Företag i fokus:

Bra SSK – det fanns där och ni visade det

_SO10231

Filiph Engsund #33 hamnade inte med i poängprotokollet men fick jubla med laget efter seger mot Djurgården Foto: Shamash Oyal

Vill inte kalla det ett spöke men att Djurgården har gjort det svårt för SSK när de mötts tidigare är inget vågat påstående. Gårdagens seger var viktig i många avseenden, det är tajt i tabellen och varje poäng kan betyda skiftningar i placeringar mellan lagen i den samma.

Poängutdelningen mot Djurgården och de fyra andra lagen topp 6 har som känt varit skralt. Att SSK äntligen fick vinna mot DIF i det fjärde mötet dem emellan var den enskilt med facit i hand viktigaste matchen att vinna. Nära slutspelet och vinst mot ett lag som konkurrerar om den andraplats som SSK också vill åt.

Sättet som SSK vann på, en match som präglade hur matcher i slutspelet kommer att se ut. Vinst inför ett välfyllt Scaniarinken där man tidigare under säsongen haft några matcher mot topplag och inte fått resultaten med sig. Att lyckas vinna en publikmatch mot ett lag tätt intill i tabellen ska inte underskattas, hemmaplan ska vara en fördel i ett slutspel.

SSK vann helt rätt match mot Djurgården, man skaffade sig fördel att ha avgörandet av grundserien i egna händer. Laget har inte lyckats förvalta motståndarnas förluster och samtidigt vinna sina matcher.

SSK slog ett lag som låg ett poäng efter i tabellen och vinsten innebar också att man gick förbi AIK eftersom de förlorade sin match. En seger i rätt match i ett viktigt skede av säsongen.

Målvaktsspelet tjatas det om, ett ämne som även avverkats här på telgenytt, bland annat i en intervju med målvaktstränare Calle Brattenberger.

Tomas Sholl visade igår att han kan vara den matchvinnaren som många har tvivlat på att han kan vara. Att notera från andra perioden då han med en otrolig sidledsförflyttning rånade Djurgårdens Kevin Karlsson på ett mål som många förmodligen hade räknat in.

I övrigt släppte Sholl få retuter, stod för fler svåra räddningar. Ett besked till framför allt honom själv men också till motståndarlagen att han är på gång och tänker spela sin allra bästa hockey när allt ska avgöras.

Tomas Sholl stod för en riktigt bra match mot Djurgården Foto: Shamash Oyal

Ska även nämnas att Claes Endre höll fanan högt när Tomas var borta på grund av en hjärnskakning. Vann fem matcher under den frånvaroperioden. Det finns/har funnits en liten nivå till för målvaktsduon, i synnerhet i de jämna matcherna mot mer ”kvalificerat” motstånd. Det är heller ingenting som Calle Brattneberger har förnekat utan han har snarare önskat lite fler ”svårare” räddningar.

Nyförvärven – Hampus Harlestam, Amil Krupic och Miikka Pitkänen som kommit in sent i truppen har blivit en positiv injektion då laget under en period hamnade i en liten ”formsvacka”. Dessutom stärks konkurrensen i laget. Det finns alltid lite funderingar kring hur sena värvningar dels förstärker laget, dels hur mycket det rubbar hierakin och balansen i laget.

Läs även: Ny match mot gamla gänget: ”Alltid skönt att vinna derbyn”

Alla tre ovannämnda var ytterst delaktiga i målen i 2-1 segern mot Djurgården. Den genuina glädje som Miika Pitkänen visade för sitt första mål för sin nya klubb är ett tecken på att det är väldigt lätt som ny att komma in i det här laget. Det syns och märks att den här gruppen trivs med varandra och verkligen vill göra det här tillsammans.

Kalla det spöken om ni vill, i så fall om inte SSK skrämt bort dem så har de i alla fall tämjt dem en aning. Det var flera frågetecken som rätades ut i en och samma match, lite av det har jag försökt resonera mig fram i den här texten.

Kan SSK dessutom plocka löven av Björkarna på måndag så är laget helt klart på rätt väg och kan gå in i slutspelet med en go känsla. Förutsättningarna för vinst i nästa hemma match känn som goda då min personliga uppfattning är att Djurgården är ett bättre lag än Björklöven.

Ta er till Templet och stötta laget till ny seger på måndag. Boka biljett här

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 24 februari 2024 18:00

Lyxhotellet Elite Ad Astra tyngs av hög kriminalitet

Elite

Foto: Alexander Isa

Lyxhotellet Ad Astra har drabbats av allvarliga problem med kriminalitet, vilket framgår av ett mejl som skickades till både stadshuset och polisen. SVT var den första att rapportera om detta.

”Skulle gärna vilja träffa er för att prata om hur kriminaltieten påverkar vår verksamhet, vår personal, vår arbetsmiljö, vårt rykte och vår omsättninig.”, skriver hotelldirektören Steffen Sanders i ett mail som både SVT och Lt tagit del av.

Den 15 augusti mottog kommunalråden Boel Godner (S) och Alexander Rosenberg (M), tillsammans med säkerhetschefen Emir Gazibegovic och Södertäljepolisen, ett mejl från hotelldirektören Steffen Sander.

(Annonslänk)

I sitt mejl framgår det att det nyligen öppnade Ad Astra Hotel i Södertälje har rapporterat om drogförsäljning vid den närliggande kajen. Enligt uppgifter som SVT har erhållit har detta haft en negativ inverkan på hotellets anseende och ekonomiska resultat.

”Ad Astra by Elite upplever dessvärre stora problem som näringsidkare i Södertälje på grund av den rådande kriminaliteten i staden och trots otaliga dialoger med både Södertäljepolisen och Södertälje kommun så kvarstår problemet i sin helhet.”, skriver hotelldirektören Sanders.

Hotellderiktören lyfter fram stor drogproblemtik.
Enligt kommunens säkerhetschef Emir Gazitbegovic, som Lt talat med, finns det dock ingen öppen drogscen vid Elite Ad Astra.

– Det har möjligen funnits en säsongsbetonad drogproblematik eller mötesplats där under sommaren. Det är ju en centralt men lite undanskymd plats, de blir ju lätt mötesplatser, inte bara där. Men vi har reagerat på situationen, har utökat kontroller med vakter och samarbetet med polisen. Men någon öppen drogscen är det inte, vi har det på andra håll i Södertälje, men inte nere vid kajen, säger han till tidnignen.

Lyyxhotellet Elite Ad Astra tyngs av stor kriminalitet. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 13:03
Senast uppdaterad: 7 september 2023 13:03

Efterlyst man greps med kniv i Södertälje

Polis 1

Arkivbild.

På torsdagsmorgonen grep polisen en man med kniv. Det visade sig även att han bar på kniven och fördes i förvar för vidare undersökning.

Tidigt på torsdagsmorgonen strax innan klockan 09 fick polisen larm från boende i Rosenlund som hade observerat ett oroande beteende hos en man. Polisen ryckte snabbt ut till platsen för att undersöka uppgifterna.

När polisen kom till platsen, fann de en man i 40-årsåldern som bar en kniv. Vid en närmare granskning visade det sig att han även var efterlyst. Därför beslutade polisen att ta mannen i förvar och föra honom till polisstationen för vidare undersökning.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 13:02
Senast uppdaterad: 7 september 2023 13:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors