Företag i fokus:

Efter pendeltågskaoset – SJ tar nu över trafiken

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Efter perioder av störningar i pendeltågstrafiken i Stockholm sker nu ett operatörsbyte. Från och söndag, den 3 mars, tar SJ Stockholmståg över ansvart från MTR för att förbättra trafiken.

I ett viktigt steg för Stockholms kollektivtrafik tar SJ Stockholmståg över driften av regionens pendeltåg från och med tidig morgon den 3 mars. Detta följer efter beslutet från Trafiknämnden att avbryta det befintliga avtalet med MTR i förtid, med målet att åtgärda de senaste tidernas tågkaos och skapa en mer stabil och tillförlitlig pendeltågsservice.

– Ända sedan beslutet togs i november har vi arbetat gemensamt för att återfå en stabil och pålitlig pendeltågstrafik. Det kommer att ta tid, men förutsättningarna förbättras nu, säger Erik Norling, Trafikdirektör på Trafikförvaltningen i Region Stockholm.

(Annonslänk)

Det nya avtalet med SJ Stockholmståg, som initialt sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning, är en del av en större strategi för att komma till rätta med de problem som plågat pendeltågstrafiken – bland annat förseningar och inställda avgångar på grund av brist på personal och fordon. För att underlätta en smidig övergång har SJ Stockholmståg arbetat nära med Trafikförvaltningen och MTR under de senaste 16 veckorna, vilket inkluderar övergången av cirka 1 600 medarbetare från MTR till SJ Stockholmståg.

– Det är ett arbete som kommer att ta tid. Vi tar över driften med betydligt kortare framförhållning än normalt och har därför inte haft möjlighet att genomföra några större förändringar i samband med övertagandet, säger Lars Lindberg, vd på SJ Stockholmståg.

(Annonslänk)

Under ledning av VD Lars Lindberg, erkänner SJ Stockholmståg de utmaningar som ligger framför dem, men de har också tilldelats nya förutsättningar från Trafikförvaltningen för att möta dessa utmaningar. Dessa inkluderar fortsättningen av att framföra tågen enbemannade, vilket har varit praxis även under den tidigare operatören.

Denna förändring är ett tecken på Trafikförvaltningens och SJ Stockholmstågs åtagande att förbättra pendeltågstrafiken i Stockholm, med hopp om att återställa passagerarnas förtroende och erbjuda en mer pålitlig service.

– Vi ska göra vårt yttersta för att öka punktligheten, skapa stolta och engagerade medarbetare, intensifiera arbetet för att skapa en mer välfungerande fordonsflotta – allt i ett nära samarbete med Trafikförvaltningen, facken och skyddsombuden för att tillsammans öka pendeltågssystemets robusthet. Exakt vilka förbättringsåtgärder som behövs får vi återkomma till när vi fått tillträde till verksamheten och tagit emot våra nya kollegor, men vi ska se över allt från punktlighet och tågunderhåll till säkerhet och trygghet säger Lars Lindberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 15:45
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 15:46

Fortsatt våldslarm på Tysslinge Sis-hem

IMG_4266-scaled

Foto: Shamash Oyal

Våldet och hoten mot personalen på Sis-hemmet Tysslinge i Södertälje har den senaste tiden ökat kraftigt, varav flera myndigheter har under hösten gjort inspektioner på hemmet efter larm om allvarliga incidenter.

Sis-hemmet Tysslinge tar emot ungdomar dömda för grova brott som mord och med kopplingar till gängkriminalitet. Sedan hemmet öppnade 2016 har antalet anmälningar om hot och våld från de intagna ungdomarna mot personalen ökat markant.

Enbart i år har det kommit in 72 anmälningar jämfört med 12 stycken när verksamheten startade. Under en vecka i oktober larmades polisen fyra gånger till Sis-hemmet efter upplopp. Kort därefter genomförde Inspektionen för vård och omsorg, IVO, en inspektion.

Även Justitieombudsmannen, JO, genomförde i oktober en spontant inspektion och även tidigare i år pekade Arbetsmiljöverket på brister gällande personalens säkerhet.

– Det vi ser är att de ungdomar som har koppling till ett kriminellt nätverk också har svårare att ta sig ur det, säger Helena Finér, sektionschef på Sis, till SVT Nyheter.

Både fackförbundet och Sis efterfrågar lagändringar för att förbättra situationen. Socialdepartementet uppger att nya lagförslag är på gång till 2024.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2023 14:13
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 20:54

Demokratin är nedsläckt – men inte hela oppositionen

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet 

Måndag 27/11–2023 så hölls årets budgetdebatt i demokratisalen i stadshuset, nio partier varav sex i opposition debatterade hur Södertälje kommuns intäkter och utgifter ska fördelas mellan de olika verksamheterna under åren 2024 – 2026.

Efter nio timmars käbbel vinner såklart majoriteten: S, M och MP:s gemensamma budgetförslag, men likväl så är idén med budgetdebatten bra då alla partierna ges tillfälle att stå upp och tala om för Södertäljeborna vad som skiljer partierna åt och vad vi främst vill prioritera.

Men vad motiverar oppositionen att spendera flera dagar på att göra en budget och skriva ett öppningstal på åtta minuter, trots att vi vet att det i praktiken är meningslöst då majoritetens budget ändå klubbas in efter nio timmars käbbel?

Jag kan bara tala för mig själv och vad som motiverar mig, det är Södertäljeborna!

Jag skrev mitt öppningstal riktat till Södertäljeborna, inte till de andra partierna i fullmäktige!
Årets viktigaste dag och dokument sa Boel Godner i debatten, hon har 100% rätt!

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Även Tomas Karlsson på LT skriver citat:
”Budgetfullmäktige är otvetydigt årets viktigaste sammanträde. Extra viktig är debatten mellan de nio partiernas ledande företrädare, gruppledarna. Det är den lokala motsvarigheten till en partiledardebatt på nationell nivå. Där kan väljarna skapa sig en bild av vad deras företrädare strider för.” – Slut citat.

”Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna”

För att väljarna ska kunna se debatten så har man upphandlat utrustning för att sända live och spela in så att man även kan se debatten i efterhand, så är tanken. Men under årets viktigaste dag så fungerade inte utrustningen och talare filmades ej!
Om detta hade varit första gången så hade jag haft överseende, men det har hänt förut flera gånger och jag har påpekat fel med systemet sedan ett par år tillbaka utan att man har löst problemet tillfredsställande.

Hela dagen är nu i praktiken bortkastad då poängen med debatten är att visa upp sin politik för Södertäljeborna. Man borde haft en tekniker på plats, i synnerhet då vi vet att systemet krånglat tidigare, eller helt byta ut systemet till ett som fungerar!

När jag frågar vad Södertälje kommun betalar för en service som inte fungerar bra så får jag svar att det är hemligstämplat även för mig, jag får besked av chefen för stadskansliet att han inte diskuterar vad som har blivit fel eller hur ”nöjd” kommunen är med systemet (som inte fungerar) med en enskild förtroendevald som mig.

Jag var så naiv att jag faktiskt trodde att som gruppledare och ledamot i Telge koncernen och kommunstyrelsen samt 2e vice i Telge Inköp fick ställa frågor till kommunens tjänstepersoner och få riktiga svar och insyn i kommunens gjorda inköp, men icke! 
Fick i stället en uppläxning om att jag stör dem, samt kallad till chefen Boel Godner för sannolikt ytterligare en uppläxning!?

Sossar + Moderater = En död Opposition?

Tomas Karlsson som faktiskt var på plats under debatten skriver i LT, citat:
”De sex oppositionspartiernas ledare läste snällt upp sina åtta minuters anföranden”

Karlsson måste ha varit på herrarnas under mina åtta minuter då jag gick hårt åt den dåliga organisationen inom Samhällsbyggnadskontoret, mark och exploatering som nu i praktiken drivs av dyra privata konsulter, samt att man är oduglig på att upphandla byggnation och tänkte lägga 30 miljoner på en lyxig korvkiosk ute i Farstanäs och så vidare…
Så – JA oppositionen (RP) lever! Synd bara att det inte finns på film.

Joakim Granberg
Realistpartiet 

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2023 11:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors