Företag i fokus:

BILDEXTRA: Här firar SOSF sitt 10-årsjubileum

E846A72D-1FF7-4B83-ADA1-40A6C93A5D43

Foto: Shamash Oyal

Suryoyo Ortodoxa Scoutförbundet (SOSF) markerade sitt 10-årsjubileum med en storslagen fest i Södertälje, samlande medlemmar och kårer från hela Sverige för att fira årtionden av samhörighet och scouting.

I lördags samlades medlemmar och stödjare av Suryoyo Ortodoxa Scoutförbundet (SOSF) i St. Jakobs festlokal i Södertälje för att fira tio år sedan förbundets start. Grundat av syrisk-ortodoxa scouter som sökte fortsätta sin passion trots att de tvingats fly från krig i Irak och Syrien, har SOSF vuxit till att bli en hjälpande organisation för 21 scoutkårer över hela Sverige.

– Idag är det ingen vanlig dag då vi ska fira 10 års jubileum. Jag är mycket stolt över de 10 år vi har kämpat och tagit oss hit där vi står idag, sade Munir Jabbor, Suryoyo Ortodoxa Scoutförbunds ordförande, till Telgenytt i samband med jubileumsfirandet.

Representanter från de syriska kyrkorna S:t Afrem och S:t Jakob
Foto: Shamash Oyal

Firandet markerade en decennium av glädje, gemenskap och kulturell tillhörighet, med ett program som inkluderade musikframträdanden från St. Jakobs och St. Eliyos musikavdelningar. Evenemanget lockade en stor skara deltagare, från scoutrepresentanter till familjer och vänner, samt företrädare för flera ortodoxa kyrkor i Södertälje, vilket underströk SOSF:s betydande inverkan på det lokala samhället.

Med över 1 300 medlemmar fördelade på 20 lokala kårer idag, har SOSF inte bara blivit en plattform för scouting och kulturell samvaro men även en viktig kanal för integration för dem som nyligen anlänt till Sverige.

Detta jubileum firades inte bara som en återblick på förbundets bedrifter under det senaste decenniet, utan även som en framtidssäkring av dess fortsatta uppdrag att förena, utbilda och inspirera den unga generationen inom den syrisk-ortodoxa gemenskapen.

Munir Jabbor, SOSF ordförande.
Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 februari 2024 23:45
Senast uppdaterad: 25 februari 2024 23:50

SENASTE NYTT: Populära elektronikkedjan öppnar i Södertälje

Netonnet Lagershop

NetOnNet etablerar i Södertälje hösten 2024.
Pressbild.

NetOnNet, ett av Sveriges ledande företag inom hemelektronik, meddelade under onsdagen att de öppnar en ny Lagershop i Södertälje. – Vi har länge letat efter bra lokaler i Södertälje och är nu mycket glada över att ha hittat helt rätt, säger Peter Andersson, etableringsansvarig.

NetOnNet utökar sin satsning på fysiska butiker med öppningen av en ny Lagershop i Södertälje under hösten, belägen i nybyggda lokaler med utmärkt skyltläge nära E20. Detta blir en del av NetOnNets ambition att komplettera sin e-handel och stärka sitt omnikanalerbjudande, vilket redan inkluderar 31 Lagershoppar.

– Södertälje har varit en vit fläck på vår karta, där vi länge har velat etablera oss med en Lagershop. Det bor väldigt många människor i Södertälje som nu får möjlighet att besöka oss fysiskt på hemmaplan och vår data visar att Södertälje är en stad som passar väl ihop med våra målgrupper. Att finnas på plats fysiskt på en ort gynnar även den digitala handeln, det är väldigt tydligt för oss och bekräftar styrkan i vårt omnikanalkoncept. Vi gläder oss nu till att komma närmare och stärka vår relation till alla kunder i Södertälje genom att kunna erbjuda hemelektronik till lagerpris i fysisk miljö där de bor, säger Sofie Struwe Chief Commercial Officer (CCO) för NetOnNet.

(Annonslänk)

Den nya butiken i Södertälje kommer att täcka en yta på cirka 3000 kvadratmeter och beräknas generera 15-20 arbetstillfällen, vilket bidrar till lokal sysselsättning och ekonomisk tillväxt. Detta ger även kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, uttryck för.

– Det är glädjande att NetOnNet väljer att etablerar sig i Södertälje, det är ett välkommet tillskott för både handel och näringsliv som ökar utbudet i kommunen och genererar nya arbetstillfällen, säger han.

Den nya Lagershop etableras bredvid Blomsterlandet och Byggmax, intill Vasa shoppingcenter och har ett framstående skyltläge mot E20.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 13:51
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 14:08

Tom Tits prisas vid gala som favoritmuseum

Tom-tits1

Pia Kronqvist, vd, Åsa Ribbing, publik chef och Sandra Enerstrand, chef för gästservice, Tom Tits Experiment
Fotograf: Niclas Carlsson

Tom Tits Experiment har tagit hem titeln som det mest uppskattade museet bland stockholmarna för år 2024, enligt en omfattande undersökning utförd av Evimetrix.

(Annonslänk)

I en årlig tradition som sträcker sig tillbaka till 1999, har konsultföretaget Evimetrix än en gång genomfört sin uppskattade undersökning för att kora stockholmarnas favoritmuseum. År 2024 gick den ärofyllda titeln till Tom Tits Experiment, ett museum som lyckats fängsla besökare med sina interaktiva utställningar och starka fokus på barnens upplevelse.

– Vi jobbar hårt för att vara en favoritdestination för nyfikna barn i alla åldrar och vi är otroligt stolta över att stockholmarna har röstat fram Tom Tits Experiment till sitt favoritmuseum, säger Åsa Ribbing, publik chef på Tom Tits Experiment.

Mer än 1 500 respondenter från Storstockholm deltog i undersökningen, som täckte 42 museer i regionen. Resultatet, som baseras på ett nöjd kund-index (NIK), visar på Tom Tits Experiments förmåga att engagera och underhålla sin publik.

Åsa Ribbing i mitten i samband med prisutdelningen.
Fotograf: Niclas Carlsson

Vid en ceremoni som ägde rum på Junibacken den 20 februari, kunde Tom Tits Experiment stolt ta emot utmärkelserna inte bara som det mest uppskattade museet men även för sina framsteg som ”Årets klättrare” och som det ledande museet ur ett ”Barnperspektivet”. Dessa erkännanden understryker museets engagemang för att erbjuda en lärorik och underhållande miljö för alla åldrar.

Även om Tom Tits Experiment stod som den slutgiltiga vinnaren, visar undersökningens resultat även på en stark uppslutning för andra museer. I hård konkurrens med Armémuseum och Vasamuseet, som placerade sig på andra och tredje plats, lyckades Tom Tits inte bara vinna huvudkategorierna men också utmärkelser för ”Årets klättrare” och bäst på ”Barnperspektivet”.

– Under 2023 har vi lanserat flera tillfälliga utställningar och teman, öppnat en helt ny restaurang och lagt grunden för en marknadskommunikation som lyfter själen i vår verksamhet. Vi har också kunnat glädjas åt 20 000 fler besökare än året innan och det i kombination med de här väldigt fina utmärkelserna bekräftar att vi fyller en viktig funktion inom besöksnäring samtidigt som vi främjar ett livslångt lärande, säger Åsa Ribbing.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 12:20
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 12:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors