Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Hovrätten skärper domar i stort narkotikamål

IMG_5793

Lägenheten som polisen slog till mot i centrala Södertälje:
Foto: Ur polisen förundersökning 

I ett uppmärksammat fall dömdes fyra av sju åtalade i ett stort narkotikamål. Efter hovrättens omprövning dömdes ytterligare fyra personer, och en tidigare dom skärptes.

Efter en omfattande polisutredning om narkotikahandel i Södertälje, som ledde till åtal mot tolv personer med anknytning till Ronnafalangen, har hovrätten nu skärpt tidigare domar. Inledningsvis dömdes tre av de åtalade till fängelse, medan nio frikändes. Hovrätten har dock valt att omvärdera fallet och dömer nu ytterligare fyra personer.

(Annonslänk)

Utredningen tog fart efter ett polistillslag mot en lägenhet där stora mängder narkotika beslagtogs. Tillslaget var en del av en större operation kopplad till ett mord i Ronna i september 2022. Bevis i form av spaningsmaterial och videoklipp från mobiltelefoner har varit avgörande i rättsprocessen.

En nyckelperson i nätverket, en 24-årig man ansedd som en ledargestalt inom Ronnafalangen, har fått sitt straff skärpt av hovrätten. Från det ursprungliga fängelsestraffet på sju år och tio månader, har han nu dömts till åtta år och sex månader för synnerligen grovt narkotikabrott. Han åläggs även att betala 475 000 kronor till staten, inklusive värdet av ett beslagtaget guldhalsband.

Bland de ytterligare dömda i det stora narkotikamålet finns en 24-årig man, känd för sitt arbete inom en ungdomsförening och politisk verksamhet i kommunen, som har fått två års fängelse för att ha ställt en lägenhet till förfogande för förvaring av narkotika.

En 26-årig man, identifierad som en del av nätverkets ledning, har dömts till sex års fängelse för synnerligen grovt narkotikabrott. Ytterligare en man, 20 år gammal, har fått tre års fängelse efter att polisen funnit bevis i hans hem som ledde dem till en hemlig lägenhet använd för narkotikahandel. Samt en 21-årig man dömts till 1,5 års fängelse, vilket ytterligare bekräftar hovrättens beslut att skärpa påföljder för de inblandade i narkotikahandeln.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 12:53
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 12:54

Stor donation: ”Många tror att katter klarar sig i det vilda”

Katt Pressbild, Mjau

Pressbild, Mjau

Den välkända tillverkaren av kattmat, Mjau, har än en gång tagit initiativ till att stödja hemlösa katter genom att distribuera över 10 ton kattmat till 45 olika katthem runtom i Sverige.

– Vi hoppas att maten mättar många hungriga kattmagar, säger Lisa Müller, marknadschef på Mjau.

(Annonslänk)

Denna gång inkluderar donationerna en anmärkningsvärd mängd på 220 ton kattmat specifikt till Södertälje Katthem, vilket bidrar till en betydande lättnad för katthemmens dagliga arbete.

Genom sin Gåvoshop, som lanserades 2020, fortsätter Mjau att engagera sig för välfärden hos hemlösa katter. Plattformen möjliggör för allmänheten att köpa matpaket som direkt går till katthem i behov, samtidigt som Mjau bidrar med ytterligare donationer av kattmat. Sedan starten har initiativet lett till distribution av hundratals ton mat, motsvarande över 638 310 portioner, vilket stödjer katthemmens insatser över hela landet.

Denna senaste donation understryker Mjaus åtagande att stötta katthemsarbete och adressera problemet med hemlöshet bland katter. Med över 100 000 hemlösa katter i Sverige, spelar dessa donationer en kritisk roll i att förbättra situationen för många djur.

– Många tror att katter klarar sig i det vilda – det är en bedrövlig missuppfattning. Precis som hundar behöver de vård, mat och omsorg för att må bra. Hemlösa katters liv kantas av skador, sjukdomar och svält. För dem kan en plats på ett katthem vara skillnad mellan liv och död, avslutar Lisa Müller.

Leveransen av den nyligen donerade kattmaten till de utvalda katthemen är planerad till vecka 12.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 20 mars 2024 09:20

Busschaufför aktiverade överfallslarm i centrum

IMG_760ADFD7DA52-1

Läsarbild

Polisen ryckte ut till centrala Södertälje tisdagskvällen efter att en busschaufför aktiverade överfallslarmet på grund av ett bråk ombord.

Strax efter klockan 19 larmades polisen till en pågående situation på en buss, där chauffören hade tvingats utlösa överfallslarmet. Två polispatruller agerade omedelbart och lyckades stoppa bussen på Nyköpingsvägen, vid stadshuset, varpå en utrymning följde enligt uppgifter till Telgenytt.

(Annonslänk)

Väl på plats visade det sig att larmet berodde på bråk ombord. Denna oväntade utveckling satte busschauffören i en sådan position att denne såg sig tvungen att larma polisen för att hantera situationen. Trots det initiala tumultet, kunde polisen kort efter insatsen bekräfta att situationen var under kontroll och att lugn hade återställts på platsen.

– Vi har två polisenheter på plats, men det är lugnt på platsen, berättade polisens presstalesperson Ola Österling tidigare under kvällen till Telgenytt.

Det fanns inga rapporter om fysiska skador på någon av passagerarna eller andra inblandade, och vid tidpunkten för polisens första uttalande hade ingen formell brottsanmälan upprättats i samband med händelsen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 mars 2024 22:16
Senast uppdaterad: 19 mars 2024 22:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors