Företag i fokus:

BILDEXTRA: Här firar SOSF sitt 10-årsjubileum

E846A72D-1FF7-4B83-ADA1-40A6C93A5D43

Foto: Shamash Oyal

Suryoyo Ortodoxa Scoutförbundet (SOSF) markerade sitt 10-årsjubileum med en storslagen fest i Södertälje, samlande medlemmar och kårer från hela Sverige för att fira årtionden av samhörighet och scouting.

I lördags samlades medlemmar och stödjare av Suryoyo Ortodoxa Scoutförbundet (SOSF) i St. Jakobs festlokal i Södertälje för att fira tio år sedan förbundets start. Grundat av syrisk-ortodoxa scouter som sökte fortsätta sin passion trots att de tvingats fly från krig i Irak och Syrien, har SOSF vuxit till att bli en hjälpande organisation för 21 scoutkårer över hela Sverige.

– Idag är det ingen vanlig dag då vi ska fira 10 års jubileum. Jag är mycket stolt över de 10 år vi har kämpat och tagit oss hit där vi står idag, sade Munir Jabbor, Suryoyo Ortodoxa Scoutförbunds ordförande, till Telgenytt i samband med jubileumsfirandet.

Representanter från de syriska kyrkorna S:t Afrem och S:t Jakob
Foto: Shamash Oyal

Firandet markerade en decennium av glädje, gemenskap och kulturell tillhörighet, med ett program som inkluderade musikframträdanden från St. Jakobs och St. Eliyos musikavdelningar. Evenemanget lockade en stor skara deltagare, från scoutrepresentanter till familjer och vänner, samt företrädare för flera ortodoxa kyrkor i Södertälje, vilket underströk SOSF:s betydande inverkan på det lokala samhället.

Med över 1 300 medlemmar fördelade på 20 lokala kårer idag, har SOSF inte bara blivit en plattform för scouting och kulturell samvaro men även en viktig kanal för integration för dem som nyligen anlänt till Sverige.

Detta jubileum firades inte bara som en återblick på förbundets bedrifter under det senaste decenniet, utan även som en framtidssäkring av dess fortsatta uppdrag att förena, utbilda och inspirera den unga generationen inom den syrisk-ortodoxa gemenskapen.

Munir Jabbor, SOSF ordförande.
Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 23:45
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 23:50

Bra SSK – det fanns där och ni visade det

_SO10231

Filiph Engsund #33 hamnade inte med i poängprotokollet men fick jubla med laget efter seger mot Djurgården Foto: Shamash Oyal

Vill inte kalla det ett spöke men att Djurgården har gjort det svårt för SSK när de mötts tidigare är inget vågat påstående. Gårdagens seger var viktig i många avseenden, det är tajt i tabellen och varje poäng kan betyda skiftningar i placeringar mellan lagen i den samma.

Poängutdelningen mot Djurgården och de fyra andra lagen topp 6 har som känt varit skralt. Att SSK äntligen fick vinna mot DIF i det fjärde mötet dem emellan var den enskilt med facit i hand viktigaste matchen att vinna. Nära slutspelet och vinst mot ett lag som konkurrerar om den andraplats som SSK också vill åt.

Sättet som SSK vann på, en match som präglade hur matcher i slutspelet kommer att se ut. Vinst inför ett välfyllt Scaniarinken där man tidigare under säsongen haft några matcher mot topplag och inte fått resultaten med sig. Att lyckas vinna en publikmatch mot ett lag tätt intill i tabellen ska inte underskattas, hemmaplan ska vara en fördel i ett slutspel.

SSK vann helt rätt match mot Djurgården, man skaffade sig fördel att ha avgörandet av grundserien i egna händer. Laget har inte lyckats förvalta motståndarnas förluster och samtidigt vinna sina matcher.

SSK slog ett lag som låg ett poäng efter i tabellen och vinsten innebar också att man gick förbi AIK eftersom de förlorade sin match. En seger i rätt match i ett viktigt skede av säsongen.

Målvaktsspelet tjatas det om, ett ämne som även avverkats här på telgenytt, bland annat i en intervju med målvaktstränare Calle Brattenberger.

Tomas Sholl visade igår att han kan vara den matchvinnaren som många har tvivlat på att han kan vara. Att notera från andra perioden då han med en otrolig sidledsförflyttning rånade Djurgårdens Kevin Karlsson på ett mål som många förmodligen hade räknat in.

I övrigt släppte Sholl få retuter, stod för fler svåra räddningar. Ett besked till framför allt honom själv men också till motståndarlagen att han är på gång och tänker spela sin allra bästa hockey när allt ska avgöras.

Tomas Sholl stod för en riktigt bra match mot Djurgården Foto: Shamash Oyal

Ska även nämnas att Claes Endre höll fanan högt när Tomas var borta på grund av en hjärnskakning. Vann fem matcher under den frånvaroperioden. Det finns/har funnits en liten nivå till för målvaktsduon, i synnerhet i de jämna matcherna mot mer ”kvalificerat” motstånd. Det är heller ingenting som Calle Brattneberger har förnekat utan han har snarare önskat lite fler ”svårare” räddningar.

Nyförvärven – Hampus Harlestam, Amil Krupic och Miikka Pitkänen som kommit in sent i truppen har blivit en positiv injektion då laget under en period hamnade i en liten ”formsvacka”. Dessutom stärks konkurrensen i laget. Det finns alltid lite funderingar kring hur sena värvningar dels förstärker laget, dels hur mycket det rubbar hierakin och balansen i laget.

Läs även: Ny match mot gamla gänget: ”Alltid skönt att vinna derbyn”

Alla tre ovannämnda var ytterst delaktiga i målen i 2-1 segern mot Djurgården. Den genuina glädje som Miika Pitkänen visade för sitt första mål för sin nya klubb är ett tecken på att det är väldigt lätt som ny att komma in i det här laget. Det syns och märks att den här gruppen trivs med varandra och verkligen vill göra det här tillsammans.

Kalla det spöken om ni vill, i så fall om inte SSK skrämt bort dem så har de i alla fall tämjt dem en aning. Det var flera frågetecken som rätades ut i en och samma match, lite av det har jag försökt resonera mig fram i den här texten.

Kan SSK dessutom plocka löven av Björkarna på måndag så är laget helt klart på rätt väg och kan gå in i slutspelet med en go känsla. Förutsättningarna för vinst i nästa hemma match känn som goda då min personliga uppfattning är att Djurgården är ett bättre lag än Björklöven.

Ta er till Templet och stötta laget till ny seger på måndag. Boka biljett här

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 24 februari 2024 18:00

BILDEXTRA: Succépremiär för ”Mitt Verona”

780D9B04-983C-489C-9AA7-5BC544DC8EA3

Foto: Shamash Oyal

Under veckan var det äntligen dags för premiären av ”Mitt Verona” i stadshuset – en förnyad tolkning av Shakespeares ”Romeo och Julia”, skapad av El Sistema och Livet Bitch!.

På torsdagskvällen hade kortfilmen ”Mitt Verona” premiär på Estrad inför en fullsatt publik bestående av vänner, familj, politiker och invånare från Södertälje. Efter visningen fick Telgenytt möjlighet att intervjua skådespelaren Gabriel Khajo och regissören Linda Mallik.

Regissören Linda Mallik och skådespelaren Gabriel Khajo
Foto: Sahmash Oyal

– Jag skrev ett manus och sedan fick jag en förfrågan om jag ville regissera en film baserad på manuset. När jag tackade ja till att regissera filmen, ville jag ha med El Sistema som spelade i bakgrunden. Jobbet vi har gjort här ligger till grund för filmen, säger regissören Linda Mallik.

Hur känns det att filma i Södertälje?

– Jätteroligt, jag älskar Hovsjö, säger hon.

Hur upplever du samarbetet med El Sistema?

– Samarbetet med El Sistema har alltid handlat om kreativitet, och det handlar inte bara om att de spelar utan även om att de är med och skapar musiken.

Mallik har erfarenhet på sin sida, men för Gabriel Khajo var upplevelserna nya. Vanligtvis ser man Gabriel på El Sistemas konserter där han arbetar som barnvärd och ungdomsledare, och han är också en del av orkestern. I ”Mitt Verona” var det första gången han skådespelade i en film och hade även rollen som produktionsassistent.

Linda Mallik förklarar för Telgenytt att Gabriels medverkan var avgörande. Trots initial oro över Gabriels andra åtaganden, ändrade han sig och antog rollen som produktionsassistent i filmen.

– Det känns väldigt kul att få vara med i en så professionell film. Det är en utmaning, annars är jag musiker i grund och botten. Jag medverkar på konserter och är mycket på scen. Det är en ny upplevelse som jag inte har provat på förut, säger skådespelaren Gabriel Khajo till Telgenytt.

Khajo passar även på att uttrycka sin tacksamhet till hela produktionsteamet för deras enastående insats, och särskilt till Linda, filmens regissör, för allt stöd och hjälp. Dessutom delar han med sig av hur samarbete och samhörighet präglade projektet, där alla bidrog gemensamt.

Många var på plats under premiären, och filmen hade ett bra avslut som antydde en möjlig uppföljning?

– Vi har ju lite fantasier, så vi hoppas verkligen på att det kommer en del 2. Vi hoppas även på att det kan bli en långfilm av det med samma tema, avslutar Linda Mallik.

Här kan du se Mitt Verona

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 13:35
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 18:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors