Företag i fokus:

BILDEXTRA: Succépremiär för ”Mitt Verona”

780D9B04-983C-489C-9AA7-5BC544DC8EA3

Foto: Shamash Oyal

Under veckan var det äntligen dags för premiären av ”Mitt Verona” i stadshuset – en förnyad tolkning av Shakespeares ”Romeo och Julia”, skapad av El Sistema och Livet Bitch!.

På torsdagskvällen hade kortfilmen ”Mitt Verona” premiär på Estrad inför en fullsatt publik bestående av vänner, familj, politiker och invånare från Södertälje. Efter visningen fick Telgenytt möjlighet att intervjua skådespelaren Gabriel Khajo och regissören Linda Mallik.

Regissören Linda Mallik och skådespelaren Gabriel Khajo
Foto: Sahmash Oyal

– Jag skrev ett manus och sedan fick jag en förfrågan om jag ville regissera en film baserad på manuset. När jag tackade ja till att regissera filmen, ville jag ha med El Sistema som spelade i bakgrunden. Jobbet vi har gjort här ligger till grund för filmen, säger regissören Linda Mallik.

Hur känns det att filma i Södertälje?

– Jätteroligt, jag älskar Hovsjö, säger hon.

Hur upplever du samarbetet med El Sistema?

– Samarbetet med El Sistema har alltid handlat om kreativitet, och det handlar inte bara om att de spelar utan även om att de är med och skapar musiken.

Mallik har erfarenhet på sin sida, men för Gabriel Khajo var upplevelserna nya. Vanligtvis ser man Gabriel på El Sistemas konserter där han arbetar som barnvärd och ungdomsledare, och han är också en del av orkestern. I ”Mitt Verona” var det första gången han skådespelade i en film och hade även rollen som produktionsassistent.

Linda Mallik förklarar för Telgenytt att Gabriels medverkan var avgörande. Trots initial oro över Gabriels andra åtaganden, ändrade han sig och antog rollen som produktionsassistent i filmen.

– Det känns väldigt kul att få vara med i en så professionell film. Det är en utmaning, annars är jag musiker i grund och botten. Jag medverkar på konserter och är mycket på scen. Det är en ny upplevelse som jag inte har provat på förut, säger skådespelaren Gabriel Khajo till Telgenytt.

Khajo passar även på att uttrycka sin tacksamhet till hela produktionsteamet för deras enastående insats, och särskilt till Linda, filmens regissör, för allt stöd och hjälp. Dessutom delar han med sig av hur samarbete och samhörighet präglade projektet, där alla bidrog gemensamt.

Många var på plats under premiären, och filmen hade ett bra avslut som antydde en möjlig uppföljning?

– Vi har ju lite fantasier, så vi hoppas verkligen på att det kommer en del 2. Vi hoppas även på att det kan bli en långfilm av det med samma tema, avslutar Linda Mallik.

Här kan du se Mitt Verona

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 13:35
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 18:13

DEBATT: Långt ifrån ordning och reda i stadshuset

79B3F365-D79C-4E12-AEDF-EE760EA36503

Andreas Klingström och Kajsa De Vall. Foto: Liza Simonsson/Södertälje kommun

Följetången om det pågående haveriet inom exploateringskontoret är högst pinsamt att följa, även för mig i opposition som ibland kan sucka och skratta åt majoritetens tillkortakommanden, men detta är så pass allvarligt att jag blir riktigt orolig över hur våra gemensamma marktillgångar hanteras nu när affärerna i praktiken helt sköts av det privata företaget Svefa och dess ca 11 konsulter, kommunen har 1,5 heltider i egen tjänst.

Det går inte att utesluta att Svefa som nu har full insyn i våra marktillgångar och planarbeten gör affärer som gynnar dem själva och dess partners, i synnerhet som det framkommer att konsulterna använder sin företagsmejl i konversationer med tilltänkta mark köpare och därigenom kringgår offentlighetsprincipen och kan vägra lämna ut handlingar. Svefa gör dessutom själva markvärderingar och motpartsgranskningar (granska köparen), samt att åtminstone en konsult ansåg att motpartsgranskningar var onödigt, konsulten borde sparkas omgående!

”Använder Södertälje kommun som sin privata kassako”

Svefa sköter nu våra markaffärer som om det vore deras egna, några konsulter har till och med vägrat at lämna ut värderingar efter avslutad affär då man hävdar att det kan skada Svefa, det visar tydligt vems intressen man prioriterar – och det är inte Södertäljes!

Några konsulter har till och med tagit sig friheten att anställa andra konsulter ifrån sitt bolag till projekt och använder Södertälje kommun som sin privata kassako.

I LT 16/12 så får Kajsa De Vall områdeschef för planering på samhällsbyggnadskontoret frågor kring detta, då svarar hon att hon inte ens känner till detta = noll koll. Men nu skall det bli ordning och reda minsann, för femtielfte gången… Tror någon på det?

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Att gång på gång få läsa om hur Kajsa De Vall och samhällsbyggnadsdirektören Andreas Klingström uttalar sig med mängder av ursäkter om kunskapsluckor och andra haverier är högst plågsamt att bevittna, den senaste ursäkten om varför det inte konsulterna diarieför alla handlingar så de kan granskas är att det inte funnits klara rutiner om hur det ska göras.

Är det inte deras uppdrag att se till att det finns fungerande rutiner och att de efterlevs?
Den dåliga stämningen och ledningen har resulterat i att stort sett alla som arbetade på mark och exploatering har sagt upp sig de senaste 2 åren och nu ersatts av inhyrda konsulter som fram till och med 30 november i år kostat 24, 6 miljoner kronor.

Joakim Granberg, Realistpartiet: – ”När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?”

Och nej, det har inte med några gratis paddeltider att göra (den sparkade tjänstemannen) som Klingström gärna antyder, utan massuppsägningarna på exploateringsenheten förklaras av före detta anställda i LT 14/12, citat: ” Jag ville inte sluta – men arbetsmiljön är dålig”.

”Enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer”

Flera andra delade likande vittnesmål beskriver det som ”en hemsk tystnadskultur”, ”sjuk arbetsmiljö” eller ”en omöjlig plats att arbeta på”. Men enligt Klingström är det alltid någon annans fel, eller någon rutin som ingen vet om eller inte följer, eller är bortglömd att införas och så vidare i all oändlighet!

När ska flosklerna ta slut och ansvar utkrävas?

Slutsatsen jag drar är att ledningen på relativt kort tid saboterat ett fullt fungerande mark och exploateringskontor, man har helt på eget bevåg skadat förtroendet för Södertälje kommun bland stora aktörer och hos allmänheten, det kommer att ta flera år att återställa förtroendet, och slutligen så måste självklart Svefas monopol på våra markaffärer brytas omgående!

Rösta RP 2026 för ordning och reda på riktigt.

Joakim Granberg
Realistpartiet

Läs även: – INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 10:25
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Nykvarns Innebandy får en egen låt – ”Vilken grej”

Namnlost-3-1

Foto: privat

En egen låt, en hymn eller kampsång! Ja kalla det vad ni vill.

I ett samarbete mellan Hillstedt Music, Nykvarns Innebandy Förening och supportrar från Steelersfamiljen har det tagits fram en låt ”Vi E Nyk Nykvarn” som hyllar Nykvarns Innebandy Förening i stort men herrlagets avancemang till högsta ligan SSL i synnerhet.

Låten premiärspelades inför publiken på hemmamatchen i söndags emot Hagunda och den togs emot med applåder och jubel! Efter matchen hördes publiken nynna på låten och även textraden ”Nyk, Nykvarn” hördes bland publiken som lämnade Furuborg efter en seger!

Även dom nytryckta t-shirtsen var otroligt populära och bars stolt av många.
Att det kommer bli succé och att den kommer spelas på föreningens samtliga hemmamatcher känns givet.

Några tankar kring låten.

– Tycker det är fantastiskt, föreningen gör ett enormt jobb för att föra oss framåt. Förutom att låten kan få igång publiken så visas och syns vi på flera plan, tycker de visar på eldsjälar samt att folk brinner för det här lika mycket som vi spelare gör, säger Karljohan Ahlroth #87, Kapten Herrar SSL.

Låten får en egen T-shirt. Foto: Privat

– Äntligen en Nyken låt var min första tanke som fostrad innebandyspelare i Nykvarn. Alla stora föreningar har en egen låt, därför känns det extra mäktigt att lilla Nykvarns Innebandy förening har fått en egen låt. Det är också en ära att få ha medverkat med sång i låten och vi har haft väldigt kul på vägen, säger Elin Källström #8 Damer Div. 1

– Att få vara med och sätta något form av avtryck både i ”Nyken” och föreningen, vilken grej! Dessutom är låten en riktig jävla hit, som kommer spelas flitigt på alla former av sammankomster framöver, säger Madeleine Rigogiannis Granlöf, #steelersfamiljen Supporter

– Vi E Nyk Nykvarn representerar allt det Nykvarns Innebandy är. Engagemang, glädje, samhörighet, och kärlek till vår förening och idrott och det som tillsammans är vår Steelersfamilj, säger Mathias Larsson Carlander, Ordförande Nykvarns Innebandy

Låten släpps fredag 22/12 kl. 00:00 på Spotify, Youtube Music, Instagram, Facebook, TikTom mfl. p.s. På julafton släpps musikvideon till låten på YouTube d.s.

Under inspelningen. Foto: Privat

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 22 december 2023 01:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors