Företag i fokus:

Två dubbla nollor: ”Försvarsspelet har steppat upp”

SSK DAM

Lovisa Berndtsson i mål när SSK Dam möter Björklöven
Foto: Patric Gill

SSK:s damlag vann två raka matcher mot Björklöven i Play off 1. Nu väntar Färjestad i Play off 2.

-Jag har faktiskt lite dålig koll på dem men det är ju ett bra lag, säger Damlagets målvakt Lovisa Berndtsson om lagets nästa motståndare.

Vid den här tiden på säsongen är det bara tuffa matcher kvar att spela oavsett vilka SSK hade ställts mot.

-Alla lag som är kvar nu är ju bra. Färjestad har ju producerat mycket framåt så det blir absolut en tuff uppgift men vi är ett bra lag också, forsätter Lollo.

Som är nöjd med hur laget har tagit sig an säsongen och i synnerhet senaste motståndet Björklöven:

-Jag tycker att vi gjorde bra matcher i allsvenskan men nu de här två matcherna mot björklöven tycker jag att hela laget har tagit ett kliv till.

-Vi spelar mycket på våra styrkor och även om skottstatistiken varit jämn så tycker jag att vi har varit det klart bättre laget i bägge matcherna.

Hittills har det inte varit något lag som på allvar kunnat hota er. Håller du med?

-Ja, i de fall som det varit jämnare matcher och de gånger vi har blivit lite tillbakapressade känns det mer som att det är vi som inte riktigt har gjort jobbet.

-Om vi har gjort det vi ska och spelat som ett lag så har vi varit det bättre laget.

(Annonslänk)

Den enda förlusten fram till Play off 1 kom mot Uppsala som slutade sist i Dam Hockeyallsvenskan södra. Något som damlagets huvudtränare Robert Johansson tidigare varit inne på var underskattning för motståndet.

-Självklart så ville vi bli rankade etta men nånstans tror jag att det vara bra att få en sådan match också. Det gäller att vara påkopplade varje dag, efter den matchen så har vi lagt in den där extra växeln. Så det var kanske bara bra att vi fick den där läxan.

Just nivåskillnaden på motståndet i början av säsongen till nu har hittills varit den största utmaningen för damlaget i SSK. Från att vara dominanta till att bli lite mer utmanade i matcherna.

-Vi har haft en tydlig inställning redan från början i och med att vi visste att vi skulle vara bättre än de andra lagen. Träningarna blir ju där vi behöver lägga vårt största fokus, att utmana varandra, se till att hålla en hög nivå.

-Även om motståndet inte varit en riktig utmaning i många matcher, så har vi fokuserat på vårt, tränat på sådant som behöver sitta senare.

Inte alltid så lätt att fortsätta mala på när matcherna är avgjorda i ett tidigt skede kan tänkas?

-Nä, det blir en utmaning mentalt, att fortsätta trumma på ändå. Den största utmaningen att pusha varandra har varit mer på träning där vi har haft en väldigt hög nivå, ställt höga krav på varandra inom gruppen.

-Men ändå försöka att nöta detaljer i matcherna och inte börja slarva och tappa fokus bara för att man leder. Att fortsätta jobba på och se framåt vad som kommer mer än vad som är där och då.

Med bra hjälp av sina backar, här #14 Allison Attea
Foto: Patric Gill

Två hållna nollor mot Björklöven. Är det för att du hittat en högre nivå i ditt spel eller är det på grund av lagets försvarsspel?

-Det är en kombination. Jag tycker att hela försvarsspelet har steppat upp, laget har steppat upp nu mot bättre motstånd. Själv känner jag att det har varit lite lättare nu när man fått lite fler skott att komma in i matcherna. Att känna lite mer trygghet i sitt spel och så känns det alltid lite lättare när man får spela lite mer kontinuerligt.

-Det har känts bra för egen del men det är en kombination av hur försvaret har jobbat också.

Läs även: ”Lollos” erfarenhet ska hjälpa SSK att nå SDHL

Både Dam och Herr-laget i Södertälje Sportklubb gör bra säsonger. Lagen sporras och inspireras av varandra.

-Det tycker jag absolut. Det är alltid en morot när det går bra för andra lag i föreningen, det är kul och ett styrkebesked att båda seniorlagen i klubben har gått väldigt bra. Det visar att klubben gör ett bra arbete på både herr och damsidan.

-Det tas kliv framåt hela tiden, klart att det motiverar.

Har du och Nicole Jackson, (målvaktskollega) någon hjälp eller utbyte med Herrlagets Tomas Sholl och Claes Endre?

-Nä, det har vi egentligen inte haft. Utan det är mer jag och Nicole som har bollat och stöttat varandra under säsongen. Vi tävlar mot varandra varje dag och båda vill utvecklas. Vi hjälps åt för att göra det.

Lovisa Berndtsson tar numera ett år i taget men tycker fortfarande att hockey är bland det roligaste som finns. Men vid 35, blir det svårt att se för långt framåt.

-Haha, den här frågan får jag ganska ofta, det är lite svårt, i huvudet hade jag velat spela i tio år till. Jag tar en säsong i taget, sedan får man se hur kroppen och huvudet känns. Det är ett helt liv man ska få ihop med jobb och hockeyn.

-Just nu är det fokus på en säsong i taget sedan får man utvärdera. Se hur man känner sig och om motivationen fortfarande finns där. Jag tycker hockey fortfarande är väldigt kul, förhoppningsvis kan jag hålla på ett litet tag till.

Är SSK ett alternativ för dig även nästa säsong?

-Det är något som jag får fundera över. En del av mig vill spela i SDHL, jag har varit på den nivån och känner att jag kan vara där och utmana fortfarande. Skulle vi inte gå upp med SSK så får jag se hur det är i Södertälje framöver, jag trivs väldigt bra i klubben och det fungerar bra med mitt liv i övrigt.

-Så det blir också något som jag får utvärdera efter säsongen. Men målsättningen är ju att vi ska gå upp, då behöver man ju inte bestämma sig utan stanna och spela i SDHL ändå.

Skulle ett avancemang underlätta dig i ditt framtida beslut?

-Ja men jag kör fullt fokus på slutspurten här med SSK.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 07:40
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 07:40

Arbetslösheten i Södertälje faller mer än i andra kommuner

2022_01_arbetsformedlingen-fasadskylt1-scaled

Foto: AF

14 av 26 kommuner i Stockholms län såg en minskande arbetslöshet i augusti. Södertälje var en av de kommuner i länet där nedgången var störst.

Under augusti månad rapporterade Södertälje kommun en total arbetslöshet på 10,5 procent. Det är en minskning jämfört med samma tidpunkt i fjol (−0,7 procentenheter). Även i Stockholms län sjunker arbetslösheten något.

Sett till antalet personer betyder det att 5 471 av 52 105 invånare i åldern 16 till 65 år i Södertälje kommun var inskrivna som arbetssökande (221 färre än i augusti i fjol).

Det är 28:e månaden i följd som arbetslösheten i Södertälje är lägre än den var under samma tidpunkt året innan. Sedan april 2021 har arbetslösheten gått ner från 12,9 till 10,5 procent.

Södertälje är inte den enda kommunen i Stockholms län där arbetslösheten går nedåt. Vi ser just nu en nedgång i 14 av 26 kommuner. Störst är minskningen i Botkyrka, där arbetslösheten sjunker med 1,0 procentenheter. I tabellen längre ner ser du utvecklingen i samtliga kommuner i länet.

(Annonslänk)

Även om arbetslösheten i Södertälje alltså minskar, så ligger den fortfarande över snittet i hela Stockholms län (10,5 procent i kommunen, jämfört med 6,3 procent i hela länet). Södertälje har därmed även den högsta arbetslöshetsnivån i länet. Vaxholm har den lägsta (3,0 procent). För att Södertälje skulle komma ner i samma arbetslöshetsnivå som Vaxholm skulle 3 908 personer behöva sysselsättas.

I riket som helhet sjönk arbetslösheten i augusti jämfört med året innan (−0,2 procentenheter) och ligger nu på 6,4 procent. 223 av 290 kommuner har lägre arbetslöshet i dag än för ett år sedan.

Malmö är den kommun som har högst arbetslöshet just nu (12,3 procent) i landet som helhet, medan Kiruna har den lägsta (2,2 procent). Södertäljes arbetslöshet sticker ut som den femte högsta i hela landet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 16:03
Senast uppdaterad: 17 september 2023 12:23

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors