Företag i fokus:

SSK förlorade mot Almtuna – gick miste om 2:a platsen

Marcus Eriksson

Deppigt efter förlust mot Almtuna Foto: Arkivbild/Daniel Hansson

Förutsättningarna var att hemmalaget i senaste matchen stod för ett riktigt magplask mot BIK Karlskoga (0-10). Bortalaget o sin sida kom från en hemmavinst med 7-2 mot jumbon Västervik.

Ett revanschsuget Almtuna kändes på förhand som en klurig nöt att knäcka för SSK. Efter en trevande inledning för bägge lagen så började SSK succesivt sätta sig i förarsätet. Klart övertag i skottstatistiken men utan att skapa de riktigt farliga målchanserna.

Tidigt i andra perioden tog SSK ledningen med 1-0. Istället för att bortalaget skulle få energi och momentum av målet var det Almtuna som fick luft under vingarna och fick längre byten i SSK:s försvarszon. Men Södertälje hade ledningen efter att andra perioden var slut.

En period som matchens dittills enda målskytt Daniel Norbe var väldigt missnöjd med när TV4 intervjuade honom i pausen mellan andra och tredje perioden.

-Vi kommer inte upp i den nivån som vi vill idag tyvärr, säger Norbe till Telgenytt efter matchen.

Av de fyra senaste matcherna som SSK spelat så har tre av dem varit på bortaplan. I de tre matcherna har laget endast gjort två mål sammanlagt. Ineffektiviteten offensivt har varit den enskilt största orsaken att SSK förlorat tre av sina fyra senaste matcher.

Inte heller i Gränby ishall fick SSK fart på målskyttet. Daniel Norbe blev lagets enda målskytt för kvällen. En klen tröst när hans lag förlorade och sumpade chansen att ta över andraplatsen i tabellen.

Slutresultatet skrevs till 2-1 för Almtuna. Det avgörande målet sattes i förlängningen där Almtunas tränare när laget hade powerplay chansade och tog ut målvakten och satte in en extra utespelare. Ett drag som alltså lyckades.

Norbe igen:

-Trots att vi inte är nöjda med matchen så tycker jag ändå vi skapar tillräckligt för att göra fler mål.

Backen var märkbart missnöjd men det är tätt mellan matcherna och snart är det dags att börja ladda för matchen mot Djurgården.

-Man får vara sur och förbannad ikväll. Sedan är det bara att hitta ny energi inför fredag och se till att ta 3 poäng då.

Daniel Norbe blev SSK:s enda målskytt mot Almtuna Foto: Shamash Oyal

Den här matchen var ett steg tillbaka. Om det på något sätt hade smygit sig in en Djurgårdsmatch i tankarna på spelarna låter jag vara osagt. Det man i alla fall kan konstatera är det faktum som tidigare nämnts i texten att målskyttet de senaste matcherna (frånsett Västervik 7-2) har varit svagt.

Ibland ser det ut som att man som lag inte tycker om att göra de ”fula” målen utan man söker hellre den extra passningen. Istället för enkelheten så ska pucken liksom vallas in i mål på något fancy vis. Det kan vara mina ögon som övertolkar den delen av spelet men min iaktagelse är att SSK behöver bli lite grisigare framför bägge målen. Ett spel som de tidigare under säsongen visat att de behärskar.

Om Norbe var besviken efter matchen så var det inget mot vad tränare Magnus Bogren var. Så här uttalade han sig för TV4:

-Jag tycker vi är direkt dåliga idag. Tycker inte alls vi visar att vi vill, vi förbereder oss på samma sätt som vi brukar, trycker på saker. Men där finns också ett spelaransvar att checka in när det är en sån här match. Jag tycker inte vi gör det. Även om vi vinner skotten är det alibiskott hela tiden, tyvärr, det är ingen bra insats av oss.

På fredag möter SSK Djurgården i Scaniarinken. Med tanke på rivaliteten, händelserna senast när lagen möttes i Scaniarinken och att Djurgården har 3 raka segrar över SSK den här säsongen bör Södertälje bubbla över av motivation och energi.

Revanschlustan borde vara hög, både med tanke på de senaste resultaten och att Djurgården har ett övertag på SSK i poängfördelning men även spelmässigt i matcherna. Men då behöver händer och fötter på varje individ i laget vakna på en helt annan sida på fredag än de gjorde i den här matchen.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 00:40
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 00:45

Storslagen tillställning när kungen firar 50 år på tronen

Kung-1

Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. Foto: Peter Knutson/Kungliga Hovstaterna

Snart är det fem decennier sedan Kungen, Carl XVI Gustaf, besteg tronen. Detta uppmärksammas med en kortege genom Stockholms city och kulminerar i en enastående jubileumskonsert med svenska stjärnartister.

Den 15 september är det exakt 50 år sedan Carl XVI Gustaf, född den 30 april, blev Sveriges konung och statschef. Han tog över tronen den 15 september 1973 då han efterträdde sin farfar Gustaf VI Adolf.

Dagen inleds, klockan 14:30, med en kortege genom Stockholms city med deltagande av Kungen och Drottningen, och avslutas med en båtfärd från Skeppsholmen till Logårdstrappan. Efter detta väntar en jubileumskonsert vid Slottet på Norrbro, där folkkära artister som Tomas Ledin, Loreen, Magnus Uggla, Molly Sandén och andra kommer att uppträda.

Efter den konserten kommer festligheterna att kulminera i en dansfest på Gustav Adolfs torg som väntas pågå fram till klockan 22:00.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 augusti 2023 21:14

SENASTE NYTT: Slussbron stänger i tre år

Sluss bro, foto: Trafikverket

Foto: Trafikverket

Över 2000 fordon passerar Slussbron varje dag. Men snart kommer den viktiga passagen att vara avstängd för biltrafik i flera år.

Över 2000 fordon korsar Slussbron dagligen, men inom kort kommer biltrafiken att vara stoppad tills Trafikverket har avslutat den pågående verksamheten på båda sidor om vägen vid Slussbron.

Blåljus, bussar och oskyddade trafikanter kan passera.
Beslutet att stänga av biltrafiken har fattats med avsikt att skydda både Trafikverkets och Peabs medarbetare. Denna åtgärd påverkar dock inte polis, ambulans, räddningstjänst, kollektivtrafik, gångtrafikanter, cyklister samt för transporter till och från fastigheterna på Slussholmen.

– Vi ber alla trafikanter att följa orange vägvisning för att komma rätt, skriver Trafiverket på sin hemsida.

Samtidigt kommer andra byggprojekt att vara igång, inklusive konstruktionen av ett nytt hotell vid Maren samt ombyggnaden av Marenplan. Inom några år beräknas även ombyggnationen av Slussholmen att påbörjas. Detta öppnar upp möjligheten att förlänga avstängningen av biltrafik i takt med de kommande byggnationerna.

Bron kommer att vara stängd i tre år.
Avstängningen kommer att träda i kraft den 4 september och förväntas att öppna återigen under 2026.

Läs: – Så kommer nya området vid Maren och slussen se ut

Bild/Illustration: Sweco

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 03:00
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 15:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors