Företag i fokus:

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Vintercyklister trampar för sjätte året i rad

Cyckel-Vinter-Sno-cycklistPEXEL

Foto: Pexels

För sjätte året i rad trampar ett 30-tal vintercyklister igång årets utmaning i Södertälje – och det blir ingen mjukstart i år med snön som fallit under veckan!

Kampanjen Vintercyklisten är en årlig utmaning som syftar till att få fler att cykla även på vinterhalvåret. Målet är att få fler att välja cykeln framför bilen även på vintern. Som Vintercyklist förbinder man sig att cykla minst tre dagar i veckan under perioden 1 december till 31 mars. I utbyte får deltagarna dubbdäck, däckbyte, startpaket och kontakt med andra vintercyklister.

I år består gruppen av 33 vintercyklister som nu trampar igång med utmaningen. Linn Ottosson, boende i Blombacka, är en av deltagarna. Hon ser fram emot att testa dubbdäck för första gången.

”Jag har alltid cyklat, och även gjort det tidigare på vintern men utan dubbdäck. Då har det blivit att jag tar bilen när det är snö”, uppger Ottosson till Södertälje kommun.

Södertälje har ordnat utmaningen Vintercyklisten sedan 2018 och totalt har över 250 vintercyklister deltagit genom åren.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 06:30
Senast uppdaterad: 7 december 2023 00:55

Spolat och klart – Här kan du åka skridskor

Skridskor-Pxhere

Foto: PxHere

Skridskosäsongen har dragit igång. Möjlighet till skridskoåkning på kommunens anläggningar erbjuds alla intresserade. Under säsongen finns särskilda tider avsatta för allmänhetens åkning på ishallar i kommunen.

Passa på att njuta av skridskoåkning utomhus nu när det äntligen är vinter! På Södertälje kommuns hemsida finns schema för respektive anläggning med tider för åkning, men någon förbokning behövs inte för ett besök.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Utöver ishallarna finns även möjlighet till skridskoåkning på friluftsbanor vid bland annat Mölnbo IP och Fågelkärret. Tiderna uppdateras kontinuerligt, men under skolloven är öppettiderna längre.

Kommunen understryker att all åkning är gratis och att hjälm är obligatoriskt.

Anläggningar för allmänhetens åkning, för tider se här.
Järna IP ishall A
Järna IP ishall B
Månskensrinken
BST-rinken

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 06:24
Senast uppdaterad: 7 december 2023 06:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors