Företag i fokus:

DEBATT: Undermålig infrastruktur slår hårt mot företagen

IMG_8916

Foto: Alexander Isa

Potthål och andra skador på vägnätet är en konsekvens av att underhållet på landets vägnät under en lång tid har varit eftersatt. Underhållsskulden uppgår till över 70 miljarder kronor och den ökar. 

Södertälje är en av Stockholmsregionens viktigaste företagarkommuner. Världsledande internationella företag blandas här med en stor mängd mindre företag som får vardagslivet i Södertälje att gå runt. En viktig förutsättning för företagen är att det finns välfungerande transporter, både för att se till att gods kan transporteras samt att personal kan ta sig till och från jobbet. Idag är det uppenbart att varken godstransporter eller personaltransporter sker smärtfritt.

”Mer än en tredjedel av Södertäljes 273 kilometer statliga vägar i ett dåligt eller mycket dåligt skick”

För LT berättar en taxichaufför att potthålen leder till att hon måste sänka hastigheten vilket leder till stressade och nervösa kunder. Ett annat vittnesmål från en däckfirma beskriver hur de under den senaste tiden fått in fem gånger fler kunder än i normalfall på grund av potthålsrelaterade skador. Sänkta hastigheter och fordonsskador är två effekter av ett eftersatt vägnät.

Enligt Transportföretagens sammanställning av landets statliga vägnät så är mer än en tredjedel av Södertäljes 273 kilometer statliga vägar i ett dåligt eller mycket dåligt skick.

(Annonslänk)

I Svenskt Näringslivs undersökning av det lokala företagsklimatet ger mindre än hälften av Södertäljeföretagen infrastrukturen ett bra betyg. I förra årets undersökning fick även de svarande möjligheten att utveckla sina tankar kring infrastrukturen i fritextsvar. I dessa framkommer tydligt att vägnätet har brister. Ett flertal svar vittnar om att det dåliga vägnätet drabbar deras verksamhet negativt. Det rör sig om sänkta hastigheter på vägsträckor, potthål samt framkomlighetsproblem som köbildning, vilket i sin tur leder till försenade leveranser och svårigheter i att attrahera arbetskraft. För näringslivet är god infrastruktur en avgörande fråga.

Bristerna i infrastrukturen är en fråga som inte bara blir alltmer uppmärksammad i Södertälje utan det är en verklighet som hela landet står inför. Runt om i Sverige vittnas det om ett allt sämre vägnät. Svenskt Näringslivs har beräknat att underhållsskulden på landets vägar och järnvägar, det vill säga kostnaden för att återställa infrastrukturen till acceptabel standard, uppgår till över 70 miljarder kronor och skulden ökar.

Nyligen presenterade Trafikverket sitt förslag till inriktning för nästa nationella plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Myndighetens underlag är gediget men defensivt. Trafikverket konstaterar att det inte är möjligt att med dagens resurser både underhålla befintlig infrastruktur och genomföra alla planerade investeringar.

Verkligheten har kommit ifatt Sveriges infrastruktur, och nu krävs att politiken prioriterar rätt och genomför reformer för en infrastruktur som möter näringslivets behov och som gör att företag kan växa.

Olle Karstorp
Regionchef Svenskt Näringsliv Stockholm

Nils Paul
Expert infrastruktur Svenskt Näringsliv

Läs även:
– Södertäljes dåliga väglag och potthål är en del av vår vardag

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 18:04
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

INSÄNDARE: Inför ytterligare en fri parkering i stadskärnan

Tage Gripenstam

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare.
Foto: Shamash Oyal

Sedan 2 april har det införts nya parkeringsregler vid parkeringarna vid Torekällskolan och Sorbonne,två parkeringar med två timmar fri parkering utan möjlighet att förlänga parkeringen. Det är något vi i Centerpartiet sagt ja till. 

Centerpartiet budgeterade i budget 2024 för att behålla det tidigare systemet med tre parkeringar i stadskärnan där det gällde 2 timmars fri parkering med möjlighet till betald förlängning. 

Ett system med fria parkeringar utan möjlighet till att förlänga parkeringen genom att betala en avgift har rimligen fördelar, det skapar en rörlighet där det finns tillgängliga p-platser för de som vill besöka centrum. Det gynnar restauranger, affärer och besökarna själva som behöver utföra ärenden som då kan kombineras med en fika eller lunch på stan. 

En nackdel är naturligtvis att det sammantaget blir färre parkeringar för de som vill parkera längre i den innersta stadskärnan. Positivt med det är att p-husen förhoppningsvis utnyttjas bättre eller att man väljer att parkera en bit längre bort, till exempel vid Tom Tits och parkeringen Mörten vid polishuset. 

”Det behövs ytterligare en parkering som ska ingå i det nya förslaget”

Det som nu saknas är en parkeringsplats i den norra delen av stadskärnan som kan ersätta de stora parkeringarna vid Tom Tits som nu är betalparkeringar. Det vill säga det behövs ytterligare en parkering som ska ingå i det nya förslaget med två timmar fri parkering utan möjlighet till betald förlängning. 

Därför föreslår Centerpartiet att på den mindre parkeringen under Mälarbron införs samma regler som vid Torkällskolan och Sorbonne med bland annat två timmars fri parkering utan möjlighet till förlängning. Det kommer att gynna besökarna till och företagen i den delen av staden.

Tage Gripenstam,
Centerpartiets kommunfullmäktigegrupp

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 april 2024 12:58
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Södertälje City söker nya franchisetagare till centrum

Södertälje centrum Pressbild

Foto: Södertälje City

Södertälje City uppmanar ambitiösa entreprenörer att ta klivet fram och driva framtidens detaljhandel inom sport, skor och mode i stadens hjärta.

I en spännande utveckling för Södertäljes stadskärna, öppnar Södertälje City nu upp för nya franchisetagare att ansluta sig till dess växande handelsliv.

Med sikte på att berika stadskärnan med fräscha och engagerande konceptbutiker inom sport, skor och damkläder, söker Södertälje City engagerade entreprenörer som är redo att ta sig an utmaningen.

Aljosa Lagumzija, VD Södertälje City.
Foto: Shamash Oyal

Idealiska kandidater är drivna entreprenörer med en stark koppling till Södertälje eller Stockholmsregionen, som brinner för att vara en del av och forma framtiden för Södertälje City. Detta erbjudande representerar en unik möjlighet för de som vill etablera sig i hjärtat av Södertälje med stöd av ett långsiktigt samarbete.

– Vi letar efter entreprenörer och driftiga franchisetagare som skulle vilja driva sport- och skobutiker bland annat, säger Aljosa Lagumzija, VD för Södertälje City, till Telgenytt.

För de som känner sig kallade och vill veta mer om denna spännande möjlighet, uppmanas att kontakta Södertälje City via e-post på info@sodertaljecity.se.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 11 april 2024 00:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors