Företag i fokus:

DEBATT: Majoriteten driver en handelsfientlig parkeringscirkus

IMG_9139

Parkeringen vid centralstationen
Foto Alexander Isa

Förra året var det möjligt för Södertäljeborna att parkera avgiftsfritt i två timmar på tre parkeringsplatser: Tom Tits, Torekällskolan och Centralstationen. Då beräknades den avgiftsfria parkeringen kosta 6 miljoner i uteblivna parkeringsintäkter för kommunen. 

(Annonslänk)

Den första januari skulle den avgiftsfria parkeringen enligt socialdemokraterna, moderaterna och miljöpartiets gemensamma majoritetsbudget, försvinna från Södertälje från alla parkeringar. Detta möttes av stor befogad kritik från media, opposition och framförallt Södertäljes invånare.

Panikartat la majoriteten därför fram ett nytt förslag bara veckor efter att budgeten antagits där gratisparkeringen fanns kvar men bara vid Centralstationen och Torekällskolan. Tom Tits parkering, som är den största av de tre och den enda som täcker den norra stadskärnan fick inte fortsätta vara avgiftsfri I det nya beslutet, som bara skulle gälla fram till sista mars, räknades kostnaderna om igen. Vad de räknades om till, går inte längre att se eftersom att dokumentet försvunnit från både kommunens diarium och från kommunens system för möteshandlingar. 

I fredags fick vi däremot nya besked. Den politiska majoriteten har ändrat sig igen. Den här gången är det Torekällskolan och Sorbonne som får två timmar avgiftsfri parkering. Nu vet vi också vad kostnaden beräknas vara för kommunen: fyra miljoner per år. Hela härvan med alla turer fram och tillbaka har slutat i besparingar för totalt två miljoner kronor och hundratals färre avgiftsfria parkeringsplatser, med mindre trafik in till stadskärnan och sämre förutsättningar för cityhandeln som resultat. 

”Varje år får kommunen in över sju miljarder kronor i intäkter”

Varje år får kommunen in över sju miljarder kronor i intäkter. Det är svårt att acceptera att denna politiska parkeringscirkus för att spara två enstaka miljoner har varit värt det för Södertäljeborna

Det är snurrigt, oproffsigt och slarvigt av den så kallade “stabila” politiska majoriteten. Det hade varit bättre om de kunde stå för sitt ursprungliga förslag att ta bort all gratis parkering. Då hade det i alla fall blivit tydligt för väljarna vad Moderaterna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill. Ännu bättre hade det varit om Liberalernas förslag om att behålla två timmar avgiftsfri parkering på samma platser som invånarna vant sig vid hade röstats igenom när budgeten beslutades i november. 

Södertäljes invånare förtjänar tydlighet och öppenhet. Inte en velande politisk ledning som inte vet vad den vill.

Metin Hawsho,
Gruppledare (L)

Alvin Hanna,
Ledamot i tekniska nämnden (L)

Läs även: – Nya gratis parkeringsregler i Södertälje från april

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

”Oacceptabelt att ledande politiker bidrar till att stigmatisera grupper”

Södertälje kommun

Arkivbild

Signaturen ”Trötter” har uppenbarligen mycket dåliga erfarenheter av hur kommunen hanterar människor som vill starta företag i Södertälje.
I insändaren beskrivs detta och kopplas till hur en viss grupp stigmatiserats och att detta inte bara är ett mediadrev utan faktiskt understöds av företrädare för kommunen liksom av bankerna.

Tyvärr är det väl bara att konstatera att Trötter har rätt. Just i Södertälje är det påtagligt att en specifik grupp drabbas men det återspeglar ett samhälle som i stor utsträckning från politiskt håll stigmatiserar alla med ursprung (som ju kan vara generationer bort) i Mellanöstern eller har en något mörkare hudfärg. Här drabbar det kristna grupper men än värre är det för de med annan tro.

”Behovet att publikt visa upp”

Tyvärr bidrar ju den stora religiositet, behovet att publikt visa upp, som många har till att öka synligheten av specifika grupper vilket tidigare inte varit vanligt. Icke desto mindre är det faktiskt helt oacceptabelt att ledande politiker i vår kommun bidrar till att stigmatisera grupper – vår mångfald av människor med olika bakgrund är vad som gör Södertälje stort.

Det måste ses som den fantastiska tillgång det faktiskt är!

Peter Karlberg

Läs även: – Forskaren om upplevd rasism: ”Kommunen utmålar gruppen”

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Stark tillväxt och rekordresultat i första kvartalet

Scania Fotograf. Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Scania rapporterar en imponerande prestation med rekordhöga resultat och ökade marknadsandelar, drivet av framgångarna med deras nya Scania Super-serie.

Scania har inlett 2024 med betydande framgångar enligt deras senaste delårsrapport för januari till mars. Företagets nettoomsättning steg med 20 procent till 55,1 miljarder kronor, och det justerade rörelseresultatet ökade till 8,0 miljarder kronor, vilket motsvarar en förbättrad rörelsemarginal på 14,5 procent. Dessa siffror markerar en period av stark tillväxt och effektivitetsförbättringar.

– Scanias försäljning var stark och vi levererar vårt bästa rörelseresultat någonsin under ett kvartal. Denna framgång beror på höga produktionsvolymer med leveranser som ökat med 17 procent jämfört med förra året. Dessutom har utrullningen av vår bränsleeffektiva Scania Super ökad våra marknadsandelar, kommenterar VD Christian Levin.

(Annonslänk)

Antalet fordon som levererades under perioden ökade med 17 procent till 26 496, trots en minskning i antalet nollutsläppsfordon jämfört med föregående år. Trots detta visar en ökning av orderingången på nollutsläppsfordon till 133 att intresset för miljövänligare alternativ fortsätter att växa.

Den robusta efterfrågan på lastbilar stöds av globala trender som ersättning av äldre fordon och stark ekonomisk aktivitet, särskilt i Latinamerika där en återhämtning, driven av jordbruk och gruvindustri i Brasilien, har noterats. Denna återhämtning balanserar en normaliserande efterfrågan i Europa.

Scanias arbete med att effektivisera sin produktionskedja har resulterat i ökade volymer och kortare ledtider, vilket förbättrar både leveransprecision och lönsamhet. Företagets fokus på att stärka sin leveranskedja och kapacitetsutnyttjande understryker dess anpassningsförmåga i en snabbföränderlig marknad.

Sammanfattningsvis står Scania starkt rustat för 2024 med en solid bas för fortsatt tillväxt och innovation, vilket är särskilt tydligt i deras satsningar på nollutsläppsfordon och den globala expansionsstrategin.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 27 april 2024 18:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors