Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Hovrätten skärper domar i stort narkotikamål

IMG_5793

Lägenheten som polisen slog till mot i centrala Södertälje:
Foto: Ur polisen förundersökning 

I ett uppmärksammat fall dömdes fyra av sju åtalade i ett stort narkotikamål. Efter hovrättens omprövning dömdes ytterligare fyra personer, och en tidigare dom skärptes.

Efter en omfattande polisutredning om narkotikahandel i Södertälje, som ledde till åtal mot tolv personer med anknytning till Ronnafalangen, har hovrätten nu skärpt tidigare domar. Inledningsvis dömdes tre av de åtalade till fängelse, medan nio frikändes. Hovrätten har dock valt att omvärdera fallet och dömer nu ytterligare fyra personer.

(Annonslänk)

Utredningen tog fart efter ett polistillslag mot en lägenhet där stora mängder narkotika beslagtogs. Tillslaget var en del av en större operation kopplad till ett mord i Ronna i september 2022. Bevis i form av spaningsmaterial och videoklipp från mobiltelefoner har varit avgörande i rättsprocessen.

En nyckelperson i nätverket, en 24-årig man ansedd som en ledargestalt inom Ronnafalangen, har fått sitt straff skärpt av hovrätten. Från det ursprungliga fängelsestraffet på sju år och tio månader, har han nu dömts till åtta år och sex månader för synnerligen grovt narkotikabrott. Han åläggs även att betala 475 000 kronor till staten, inklusive värdet av ett beslagtaget guldhalsband.

Bland de ytterligare dömda i det stora narkotikamålet finns en 24-årig man, känd för sitt arbete inom en ungdomsförening och politisk verksamhet i kommunen, som har fått två års fängelse för att ha ställt en lägenhet till förfogande för förvaring av narkotika.

En 26-årig man, identifierad som en del av nätverkets ledning, har dömts till sex års fängelse för synnerligen grovt narkotikabrott. Ytterligare en man, 20 år gammal, har fått tre års fängelse efter att polisen funnit bevis i hans hem som ledde dem till en hemlig lägenhet använd för narkotikahandel. Samt en 21-årig man dömts till 1,5 års fängelse, vilket ytterligare bekräftar hovrättens beslut att skärpa påföljder för de inblandade i narkotikahandeln.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 12:53
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 12:54

Tvist mellan fastighetsbolag och bank – Ekobrott fryser miljoner

IMG_9785

Fastigheterna Rådjuret 1 och Rådjuret 2 i Södertälje.
Bild: Kartor

En juridisk strid har blossat upp mellan Aros Kapital AB och fastighetsbolaget Birkakorset AB, där Aros yrkar på att få ut 11,5 miljoner kronor med särskild förmånsrätt i två fastigheter efter en företagskredit. Samtidigt har Ekobrottsmyndigheten fryst medel relaterade till fallet.

En konflikten mellan nischbanken Aros Kapital AB och fastighetsbolaget Birkakorset AB har eskalerat till rättssalen efter att Aros ansökt om stämning mot Birkakorset. Tvisten rör en företagskredit på 13,5 miljoner kronor som Aros tillhandahållit och som säkerställdes med panträtt i fastigheterna Rådjuret 1 och Rådjuret 2 i Södertälje.

(Annonslänk)

Tvisten, som även dragit till sig Ekobrottsmyndighetens uppmärksamhet, har lett till ett beslut om att frysa medel som Birkakorset betalat in, efter att Aros uppmärksammat potentiella oegentligheter med betalningarnas ursprung. Enligt Aros har Birkakorset inte kunnat redovisa medlens ursprung på ett tillfredsställande sätt, vilket ledde till att Ekobrottsmyndigheten fattade beslut om att beslagta de inbetalade medlen.

Aros kräver nu att tingsrätten fastställer att ett kapitalbelopp på 11,5 miljoner kronor samt upplupen ränta ska utgå med särskild förmånsrätt i de nämnda fastigheterna. Men bolaget har bestridit detta och anlitat advokaten Thomas Karlsson, som till LT säger att de inte håller med om bankens åsikt.

– Det är bankens åsikt, vi håller inte med om det, vår uppfattning är att de tagit emot hela betalningen, huruvida Ekobrottsmyndigheten sen beslagtagit eller inte, är upp till banken att avgöra. Men att pengarna kommer från andra bolags konton är inte konstigare än att du betalar din dotters räkning en månad, säger advokaten till tidningen.

Bland de frysta pengarna rör en inbetalning från ett holdingbolag som betalade 1 miljon kronor till Aros och 10 500 000 kronor som hade inbetalts till Aros av Restaurang Camera AB med säte i Norrköping.

Totalt 11,5 miljoner kronor har beslagtagits och frysts i avvaktan på en eventuell dom och företagsbot, kopplat till en omfattande ekobrottsutredning i Södertälje enligt LT. Denna utredning, som har pågått i tre år, involverar holdingbolaget, Birkakorset och bolaget i Norrköping i förundersökningen.

– Det kommer väckas åtal inom kort just kring de här kapitalflödena till Aros, som jag anser kan bedömas som näringspenningtvätt, säger ekobrottsåklagaren, Fredrik Sandberg, till LT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 11:46
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 13:18

SENASTE NYTT: Brand i flerbostadshus – Polisen utredde detonation

F8FF925D-B892-479E-B24C-98B3F9257640

Arkivbild

En brand utbröt i ett flerbostadshus i Geneta tidigt på torsdagsmorgonen. Inledningsvis utredde polisen händelsen som en eventuell detonation som orsak till branden, men meddelar nu att uppgifterna inte stämmer.

(Annonslänk)

På torsdagsmorgonen vid 07.21 larmades polis och räddningstjänsten till en befarad brand i ett flerbostadshus beläget på Klockarvägen i Geneta, Södertälje. Vid ankomsten möttes enheterna av kraftig rökutveckling i byggnadens trapphus, ett scenario som räddningstjänsten omedelbart tog sig an.

Polisen assisterade räddningstjänsten genom att upprätta nödvändiga avspärrningar runt platsen. Tack vare en snabb insats kunde branden släckas redan vid 08-tiden. Trots brandens snabba släckning fortsatte räddningstjänsten att arbeta på platsen för att hantera den omfattande rökutvecklingen och säkerställa att all rök vädrades ut ur byggnaden.

– Branden är släckt, och man har gjort efterkontroller i alla lägenheter och konstaterat att ingen person behöver föras till sjukhus, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Uppgifter pekar på att branden hade sitt ursprung i ett förråd anslutet till trapphuset, och ingen person har rapporterats skadad till följd av branden på torsdagsmorgonen.

– Det är ett förrådsutrymme som har brunnit, men vad som orsakat den här branden vet vi inte nu. Så det är det man får titta på här nu efteråt. Polisen kommer att spärra av platsen för vidare undersökning, säger vakthavande befäl.

Vid 09-tiden meddelade polisen att de misstänker att branden utlöstes av en detonation.

Eftersom det finns uppgifter om att en eventuell detonation har skett, i samband med rödutvecklingen, har polisen inlett en förundersökning gällande allmänfarlig ödeläggelse. Dörrknackning och andra utredningsåtgärder pågår på platsen. Några personer har undersökts av sjukvårdspersonal, men ingen bedömdes vara i behov av vård.”, rapporterar polisen.

Uppdatering 12:30.

”Initialt framkom uppgifter om att en eventuell detonation har skett. Efter utredningsåtgärder har det framkommit att detta inte stämde. Därför rubriceras ärendet om till mordbrand.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 09:55
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 12:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors