Företag i fokus:

Bra SSK – det fanns där och ni visade det

_SO10231

Filiph Engsund #33 hamnade inte med i poängprotokollet men fick jubla med laget efter seger mot Djurgården Foto: Shamash Oyal

Vill inte kalla det ett spöke men att Djurgården har gjort det svårt för SSK när de mötts tidigare är inget vågat påstående. Gårdagens seger var viktig i många avseenden, det är tajt i tabellen och varje poäng kan betyda skiftningar i placeringar mellan lagen i den samma.

Poängutdelningen mot Djurgården och de fyra andra lagen topp 6 har som känt varit skralt. Att SSK äntligen fick vinna mot DIF i det fjärde mötet dem emellan var den enskilt med facit i hand viktigaste matchen att vinna. Nära slutspelet och vinst mot ett lag som konkurrerar om den andraplats som SSK också vill åt.

Sättet som SSK vann på, en match som präglade hur matcher i slutspelet kommer att se ut. Vinst inför ett välfyllt Scaniarinken där man tidigare under säsongen haft några matcher mot topplag och inte fått resultaten med sig. Att lyckas vinna en publikmatch mot ett lag tätt intill i tabellen ska inte underskattas, hemmaplan ska vara en fördel i ett slutspel.

SSK vann helt rätt match mot Djurgården, man skaffade sig fördel att ha avgörandet av grundserien i egna händer. Laget har inte lyckats förvalta motståndarnas förluster och samtidigt vinna sina matcher.

SSK slog ett lag som låg ett poäng efter i tabellen och vinsten innebar också att man gick förbi AIK eftersom de förlorade sin match. En seger i rätt match i ett viktigt skede av säsongen.

Målvaktsspelet tjatas det om, ett ämne som även avverkats här på telgenytt, bland annat i en intervju med målvaktstränare Calle Brattenberger.

Tomas Sholl visade igår att han kan vara den matchvinnaren som många har tvivlat på att han kan vara. Att notera från andra perioden då han med en otrolig sidledsförflyttning rånade Djurgårdens Kevin Karlsson på ett mål som många förmodligen hade räknat in.

I övrigt släppte Sholl få retuter, stod för fler svåra räddningar. Ett besked till framför allt honom själv men också till motståndarlagen att han är på gång och tänker spela sin allra bästa hockey när allt ska avgöras.

Tomas Sholl stod för en riktigt bra match mot Djurgården Foto: Shamash Oyal

Ska även nämnas att Claes Endre höll fanan högt när Tomas var borta på grund av en hjärnskakning. Vann fem matcher under den frånvaroperioden. Det finns/har funnits en liten nivå till för målvaktsduon, i synnerhet i de jämna matcherna mot mer ”kvalificerat” motstånd. Det är heller ingenting som Calle Brattneberger har förnekat utan han har snarare önskat lite fler ”svårare” räddningar.

Nyförvärven – Hampus Harlestam, Amil Krupic och Miikka Pitkänen som kommit in sent i truppen har blivit en positiv injektion då laget under en period hamnade i en liten ”formsvacka”. Dessutom stärks konkurrensen i laget. Det finns alltid lite funderingar kring hur sena värvningar dels förstärker laget, dels hur mycket det rubbar hierakin och balansen i laget.

Läs även: Ny match mot gamla gänget: ”Alltid skönt att vinna derbyn”

Alla tre ovannämnda var ytterst delaktiga i målen i 2-1 segern mot Djurgården. Den genuina glädje som Miika Pitkänen visade för sitt första mål för sin nya klubb är ett tecken på att det är väldigt lätt som ny att komma in i det här laget. Det syns och märks att den här gruppen trivs med varandra och verkligen vill göra det här tillsammans.

Kalla det spöken om ni vill, i så fall om inte SSK skrämt bort dem så har de i alla fall tämjt dem en aning. Det var flera frågetecken som rätades ut i en och samma match, lite av det har jag försökt resonera mig fram i den här texten.

Kan SSK dessutom plocka löven av Björkarna på måndag så är laget helt klart på rätt väg och kan gå in i slutspelet med en go känsla. Förutsättningarna för vinst i nästa hemma match känn som goda då min personliga uppfattning är att Djurgården är ett bättre lag än Björklöven.

Ta er till Templet och stötta laget till ny seger på måndag. Boka biljett här

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 24 februari 2024 18:00

Kvinna lurade äldre på 160.000 kronor – döms i tingsrätten

tingsrätt

Arkivbild

En kvinna i 50-årsåldern har blivit dömd för penningtvättsbrott mot äldre personer. Hon lyckades stjäla 165 000 kronor från äldre personer runt om i Sverige.

Det var förra året, under våren och sommaren 2022, som en kvinna skriven i Södertälje lyckades lura fyra äldre kvinnor på deras pengar.

Sammanlagt rörde det sig om totalt 165 000 kronor, där hon lurade de äldre kvinnorna att överföra pengarna till sitt eget bankkonto. Men efter en polisutredning kunde hon identifieras och åtalas.

Kvinnan döms i tingsrätten till villkorlig dom samt 80 dagsböter för penningtvättbrott mot äldre och måste även betala skadestånd.

24 000 kronor har två av de äldre fått återbetalda via sina bankkonton och en fond. Däremot har hon blivit dömd att betala återstående 141 000 kronor, inklusive ränta, till de drabbade kvinnorna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 08:03

Nu inleds rättegången mot guldbutiken i Lunagallerian

608E13D5-D92A-4F09-B38D-1A18288D2FA3

Bild: Pexels/Telge

Bolaget bakom guldbutiken, som har verkat i Lunagallerian i över 20 år, misstänks för flera grova brott. Nu har tingsrätten inlett rättegången mot de tre åtalade personerna.

Det var i januari 2020 som polisen slog till mot guldbutiken i centrala Södertälje, efter flera anmälningar om att butiken misstänktes ha stulit smycken som hade lämnats in.

Tre personer misstänktes för grovt bedrägeri, grov förskingring, grovt olovligt förfogande och häleri. Sammanlagt handlar det om 101 åtalspunkter som sträcker sig från 2016 till våren 2020, då bolaget försattes i konkurs.

En av personerna, en 45-årig man, hävdar att han enbart var anställd i bolaget, men åklagaren pekar ut honom som den verkliga ägaren. Vid polisens tillslag greps 45-åringen tillsammans med sin far i januari 2020 för bedrägerierna som misstänks ha pågått i flera år.

(Annonslänk)

Vid tiden för polisens tillslag mot guldbutiken fanns även ett tiotal anmälningar, inklusive bedrägerier mot försäkringsbolag och bokföringsbrott. Ägarna hade över 800 000 kronor i obetalda skulder till Kronofogden, och konkursförvaltaren noterade att 200 000 kronor saknades i kassamedel.

I början var 45-åringens far misstänkt för att ha medverkat, men efter en noggrannare utredning avskrevs misstankarna mot 80-åringen.

Däremot är en 50-åring och en 70-åring misstänkta för medverkan i bedrägeriet, där några av offren har förlorat smycken värda hundratusentals kronor. Misstankarna mot dessa två inkluderar deras påstådda delaktighet, bland annat genom att ha medverkat i att lämna in smycken som pant på pantbanker.

Nu har rättegången mot samtliga tre, som förnekar brott, inletts i tingsrätten där de står åtalade för 101 åtalspunkter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 21:06
Senast uppdaterad: 11 september 2023 21:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors