Företag i fokus:

SSK:s ställs mot Björklöven i Play off 1

ROBERT JOHANSSON

Robert Johansson och Tomas Holmberg i båset när SSK mötte Malmö Foto: Patric Gill

SSK:s damlag vann Hockeyallsvenskan Södra i överlägsen stil. Ett av hinderna på vägen mot målet som är SDHL.

-Jag tycker vi genomför en bra allsvenska, totalt 15 matcher, vi vinner 14 och har en förlust, säger Damlagets huvudtränare Robert Johansson.

Hur vill du sammanfatta matcherna där? 

-Inspirerande att möta lagen från Syd där främst Malmö var en tuff utmaning. Vi avslutar serien med tre segrar och nio poäng på roadtrippen till Skåne, det tar vi med oss in i Play off.

SSK var även i den här serien det klart bästa laget av de som deltog. 82 gjorda mål på 15 matcher och en målskillnad på +69 talar sitt tydliga språk att SSK:s serieseger aldrig var hotad. Johansson väljer ändå att se ödmjukt på det.

-Tycker Malmö kanske var det tuffaste laget med en hel del erfarna och duktiga spelare som satte oss på prov ordentligt. Mot dessa lag är det fullt fokus som gäller annars blir det jobbigt.

Enda plumpen i protokollet blev mot jumbon Uppsala. Underskattning? 

-Måste nog tyvärr svar ja här. Vi är inte med alls från start och sedan är det liksom svårt att bara trycka på en knapp och få saker att hända. Fast vi pratat mycket om ödmjukhet och att vara konsekventa så ville Uppsala mer och vinner matchen.

Damlaget hoppas att få fira ett avancemang till SDHL Foto: Patric Gill

Vad i spelet är du nöjd respektive mindre nöjd med?

-Mest nöjd med hur laget tagit sig an utmaningen och vuxit in i hur dessa matcher måste spelas. Vi har blivit stabilare och mer disciplinerade ju längre serien pågått. ’

-Är inte direkt missnöjd med något men allt kan ju såklart skruvas på. Så ska jag säga något så får det bli mer bestämda i försvarszon samt lite högre pucktempo.

För varje steg som SSK Dam passerar höjs svårighetsgraden på motståndet och det krävs också att SSK får upp kvalitén på allt de gör ett snäpp till. Robert Johansson kan se skillnader i motståndet efter årsskiftet kontra innan.

-Tycker att det är rätt stor skillnad på topplagen i Allsvenskan och NDHL serien fram till jul. Det är viktigt att få till dessa tuffa matcher för alla lag och spelare som inte är uppe i SDHL, annars kommer gapet aldrig minska och det är inte bra för svensk damhockey.

Varför passar ett mer ”spelande” lag som Björklöven er bättre en ett mer ”hårt jobbande” lag? 

-Det var inte ett lätt val men det föll på Björklöven. Vi tror vårt eget spel kan vara mer vägvinnande mot ett lag som dem.

Läget i truppen, alla tillgängliga? 

-Ja.

Målvaktsvalet till matchen imorgon? 

Det avgör vi i morgon.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 02:04
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 02:10

Hon kan bli SBBK:s första kvinnliga ordförande på 55 år

Ordforande-SBBK

Helena Lindström. Foto: LinkedIn / Alexander Isa

Helena Lindström föreslås som klubbens ordförande och kan därmed bli SBBKs första kvinnliga ledare på över 50 år. Detta rapporterar Lt.

I ett exceptionellt skifte efter mer än ett halvt sekel av kontinuerliga manliga ordföranden inom SBBK, står Helena Lindström på tröskeln att rista in sin plats i historien. SBBK har i 55 år formats av manliga ordföranden, men nu, när höstens årsmöte nalkas, förslås Helena Lindström, 50 år, som den första kvinnliga ordföranden.

Lindström har omfattande ledande erfarenhet inom ekonomi och IT, och som ägare av ett konsultföretag inom samma områden, gör detta Helena Lindström till en stark kandidat för att axla ordföranderollen.

– Jag har inte föreslagit mig själv utan det är medlemmar som har tyckt att jag skulle passa till den här posten och nu är jag i en plats i livet där ett sådant här uppdrag passar in. I mitt arbete i valberedningen har jag fått en god insyn i klubben och vilka frågor som är viktiga och det ser jag bara som en fördel när den nya styrelsen börjar arbeta, säger Helena Lindström, som klev av valberedning i juni efter fem år, till Lt.

Om hon blir vald till SBBK:s ordförande skulle det innebära att hon tar över efter Thomas Andersson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 19:16

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors