Företag i fokus:

SSK:s ställs mot Björklöven i Play off 1

ROBERT JOHANSSON

Robert Johansson och Tomas Holmberg i båset när SSK mötte Malmö Foto: Patric Gill

SSK:s damlag vann Hockeyallsvenskan Södra i överlägsen stil. Ett av hinderna på vägen mot målet som är SDHL.

-Jag tycker vi genomför en bra allsvenska, totalt 15 matcher, vi vinner 14 och har en förlust, säger Damlagets huvudtränare Robert Johansson.

Hur vill du sammanfatta matcherna där? 

-Inspirerande att möta lagen från Syd där främst Malmö var en tuff utmaning. Vi avslutar serien med tre segrar och nio poäng på roadtrippen till Skåne, det tar vi med oss in i Play off.

SSK var även i den här serien det klart bästa laget av de som deltog. 82 gjorda mål på 15 matcher och en målskillnad på +69 talar sitt tydliga språk att SSK:s serieseger aldrig var hotad. Johansson väljer ändå att se ödmjukt på det.

-Tycker Malmö kanske var det tuffaste laget med en hel del erfarna och duktiga spelare som satte oss på prov ordentligt. Mot dessa lag är det fullt fokus som gäller annars blir det jobbigt.

Enda plumpen i protokollet blev mot jumbon Uppsala. Underskattning? 

-Måste nog tyvärr svar ja här. Vi är inte med alls från start och sedan är det liksom svårt att bara trycka på en knapp och få saker att hända. Fast vi pratat mycket om ödmjukhet och att vara konsekventa så ville Uppsala mer och vinner matchen.

Damlaget hoppas att få fira ett avancemang till SDHL Foto: Patric Gill

Vad i spelet är du nöjd respektive mindre nöjd med?

-Mest nöjd med hur laget tagit sig an utmaningen och vuxit in i hur dessa matcher måste spelas. Vi har blivit stabilare och mer disciplinerade ju längre serien pågått. ’

-Är inte direkt missnöjd med något men allt kan ju såklart skruvas på. Så ska jag säga något så får det bli mer bestämda i försvarszon samt lite högre pucktempo.

För varje steg som SSK Dam passerar höjs svårighetsgraden på motståndet och det krävs också att SSK får upp kvalitén på allt de gör ett snäpp till. Robert Johansson kan se skillnader i motståndet efter årsskiftet kontra innan.

-Tycker att det är rätt stor skillnad på topplagen i Allsvenskan och NDHL serien fram till jul. Det är viktigt att få till dessa tuffa matcher för alla lag och spelare som inte är uppe i SDHL, annars kommer gapet aldrig minska och det är inte bra för svensk damhockey.

Varför passar ett mer ”spelande” lag som Björklöven er bättre en ett mer ”hårt jobbande” lag? 

-Det var inte ett lätt val men det föll på Björklöven. Vi tror vårt eget spel kan vara mer vägvinnande mot ett lag som dem.

Läget i truppen, alla tillgängliga? 

-Ja.

Målvaktsvalet till matchen imorgon? 

Det avgör vi i morgon.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 02:04
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 02:10

Person bötfälld för olaglig försäljning från fordon

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En person kontaktade polisen angående ett misstänkt fordon där en olaglig försäljning pågick. Väl på plats bötfälldes en person för att ha olagligt sålt ägg vid en parkeringsplats.

Strax efter klockan 14:00 kontaktade en person polisen angående ett misstänkt fordon. Anmälaren noterade att det pågick en försäljningsaktivitet och blev medveten om att sidodörren snabbt stängdes när en polispatrull passerade vid Ronna centrum. Polisen ryckte ut till platsen för att genomföra en närmare kontroll av både fordonet och dess förare. Vid ankomsten blev det tydligt att en olaglig försäljning av ägg pågick.

Polisen identifierade försäljaren, en man i 20-årsåldern, och anmälde honom för att ha överträtt en kommunal föreskrift genom att bedriva ambulerande försäljning på allmän plats. Den fastställda bötesbeloppet för denna förseelse uppgick till 1 800 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:29
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:29

”Beklagligt att kommunen väljer att kapa banden”

Pressbild

Nina Beckmann, museichef Grafikens Hus. Pressbild: Anna Henriksson 

Under torsdagen meddelade kommunen att de stoppar etableringen av Grafikens Hus i Södertälje. Ett beslut som nu skapar oro över den långsiktiga visionen för Grafikens Hus, som snart kommer att stå utan lokaler att verka i.

– Nu när beslutet är taget kraftsamlar vi oss för vad som blir nästa steg. Vi behöver ha ett nytt hus snart, säger Anna Jönsson, biträdande museichef på Grafikens Hus.

I december 2021 nådde kommunen och Gjuteriet en överenskommelse om ett 10-årigt hyresavtal och ett bidragsavtal, som skulle undertecknas före den 31 december 2023. I förhoppning om en säker framtid investerade Grafikens Hus i en ny maskinpark för konstgrafik och även hunnit etablerat samarbeten med bland annat Kungl. Konsthögskolan.

Gjuteriet stötte dock på hinder för sina framtida planer på grund av ekonomiska svårigheter. En fortsatt samverkan, enligt Södertälje kommun, skulle nämligen resultera i nedskärningar för andra lokala kulturverksamheter.

Under torsdagen meddelade kommunen det slutgiltiga beslutet – samarbetet med Grafikens Hus förlängs inte.

– Det är beklagligt att Södertälje kommun efter snart åtta år väljer att kapa banden med Grafikens Hus, som inte bara blivit en viktig del av Södertäljes lokala konstscen, utan också är en nationell och internationell aktör, säger Martin Sundin, styrelseledamot i Grafikens Hus.

Läs även: – Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:28
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:28

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors