Företag i fokus:

BILDEXTRA: Här firar SOSF sitt 10-årsjubileum

E846A72D-1FF7-4B83-ADA1-40A6C93A5D43

Foto: Shamash Oyal

Suryoyo Ortodoxa Scoutförbundet (SOSF) markerade sitt 10-årsjubileum med en storslagen fest i Södertälje, samlande medlemmar och kårer från hela Sverige för att fira årtionden av samhörighet och scouting.

I lördags samlades medlemmar och stödjare av Suryoyo Ortodoxa Scoutförbundet (SOSF) i St. Jakobs festlokal i Södertälje för att fira tio år sedan förbundets start. Grundat av syrisk-ortodoxa scouter som sökte fortsätta sin passion trots att de tvingats fly från krig i Irak och Syrien, har SOSF vuxit till att bli en hjälpande organisation för 21 scoutkårer över hela Sverige.

– Idag är det ingen vanlig dag då vi ska fira 10 års jubileum. Jag är mycket stolt över de 10 år vi har kämpat och tagit oss hit där vi står idag, sade Munir Jabbor, Suryoyo Ortodoxa Scoutförbunds ordförande, till Telgenytt i samband med jubileumsfirandet.

Representanter från de syriska kyrkorna S:t Afrem och S:t Jakob
Foto: Shamash Oyal

Firandet markerade en decennium av glädje, gemenskap och kulturell tillhörighet, med ett program som inkluderade musikframträdanden från St. Jakobs och St. Eliyos musikavdelningar. Evenemanget lockade en stor skara deltagare, från scoutrepresentanter till familjer och vänner, samt företrädare för flera ortodoxa kyrkor i Södertälje, vilket underströk SOSF:s betydande inverkan på det lokala samhället.

Med över 1 300 medlemmar fördelade på 20 lokala kårer idag, har SOSF inte bara blivit en plattform för scouting och kulturell samvaro men även en viktig kanal för integration för dem som nyligen anlänt till Sverige.

Detta jubileum firades inte bara som en återblick på förbundets bedrifter under det senaste decenniet, utan även som en framtidssäkring av dess fortsatta uppdrag att förena, utbilda och inspirera den unga generationen inom den syrisk-ortodoxa gemenskapen.

Munir Jabbor, SOSF ordförande.
Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 23:45
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 23:50

Nya åtgärder mot Tesla kan slå hårt mot elbilsägare

Elon

Elon Musk, VD Tesla.
Foto: Cc 

I november stoppades Teslas leveranser vid Södertälje hamn på grund av en arbetskonflikten mellan IF Metall och Tesla. Över 130 anställda berörs av konflikten, med Sekos förbundsstyrelse nu i färd med att inleda sympatiåtgärder.

IF Metall står inför en utdragen strid med Teslas svenska dotterbolag, TM Sweden, utan tecken på en långsiktig lösning. Månader lång förhandling mellan parterna har inte resulterat i framsteg och i solidaritet med IF Metall har Seko, Service- och kommunikationsfacket, beslutat att vidta sympatiåtgärder mot den globala biltillverkaren för dess vägran att teckna kollektivavtal för sina svenska anställda.

– IF Metalls kamp är även vår kamp. Genom att vägra förhålla sig till spelreglerna här i Sverige så försöker Tesla skaffa sig konkurrensfördelar genom att ge arbetarna sämre löner och villkor än de skulle haft med ett kollektivavtal. Det är givetvis helt oacceptabelt. Den strid som nu IF Metall tar är viktig för hela den svenska kollektivavtalsmodellen. Därför har vi valt att lägga ännu ett sympativarsel och öka trycket på Tesla, säger Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia.

Tesla supercharging.
Foto: Creative Commons.

Sekos kraftfulla åtgärder innebär ett stopp för anslutning och planering av nya laddstationer för Tesla, samt ett upphörande av service och underhåll på befintliga laddstationer. Dessa åtgärder förväntas påverka Teslas expansionsmöjligheter i Sverige betydligt, speciellt med tanke på det växande behovet av laddstationer för elbilar.

De åtgärder som Seko vidtar påverkar även större energibolag som Vattenfall, Eon och Tekniska Verken, samt olika kommunala energibolag. För svenska elbilsägare kan dessa åtgärder innebära betydande svårigheter, då Tesla Supercharger-nätverket, som är Sveriges största laddnätverk och öppet för alla elbilister, är en stark del av infrastrukturen för elbilsresor i landet.

Industrifacket möter motgångar i strejken mot Tesla.

DN rapporterar att IF Metall möter motgångar då endast en tredjedel av de anställda på Tesla deltar i strejken. Den pågående strejken på svenska Tesla, som startade i slutet av oktober, har visat sig engagera endast en tredjedel av arbetsstyrkan, enligt uppgifter från Dagens Nyheter.

– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt, säger Marie Nilsson, IF Metalls ordförande Marie Nilsson till DN.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 02:33

SSK:s ställs mot Björklöven i Play off 1

ROBERT JOHANSSON

Robert Johansson och Tomas Holmberg i båset när SSK mötte Malmö Foto: Patric Gill

SSK:s damlag vann Hockeyallsvenskan Södra i överlägsen stil. Ett av hinderna på vägen mot målet som är SDHL.

-Jag tycker vi genomför en bra allsvenska, totalt 15 matcher, vi vinner 14 och har en förlust, säger Damlagets huvudtränare Robert Johansson.

Hur vill du sammanfatta matcherna där? 

-Inspirerande att möta lagen från Syd där främst Malmö var en tuff utmaning. Vi avslutar serien med tre segrar och nio poäng på roadtrippen till Skåne, det tar vi med oss in i Play off.

SSK var även i den här serien det klart bästa laget av de som deltog. 82 gjorda mål på 15 matcher och en målskillnad på +69 talar sitt tydliga språk att SSK:s serieseger aldrig var hotad. Johansson väljer ändå att se ödmjukt på det.

-Tycker Malmö kanske var det tuffaste laget med en hel del erfarna och duktiga spelare som satte oss på prov ordentligt. Mot dessa lag är det fullt fokus som gäller annars blir det jobbigt.

Enda plumpen i protokollet blev mot jumbon Uppsala. Underskattning? 

-Måste nog tyvärr svar ja här. Vi är inte med alls från start och sedan är det liksom svårt att bara trycka på en knapp och få saker att hända. Fast vi pratat mycket om ödmjukhet och att vara konsekventa så ville Uppsala mer och vinner matchen.

Damlaget hoppas att få fira ett avancemang till SDHL Foto: Patric Gill

Vad i spelet är du nöjd respektive mindre nöjd med?

-Mest nöjd med hur laget tagit sig an utmaningen och vuxit in i hur dessa matcher måste spelas. Vi har blivit stabilare och mer disciplinerade ju längre serien pågått. ’

-Är inte direkt missnöjd med något men allt kan ju såklart skruvas på. Så ska jag säga något så får det bli mer bestämda i försvarszon samt lite högre pucktempo.

För varje steg som SSK Dam passerar höjs svårighetsgraden på motståndet och det krävs också att SSK får upp kvalitén på allt de gör ett snäpp till. Robert Johansson kan se skillnader i motståndet efter årsskiftet kontra innan.

-Tycker att det är rätt stor skillnad på topplagen i Allsvenskan och NDHL serien fram till jul. Det är viktigt att få till dessa tuffa matcher för alla lag och spelare som inte är uppe i SDHL, annars kommer gapet aldrig minska och det är inte bra för svensk damhockey.

Varför passar ett mer ”spelande” lag som Björklöven er bättre en ett mer ”hårt jobbande” lag? 

-Det var inte ett lätt val men det föll på Björklöven. Vi tror vårt eget spel kan vara mer vägvinnande mot ett lag som dem.

Läget i truppen, alla tillgängliga? 

-Ja.

Målvaktsvalet till matchen imorgon? 

Det avgör vi i morgon.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 02:04
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 02:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors