Företag i fokus:

DEBATT: Undermålig infrastruktur slår hårt mot företagen

IMG_8916

Foto: Alexander Isa

Potthål och andra skador på vägnätet är en konsekvens av att underhållet på landets vägnät under en lång tid har varit eftersatt. Underhållsskulden uppgår till över 70 miljarder kronor och den ökar. 

Södertälje är en av Stockholmsregionens viktigaste företagarkommuner. Världsledande internationella företag blandas här med en stor mängd mindre företag som får vardagslivet i Södertälje att gå runt. En viktig förutsättning för företagen är att det finns välfungerande transporter, både för att se till att gods kan transporteras samt att personal kan ta sig till och från jobbet. Idag är det uppenbart att varken godstransporter eller personaltransporter sker smärtfritt.

”Mer än en tredjedel av Södertäljes 273 kilometer statliga vägar i ett dåligt eller mycket dåligt skick”

För LT berättar en taxichaufför att potthålen leder till att hon måste sänka hastigheten vilket leder till stressade och nervösa kunder. Ett annat vittnesmål från en däckfirma beskriver hur de under den senaste tiden fått in fem gånger fler kunder än i normalfall på grund av potthålsrelaterade skador. Sänkta hastigheter och fordonsskador är två effekter av ett eftersatt vägnät.

Enligt Transportföretagens sammanställning av landets statliga vägnät så är mer än en tredjedel av Södertäljes 273 kilometer statliga vägar i ett dåligt eller mycket dåligt skick.

(Annonslänk)

I Svenskt Näringslivs undersökning av det lokala företagsklimatet ger mindre än hälften av Södertäljeföretagen infrastrukturen ett bra betyg. I förra årets undersökning fick även de svarande möjligheten att utveckla sina tankar kring infrastrukturen i fritextsvar. I dessa framkommer tydligt att vägnätet har brister. Ett flertal svar vittnar om att det dåliga vägnätet drabbar deras verksamhet negativt. Det rör sig om sänkta hastigheter på vägsträckor, potthål samt framkomlighetsproblem som köbildning, vilket i sin tur leder till försenade leveranser och svårigheter i att attrahera arbetskraft. För näringslivet är god infrastruktur en avgörande fråga.

Bristerna i infrastrukturen är en fråga som inte bara blir alltmer uppmärksammad i Södertälje utan det är en verklighet som hela landet står inför. Runt om i Sverige vittnas det om ett allt sämre vägnät. Svenskt Näringslivs har beräknat att underhållsskulden på landets vägar och järnvägar, det vill säga kostnaden för att återställa infrastrukturen till acceptabel standard, uppgår till över 70 miljarder kronor och skulden ökar.

Nyligen presenterade Trafikverket sitt förslag till inriktning för nästa nationella plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Myndighetens underlag är gediget men defensivt. Trafikverket konstaterar att det inte är möjligt att med dagens resurser både underhålla befintlig infrastruktur och genomföra alla planerade investeringar.

Verkligheten har kommit ifatt Sveriges infrastruktur, och nu krävs att politiken prioriterar rätt och genomför reformer för en infrastruktur som möter näringslivets behov och som gör att företag kan växa.

Olle Karstorp
Regionchef Svenskt Näringsliv Stockholm

Nils Paul
Expert infrastruktur Svenskt Näringsliv

Läs även:
– Södertäljes dåliga väglag och potthål är en del av vår vardag

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 18:04
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

En unik spelare i sitt slag – men allt har någon gång ett slut

Linus Videll

Linus Videll i SSKtröjan, en bild vi inte kommer att få se nästa år
ARKIVBILD

Det har länge varit en snackis men nu är det klart. Linus Videll har bestämt sig och det var ett väntat beslut om man ser till snacket och den informationen som funnits den senaste tiden. Till hösten kommer vi få se Videll iklädd Östersunds gröngula Jersey.

Jo, man har hunnit vänja sig vid tanken. Att Videll kommer att äntra Scaniarinkens is som motståndare och inte hemmaspelare.
Det är så klart en annorlunda tanke att #18 kommer ta sina skridskoskär i ett annat hockeyställ än SSK:s blågula. Speciellt när det sker hos en seriekonkurrent.

Videll är en unik spelare med ett rörelsemönster och en oberäknerlighet som få andra. En spelartyp man inte ersätter rakt av. Men den kostnaden som avsatts i budgeten för Linus borde rimligtvis kunna användas till något annat av kvalité in till spelartruppen istället.

(Annonslänk)

Det finns ett liv efter Linus Videll. Ambitionerna att som klubb vara med att utmana om SHL kan aldrig stå och falla med en enda spelare. Att det sedan på sina håll hörs och skrivs om att de chanserna sjunker väsentligt i och med Vidells uttåg från SSK får stå för dem. Troligen har sportslig ledning haft det här beslutet klart för sig ett tag och också upprättat en plan för det. Att revidera och smått ge upp ambitionerna på grund av förekommen anledning är att lägga sig ner och självdö en aning.

Med det sagt hade det såklart varit fantastiskt kul att få se Linus avsluta med att få spela upp SSK till SHL. Den klubb i Sverige som är mest förknippad med honom och som han själv håller varmt om hjärtat.

Så slutligen en önskan, eller vädjan om ni så vill. När #18 kommer tillbaka till Scaniarinken som motståndare – ge honom den respekten och mottagandet han förtjänar, inför match och innan nedsläpp. Sedan ska såklart Linus när matchen börjat och i stridens hetta mottas som en motståndare med allt vad det innebär. Men den gränsdragningen både tror och förutsätter jag att de allra flesta kan förhålla sig till. Utanför tävlan ser man vad Linus Videll betytt för Södertälje Sportklubb och vad klubben har betytt för honom. Under match en bitter fiende som ska få det jobbigt att vara motståndare i Scaniarinken – inga konstigheter egentligen.

Kanske var det här rätt läge för bägge parter att gå vidare. Det kan vara ett ypperligt tillfälle för andra att ta över ledarrollen/rollerna i laget. Det är kollektivet som i slutänden står där som vinnare eller förlorare.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 16:30
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 19:20

Riksbanken sänker styrräntan – första gången på åtta år

Monopol Riksbank Bank styrränta PEXEL

Foto: Pexels

Efter flera år av räntehöjningar meddelar Riksbanken en sänkning av styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent, vilket markerar den första sänkningen sedan åtta år tillbaka.

Detta steg signalerar starten på en möjlig serie av räntesänkningar, med ytterligare två förväntade under andra halvåret, förutsatt att inflationsutsikterna förblir stabila.

Den aktuella räntesänkningen kommer i en tid då inflationen, exklusive energipriser, visat på en nedgång till 2,9 procent i mars, vilket är under Riksbankens tidigare prognos. Denna trend och avtagande utbudsstörningar har gjort det möjligt för Riksbanken att överväga ytterligare lättnader i penningpolitiken, trots en fortsatt osäker global ekonomisk miljö som påverkas av den starka amerikanska ekonomin och geopolitisk osäkerhet.

Riksbanken understryker dock att framtida penningpolitiska beslut kommer att präglas av försiktighet med tanke på de potentiella riskerna för ökad inflation, kopplade till externa ekonomiska faktorer och kronans växelkurs. Protokollet från det penningpolitiska mötet där räntebeslutet fattades kommer att offentliggöras den 15 maj, samma dag som räntan justeras.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 maj 2024 12:37
Senast uppdaterad: 8 maj 2024 12:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors