Företag i fokus:

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

”Jag är Södertälje Bitch!” – Ny film mot rasism

Grete1

Ungdomar från Livet Bitch. Foto: Pärlan Wallefelt

I veckan var det premiär för mockumentären ”Jag är Södertälje Bitch!” på Södertälje Stadsscen. Filmen är gjord med ungdomar från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet.

”Mockumentären” skildrar den 17-åriga Maryam (Noor Al-Sanatee) och hennes vänners teatergrupp i Södertälje. En dag träffar de en dokumentärfilmare som börjar följa gruppen och deras dramapedagog Tove (Grete Havnesköld). När gruppen oväntat får projektpengar från kommunen för att sätta upp en pjäs som ska motverka rasism, kopplas en regissör från Stockholm in.

Regissören Paula (Johanna Thor) har dock många fördomar om Södertälje och vill att ungdomarna ska spela stereotypa roller i pjäsen ”Jag är Södertälje, bror!”.

Under repetitionsarbetet blir det uppenbart att Paulas bild av staden och de unga som bor där är skev och rasistisk. Till slut gör ungdomsgruppen motstånd och uppror mot hennes tolkning.

Ungdomarna under inspelningen från Livet Bitch. Foto: Privat

– Ungdomarna i Livet bitch! Studio ville göra något om den rasism ”svenskar utsätter oss för” för att citera en av de unga medskaparna, inte bara problematisera invandrarkulturer, säger Grete Havnesköld, skådespelare och producent.

Mockumentären är resultatet av ett längre konstnärligt undersökande kring temat ”Blicken på Södertälje” i Livet Bitch! Scenkonsts ungdomsverksamhet och är stödd av Södertälje kommun och arvsfondsprojektet Community Art Lab Sweden.

Panelsamtal på Estrad under premiär i veckan. Foto: Privat

Havnesköld hoppas filmen får folk att skratta åt kulturbranschens självgodhet och brist på förmåga att representera unga och minoriteter på deras villkor. Hon hoppas också att unga som ser filmen ska känna att de kan göra motstånd när det behövs.

– Om filmen kan förmedla att man inte behöver ha så mycket respekt för auktoriteter, utan kan ifrågasätta dem, så blir jag glad, säger hon.

Nästa film från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet heter ”Mitt Verona” och har premiär i februari – en modern Romeo och Julia som utspelar sig i Hovsjö. En samproduktion med El Sistema Södertälje.

— Vi har också en ny utforskande fas där vi undersöker betydelsen av status i ungas liv, säger Grete.

Skribent: Lucas T.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 3 december 2023 11:30

Södertälje lanserar ny e-tjänst – ”en växande region”

Skriva typing dator

Foto: Pexel

Södertälje kommun har lanserat en ny e-tjänst som ska underlätta för företag att etablera sig i kommunen. Tjänsten riktar sig till företag som vill expandera eller starta verksamhet i Södertälje. 

E-tjänsten är ett led i Södertäljes ambition att bli en ännu attraktivare kommun för företagande. Med över 8100 företag och länets tredje största arbetsmarknad ser man potential att locka fler investeringar.

”Att investera i Södertälje är att investera i en växande region”, skriver kommunen på sin webbplats.

Genom den nya e-tjänsten hoppas kommunen att det ska bli smidigare för intresserade företag att hitta lämpliga lokaler och mark. Kommunen framhåller även sitt strategiska läge med närhet till två Europavägar, hamn och järnvägsförbindelser.

För att använda den nya e-tjänsten krävs inloggning med e-legitimation.

Skribent: Lucas T.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 december 2023 20:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors