Företag i fokus:

DEBATT: Undermålig infrastruktur slår hårt mot företagen

IMG_8916

Foto: Alexander Isa

Potthål och andra skador på vägnätet är en konsekvens av att underhållet på landets vägnät under en lång tid har varit eftersatt. Underhållsskulden uppgår till över 70 miljarder kronor och den ökar. 

Södertälje är en av Stockholmsregionens viktigaste företagarkommuner. Världsledande internationella företag blandas här med en stor mängd mindre företag som får vardagslivet i Södertälje att gå runt. En viktig förutsättning för företagen är att det finns välfungerande transporter, både för att se till att gods kan transporteras samt att personal kan ta sig till och från jobbet. Idag är det uppenbart att varken godstransporter eller personaltransporter sker smärtfritt.

”Mer än en tredjedel av Södertäljes 273 kilometer statliga vägar i ett dåligt eller mycket dåligt skick”

För LT berättar en taxichaufför att potthålen leder till att hon måste sänka hastigheten vilket leder till stressade och nervösa kunder. Ett annat vittnesmål från en däckfirma beskriver hur de under den senaste tiden fått in fem gånger fler kunder än i normalfall på grund av potthålsrelaterade skador. Sänkta hastigheter och fordonsskador är två effekter av ett eftersatt vägnät.

Enligt Transportföretagens sammanställning av landets statliga vägnät så är mer än en tredjedel av Södertäljes 273 kilometer statliga vägar i ett dåligt eller mycket dåligt skick.

(Annonslänk)

I Svenskt Näringslivs undersökning av det lokala företagsklimatet ger mindre än hälften av Södertäljeföretagen infrastrukturen ett bra betyg. I förra årets undersökning fick även de svarande möjligheten att utveckla sina tankar kring infrastrukturen i fritextsvar. I dessa framkommer tydligt att vägnätet har brister. Ett flertal svar vittnar om att det dåliga vägnätet drabbar deras verksamhet negativt. Det rör sig om sänkta hastigheter på vägsträckor, potthål samt framkomlighetsproblem som köbildning, vilket i sin tur leder till försenade leveranser och svårigheter i att attrahera arbetskraft. För näringslivet är god infrastruktur en avgörande fråga.

Bristerna i infrastrukturen är en fråga som inte bara blir alltmer uppmärksammad i Södertälje utan det är en verklighet som hela landet står inför. Runt om i Sverige vittnas det om ett allt sämre vägnät. Svenskt Näringslivs har beräknat att underhållsskulden på landets vägar och järnvägar, det vill säga kostnaden för att återställa infrastrukturen till acceptabel standard, uppgår till över 70 miljarder kronor och skulden ökar.

Nyligen presenterade Trafikverket sitt förslag till inriktning för nästa nationella plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. Myndighetens underlag är gediget men defensivt. Trafikverket konstaterar att det inte är möjligt att med dagens resurser både underhålla befintlig infrastruktur och genomföra alla planerade investeringar.

Verkligheten har kommit ifatt Sveriges infrastruktur, och nu krävs att politiken prioriterar rätt och genomför reformer för en infrastruktur som möter näringslivets behov och som gör att företag kan växa.

Olle Karstorp
Regionchef Svenskt Näringsliv Stockholm

Nils Paul
Expert infrastruktur Svenskt Näringsliv

Läs även:
– Södertäljes dåliga väglag och potthål är en del av vår vardag

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 18:04
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

MINGELBILDER v.18 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0008

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.15

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 20:00
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:29

Världens starkaste material i fokus i Södertälje

2022_01_1200px-Sodertalje_Science_Park

Foto: KTH

Svenska företag och forskare samlades i Södertälje för att utforska möjligheterna kring världens tunnaste och starkaste material – SIO Grafen.

I slutet på april samlades svenska företag och forskare i Södertälje Science Park för att utforska och utveckla användningen av grafen, världens tunnaste och starkaste material. Grafen, känt för att vara elektriskt ledande, böjbart och transparent, har potential att revolutionera flera industrier. Möjligheten att stärka det svenska näringslivet och bidra till ett hållbart samhälle stod i centrum för mötet.

(Annonslänk)

Mötet, en del av det nationella strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen, markerade en milstolpe med över 230 organisationer involverade i mer än 200 projekt för att driva fram innovationer med grafen.

Deltagarna, som inkluderade storföretag och startups, fokuserade särskilt på nya finansieringsmöjligheter från både nationella program inom Impact Innovation och EU.

Lager av materialet SIO Grafen.
Pressbild

– Intresset för deeptech är enormt och här spelar 2D-material en viktig roll som ett svenskt styrkeområde. EU satsar stort på att vara ledande inom avancerade material och här måste Sverige vara en nyckelspelare, säger Elisabeth Sagström-Bäck, i ett pressmeddelande.

Grafen, som består av en enkel lager av kolatomer ordnade i ett tvådimensionellt skikt, har unika egenskaper som styrka, flexibilitet och förmåga att leda elektricitet, vilket gör det till ett mångsidigt material för användning i allt från elektriska kompositer till biosensorer.

Produktionen av grafen i Sverige, som nu sker både i form av flagor och filmer, stöds av en växande industriell kapacitet, vilket speglar landets ambitioner att vara en ledare inom avancerade materialteknologier. SIO Grafen, finansierat av Vinnova, Energimyndigheten och Formas, fortsätter att vara en katalysator för dessa framsteg, med sitt huvudkontor vid Chalmers Industriteknik i Göteborg.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 maj 2024 11:30
Senast uppdaterad: 5 maj 2024 01:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors