Företag i fokus:

Makdessi byter fotbollsplan mot burgerrestaurang

2A28F9C8-4A2B-4BB3-9AD2-23776BF6ADC1

Foto: Alexander Isa

I en överraskande karriäromställning har den tidigare fotbollsspelaren George Makdessi, känd för sin tid i Assyriska FF och Syrianska FC, tagit ett nytt steg utanför fotbollsarenan och in i restaurangbranschen.

– Jag har varit skadad och borta från fotbollen, och det har jag mått dåligt över. Men jag gillar utmaningar, och nu vill jag testa något nytt, säger han till Telgenytt

Makdessi har öppnat hamburgerrestaurangen Dripp’n Burgers i de lokaler som tidigare hyste HamburgarePrinsen på plattan i Grusåsen. Detta markerar en ny och spännande början för Makdessi, som har sadlat om från professionell fotbollsspelare till restaurangägare.

Den nya restaurangägaren George Makdessi hade händerna fulla under smygpremiären.
Foto: Alexander Isa

George Makdessi gjorde sig först ett namn på fotbollsplanen, där han visade upp en imponerande skicklighet och dedikation till spelet. Hans tid hos Assyriska och Syrianska är väl ihågkommen av fans och spelare, men efter att ha lämnat fotbollsvärlden bakom sig, har Makdessi nu vänt blicken mot restaurangbranschen med ambitionen att skapa en ny mötesplats för matälskare.

Dripp’n Burgers lovar en meny som fokuserar på kvalitet och smak, med ett brett utbud av gourmetburgare som är utformade för att tillfredsställa alla smaker. Makdessi uttrycker en passion för matlagning och gästfrihet, och ser sin nya restaurang i Grusåsen som ett sätt att förena människor över en god måltid.

– Den här staden har många kebab- och hamburgerrestauranger, och jag vet att det är en nedgång just nu i hamburgartrenden, men det är en dipp just nu, och precis som med aktier så tror jag att det vänder, säger George Makdessi och fortsätter.

– Jag har alltid älskat hamburgare och kände att vi verkligen kunde göra något unikt. Våra kockar gör allt från grunden och använder enbart de bästa råvarorna.

Tryffelburgaren, en av dagens populära burgare.
Foto: Alexander Isa

Restaurangen, som tar över efter HamburgarePrinsen, har genomgått en omfattande renovering för att spegla Makdessis vision. Med en modern och välkomnande inredning hoppas han att Dripp’n Burgers ska bli en populär destination för såväl lokala invånare som besökare när han öppnar för allmänheten under fredagen. Men redan under torsdagen höll han en smygpremiär som exploderade med besökare efter att de sett hans virala video på TikTok.

– Jag förväntade mig inte att smygpremiären skulle vara så här bra. Jag har fått hundratals sms och samtal efter vår TikTok-video som hade stor effekt, säger han.

Dripp’n Burgers representerar en ny era för Makdessi, där han nu byter ut fotbollsstövlarna mot förklädet och lovar en kulinarisk upplevelse som är lika engagerande som hans tid på fotbollsplanen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 03:56
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 03:57

Initiativtagaren Wikner: – ”Ser fram emot en härlig sommar”

Wikner Mötesplatsen

Barn- och ungdomssportchefen. Foto: Mötesplatsen / Alexander Isa

Basket, futsal, volleyboll, tennis, dans och spontanidrott. Nästa vecka inleds den flera veckor långa tillställningen som arrangeras av Mötesplats Södertälje med Södertäljeprofilen Alexander Wikner vid rodret.

– Vi är många i Södertälje som vill samverka för att bidra till ökad rörelse och en trygg och meningsfull fritid för barn och ungdomar i Södertälje, säger Alexander Wikner, barn- och ungdomssportchefen på SBBK, till Telgenytt.

Från och med onsdag den 14 juni till vecka 26 erbjuds barn och ungdomar i åldern 7-16 år möjligheten att delta i olika aktiviteter och turneringar på Stora Torget i centrum. Syftet är att främja ökad fysisk aktivitet, meningsfull fritid samt skapa trygga och attraktiva mötesplatser för barn och ungdomar i Södertälje.

Projektet strävar efter att främja samarbete mellan olika aktörer i Södertälje, erbjuda trygga och meningsfulla lovakviteter för barn och ungdomar i prioriterade områden samt inspirera till spontanidrott och rörelseglädje. Dessutom vill man ge unga ledare möjlighet att utvecklas genom att erbjuda feriepraktik åt 24 ungdomar, varav hälften är kvinnor, och ha en jämställd deltagarrepresentation med hälften tjejer.

Mötesplatsen i samverkan med Street Futsal Club. Bild: Mötesplatsen.

Tidigare år har de enbart ägt rum utanför stadskärnan, men nu arrangeras de för första gången även i centrala Södertälje. Detta har blivit möjligt genom samverkan med kommunkoncernen, Södertälje City, RF SISU Sörmland, Södertälje Futsal Club, Idrott Utan Gränser, LEBI Skol IF och andra lokala föreningar.

– SBBK är otroligt tacksamma. Vår satsning är endast möjlig via lokal samverkan och att alla bidrar med det de är bäst på. Vi vill tacka alla partners för deras engagemang och ser mycket fram emot en härlig sommar med mycket rörelse och gemenskap tillsammans med barn och ungdomar i Södertälje, säger Wikner, som har initierat, samordnat och framgångsrikt skapat samverkan mellan viktiga aktörer i staden genom Mötesplatsen.

Utöver centrum kommer Mötesplats Södertälje även finnas i olika områden fram till vecka 30, såsom Ronna, Fornhöjden, Brunnsäng, Blombacka, Hovsjö, Lina, Saltskog/Västergård och Geneta. På plats kommer det finnas utbildade feriearbetare, äldre ungdomar från Södertälje samt äldre vuxna från samarbetsorganisationerna.

Läs även: – Här arrangerar SBBK stor turnering för skolor

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 07:38

Så vill kommunen förbättra dialogen med företagen

Södertälje kommun

Arkivbild.

Södertälje kommun har tagit initiativ till att förbättra dialogen med företagen och företagsklimatet. Detta genom att införa utbildningen ”Motiverande Samtal”, (MI), för sina medarbetare.

– Det här hjälper oss att ta nästa steg när det gäller myndighetsutövning och därmed kunna ge en god service. Vi ska vara världsmästare på att hjälpa företag att göra rätt vilket utbildningen ger bästa förutsättningar för, menar Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

75 medarbetare har nyligen slutfört utbildningen som fokuserar på att integrera företagarperspektivet i MI, vilket gör satsningen unik i kommunsverige. Metodiken är vanligt förekommande inom hälso- och sjukvård, kriminalvård, socialtjänst och skola men har inte tidigare tillämpats på detta sätt inom kommunen.

– MI ger oss verktyg att vara trygga och modiga i vår dialog med företag och därmed en bra service, säger Aydin Aho på näringslivsavdelningen som är projektledare för MI utbildningen.

Miljökontoret och socialkontoret har tidigare använt metoden med goda resultat. Genom att införa MI som samtalsmetod och förhållningssätt i dialogen med företagen, strävar kommunen efter att förbättra företagens upplevelse i kontakten med kommunen och därmed skapa ett bättre företagsklimat.

Utbildningen i MI riktar sig till medarbetare och chefer som arbetar med myndighetsutövning och företagskontakter. I första hand har utbildningen erbjudits till samhällsbyggnadskontoret, miljökontoret, socialkontoret, kontaktcenter och näringslivsavdelningen. Utbildningen omfattar tre heldagar och innehåller teori, övningar och grupparbeten. Ett uppskattat moment i utbildningen var ”näringslivskunskap” där deltagarna fick lära sig om näringslivet i Södertälje och reflektera kring ansvaret för att skapa ett bra företagsklimat.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2023 20:41
Senast uppdaterad: 8 juni 2023 20:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors