Företag i fokus:

DEBATT: Undermålig infrastruktur slår hårt mot företagen

IMG_8916

Foto: Alexander Isa

Potthål och andra skador på vägnätet är en konsekvens av att underhållet på landets vägnät under en lång tid har varit eftersatt. Underhållsskulden uppgår till över 70 miljarder kronor och den ökar. 

Södertälje är en av Stockholmsregionens viktigaste företagarkommuner. Världsledande internationella företag blandas här med en stor mängd mindre företag som får vardagslivet i Södertälje att gå runt. En viktig förutsättning för företagen är att det finns välfungerande transporter, både för att se till att gods kan transporteras samt att personal kan ta sig till och från jobbet. Idag är det uppenbart att varken godstransporter eller personaltransporter sker smärtfritt.

”Mer än en tredjedel av Södertäljes 273 kilometer statliga vägar i ett dåligt eller mycket dåligt skick”

För LT berättar en taxichaufför att potthålen leder till att hon måste sänka hastigheten vilket leder till stressade och nervösa kunder. Ett annat vittnesmål från en däckfirma beskriver hur de under den senaste tiden fått in fem gånger fler kunder än i normalfall på grund av potthålsrelaterade skador. Sänkta hastigheter och fordonsskador är två effekter av ett eftersatt vägnät.

Enligt Transportföretagens sammanställning av landets statliga vägnät så är mer än en tredjedel av Södertäljes 273 kilometer statliga vägar i ett dåligt eller mycket dåligt skick.

(Annonslänk)

I Svenskt Näringslivs undersökning av det lokala företagsklimatet ger mindre än hälften av Södertäljeföretagen infrastrukturen ett bra betyg. I förra årets undersökning fick även de svarande möjligheten att utveckla sina tankar kring infrastrukturen i fritextsvar. I dessa framkommer tydligt att vägnätet har brister. Ett flertal svar vittnar om att det dåliga vägnätet drabbar deras verksamhet negativt. Det rör sig om sänkta hastigheter på vägsträckor, potthål samt framkomlighetsproblem som köbildning, vilket i sin tur leder till försenade leveranser och svårigheter i att attrahera arbetskraft. För näringslivet är god infrastruktur en avgörande fråga.

Bristerna i infrastrukturen är en fråga som inte bara blir alltmer uppmärksammad i Södertälje utan det är en verklighet som hela landet står inför. Runt om i Sverige vittnas det om ett allt sämre vägnät. Svenskt Näringslivs har beräknat att underhållsskulden på landets vägar och järnvägar, det vill säga kostnaden för att återställa infrastrukturen till acceptabel standard, uppgår till över 70 miljarder kronor och skulden ökar.

Nyligen presenterade Trafikverket sitt förslag till inriktning för nästa nationella plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Myndighetens underlag är gediget men defensivt. Trafikverket konstaterar att det inte är möjligt att med dagens resurser både underhålla befintlig infrastruktur och genomföra alla planerade investeringar.

Verkligheten har kommit ifatt Sveriges infrastruktur, och nu krävs att politiken prioriterar rätt och genomför reformer för en infrastruktur som möter näringslivets behov och som gör att företag kan växa.

Olle Karstorp
Regionchef Svenskt Näringsliv Stockholm

Nils Paul
Expert infrastruktur Svenskt Näringsliv

Läs även:
– Södertäljes dåliga väglag och potthål är en del av vår vardag

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 18:04
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

DEBATT: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”

2C80BA41-A2BA-49D2-86C0-17BBC03FB9BE

Boel Godner(S), Kommunstyrelsens ordförande
Foto: Södertälje kommun/Creative Commons.

Svar på Mats Siljebrands (KD) debattartikel : (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Alla partier i Södertälje inklusive KD har tillsammans drivit frågan om ytterligare en passage över eller under kanalen efter olyckan 2016. Flera andra har ställt sig bakom det. Det är bra.

Södertäljebron ägs dock inte av oss utan av staten och även nya passager kräver beslut av regeringen och planering av Trafikverket. Vi har inte heller makten att stoppa en breddning av Södertäljebroarna. Det hade varit bra med ytterligare passage innan breddning sker då det skulle innebära långa avstängningar som efter olyckan men det är bortom kommunens kontroll.

”Synd om KD lämnar vår gemensamma kamp”

Kommunen bestämmer inte vad som skrivs i nationell plan men vi driver de för vår egen kommun viktigaste infrastrukturfrågorna. Ytterligare passage är en av dem och det är synd om KD lämnar vår gemensamma kamp istället för att använda sina kontakter i regeringen för att arbeta för Södertäljes bästa.

Kommunens uppgift är att i dialoger med Trafikverket berätta vad som behövs här hos oss och varför men statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer.

Boel Godner(S)
Kommunstyrelsens ordförande

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 20:55
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Södertäljefestivalen nominerad till prestigefyllt pris

Festival

Foto: Shamash Oyal

I den prestigefyllda årliga tävlingen Gyllene Hjulet har Södertälje city och Södertäljefestivalen erhållit en nominering i kategorin ”Årets lokala rättighet”.

(Annonslänk)

Branschtävlingen Gyllene Hjulet, som nu går in i sin 26:e upplaga, har länge varit en plattform för att lyfta fram de mest innovativa och effektfulla projekten inom sponsring och event. Med en final som äger rum den 17 april på Münchenbryggeriet i Stockholm, bjuder SES och dess partners in till en kväll fylld med glädje, kreativitet och erkännande.

Förfesten, som hölls den 18 mars på Rigoletto, gav en försmak av vad som komma skulle.
Här hyllades de nominerade projekten med musik av Kerstin Ljungström och skapade en atmosfär av förväntan och firande.

Södertäljefestivalen, som stod ut bland nomineringarna, firades för sin förmåga att sammanföra staden och dess invånare genom musik, mat och kultur.

– Vi är väldigt glada och stolta över att bli uppmärksammade för vår insats kring Södertäljefestivalen på en nationell nivå. Vi har arbetat hårt och har haft en väldigt givande samverkan med våra leverantörer och partners för att göra Södertäljefestivalen till ett uppskattat evenemang för alla i regionen, säger Aljosa Lagumdzija, VD Södertälje City.

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City,
Foto: Shamash Oyal

På galakvällen deltog några av landets främsta artister och kreatörer, och underhållningen levererades av namn såsom Viktor Norén, Cornelia Jacobs, och Kärlekståget – en dj-duo bestående av Amanda Pesikan & Linda Sundblad. Med en middag av Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020, och prisutdelningen skickligt ledd av Clara Henry, var kvällen en oförglömlig hyllning till kreativiteten inom svensk eventindustri.

Södertäljefestivalen står i hård konkurrens med andra framstående projekt som Åre Sessions 2023, Avicii Arena – Break the silence, och flera andra betydande initiativ inom kategorin ”Årets lokala rättighet”.

Däremot har motiveringen inte presenterats.

– Motiveringstexten kommer först om vi vet att festivalen blir vinnare av kategorin, säger Cecilia från SES till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 15:34
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 16:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors