Företag i fokus:

Bra SSK – det fanns där och ni visade det

_SO10231

Filiph Engsund #33 hamnade inte med i poängprotokollet men fick jubla med laget efter seger mot Djurgården Foto: Shamash Oyal

Vill inte kalla det ett spöke men att Djurgården har gjort det svårt för SSK när de mötts tidigare är inget vågat påstående. Gårdagens seger var viktig i många avseenden, det är tajt i tabellen och varje poäng kan betyda skiftningar i placeringar mellan lagen i den samma.

Poängutdelningen mot Djurgården och de fyra andra lagen topp 6 har som känt varit skralt. Att SSK äntligen fick vinna mot DIF i det fjärde mötet dem emellan var den enskilt med facit i hand viktigaste matchen att vinna. Nära slutspelet och vinst mot ett lag som konkurrerar om den andraplats som SSK också vill åt.

Sättet som SSK vann på, en match som präglade hur matcher i slutspelet kommer att se ut. Vinst inför ett välfyllt Scaniarinken där man tidigare under säsongen haft några matcher mot topplag och inte fått resultaten med sig. Att lyckas vinna en publikmatch mot ett lag tätt intill i tabellen ska inte underskattas, hemmaplan ska vara en fördel i ett slutspel.

SSK vann helt rätt match mot Djurgården, man skaffade sig fördel att ha avgörandet av grundserien i egna händer. Laget har inte lyckats förvalta motståndarnas förluster och samtidigt vinna sina matcher.

SSK slog ett lag som låg ett poäng efter i tabellen och vinsten innebar också att man gick förbi AIK eftersom de förlorade sin match. En seger i rätt match i ett viktigt skede av säsongen.

Målvaktsspelet tjatas det om, ett ämne som även avverkats här på telgenytt, bland annat i en intervju med målvaktstränare Calle Brattenberger.

Tomas Sholl visade igår att han kan vara den matchvinnaren som många har tvivlat på att han kan vara. Att notera från andra perioden då han med en otrolig sidledsförflyttning rånade Djurgårdens Kevin Karlsson på ett mål som många förmodligen hade räknat in.

I övrigt släppte Sholl få retuter, stod för fler svåra räddningar. Ett besked till framför allt honom själv men också till motståndarlagen att han är på gång och tänker spela sin allra bästa hockey när allt ska avgöras.

Tomas Sholl stod för en riktigt bra match mot Djurgården Foto: Shamash Oyal

Ska även nämnas att Claes Endre höll fanan högt när Tomas var borta på grund av en hjärnskakning. Vann fem matcher under den frånvaroperioden. Det finns/har funnits en liten nivå till för målvaktsduon, i synnerhet i de jämna matcherna mot mer ”kvalificerat” motstånd. Det är heller ingenting som Calle Brattneberger har förnekat utan han har snarare önskat lite fler ”svårare” räddningar.

Nyförvärven – Hampus Harlestam, Amil Krupic och Miikka Pitkänen som kommit in sent i truppen har blivit en positiv injektion då laget under en period hamnade i en liten ”formsvacka”. Dessutom stärks konkurrensen i laget. Det finns alltid lite funderingar kring hur sena värvningar dels förstärker laget, dels hur mycket det rubbar hierakin och balansen i laget.

Läs även: Ny match mot gamla gänget: ”Alltid skönt att vinna derbyn”

Alla tre ovannämnda var ytterst delaktiga i målen i 2-1 segern mot Djurgården. Den genuina glädje som Miika Pitkänen visade för sitt första mål för sin nya klubb är ett tecken på att det är väldigt lätt som ny att komma in i det här laget. Det syns och märks att den här gruppen trivs med varandra och verkligen vill göra det här tillsammans.

Kalla det spöken om ni vill, i så fall om inte SSK skrämt bort dem så har de i alla fall tämjt dem en aning. Det var flera frågetecken som rätades ut i en och samma match, lite av det har jag försökt resonera mig fram i den här texten.

Kan SSK dessutom plocka löven av Björkarna på måndag så är laget helt klart på rätt väg och kan gå in i slutspelet med en go känsla. Förutsättningarna för vinst i nästa hemma match känn som goda då min personliga uppfattning är att Djurgården är ett bättre lag än Björklöven.

Ta er till Templet och stötta laget till ny seger på måndag. Boka biljett här

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 24 februari 2024 18:00

Lastbilschaufför bötfälld – Backade in i motorcyklist

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

En lastbilschaufför bötfälldes under måndagskvällen efter en olycka där en motorcyklist blev påkörd.

Det var vid 21-tiden på måndagskvällen som en krock inträffade vid påfarten till E20 vid trafikplats Saltskog mot Nyköping. Räddningstjänsten, ambulansen och polisen kallades till platsen för att hantera situationen.

Händelsen uppstod när en lastbilsförare backade på påfarten och kolliderade med en motorcykel Föraren av motorcykeln klarade sig utan skador, och lastbilsföraren som var vållande till olyckan, bestraffades med böter för att ha backat på motorvägen.

Den fastställda bötesbeloppet som tilldelades var 3 000 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 september 2023 10:20
Senast uppdaterad: 5 september 2023 10:20

Ny nämnd invigd med fokus på att förbättra näringslivsklimatet

Maria-Fritz-Warg-M-kommunalrad

Maria Fritz Warg (M), kommunalråd och ordförande för nya nämnden. Foto: Södertälje kommun

I går invigdes den nya nämnden för kommunen med inriktning på att förbättra näringslivsklimatet i Södertälje. Dock fanns ingen tillgänglig information för allmänheten att ta del av från mötet på grund av tekniska problem

Under gårdagen, den 4 september, höll den nyinrättade nämnden sitt första möte med syftet att främja utbildning för vuxna och/eller möjligheter till arbete och självständig försörjning för fler invånare i Södertälje, samtidigt som man strävar efter att förbättra kommunens näringslivsklimat.

Maria Fritz Warg (M), som även är kommunalråd, kommer att leda den nya nämnden som ordförande.

Nämndens övergripande mål är att stödja invånarna i Södertälje så att de kan uppnå självständig försörjning, samtidigt som de aktivt arbetar för att förbättra förutsättningarna för näringslivet i kommunen.

En sund och gynnsam näringslivsmiljö är av central betydelse för en kommun, eftersom den skapar arbetstillfällen som i sin tur ger upphov till skatteintäkter på längre sikt.

Det är tydligt att nämnden är helt nystartad, vilket märktes under det första sammanträdet. Under mötet behandlades ämnen såsom information om verksamhetsplan och budget för arbets- och näringslivsnämnden, delegationsordning, mötesplanering och beslut om uppföljning av näringslivsstrategin.

Det har dock ännu inte blivit möjligt att inkludera nämnden i kommunens diarium och IT-system, vilket begränsar allmänhetens tillgång till dokument relaterade till det första mötet som hölls på måndagen. Enligt Johan Karlsson, enhetschef på stadskansliet, som Lt har talat med, beror detta på tekniska faktorer som förhindrar att den nya nämnden är integrerad i systemet.

– Till nästa sammanträde ska allmänheten ha möjlighet att läsa handlingar innan nämnden, säger han till tidningen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 september 2023 09:36
Senast uppdaterad: 5 september 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors