättats, och polisen arbetar med att utreda händelseförloppet. Skadeläget för offret är för närvarande oklart.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 20:19
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 20:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors