Företag i fokus:

Två dubbla nollor: ”Försvarsspelet har steppat upp”

SSK DAM

Lovisa Berndtsson i mål när SSK Dam möter Björklöven
Foto: Patric Gill

SSK:s damlag vann två raka matcher mot Björklöven i Play off 1. Nu väntar Färjestad i Play off 2.

-Jag har faktiskt lite dålig koll på dem men det är ju ett bra lag, säger Damlagets målvakt Lovisa Berndtsson om lagets nästa motståndare.

Vid den här tiden på säsongen är det bara tuffa matcher kvar att spela oavsett vilka SSK hade ställts mot.

-Alla lag som är kvar nu är ju bra. Färjestad har ju producerat mycket framåt så det blir absolut en tuff uppgift men vi är ett bra lag också, forsätter Lollo.

Som är nöjd med hur laget har tagit sig an säsongen och i synnerhet senaste motståndet Björklöven:

-Jag tycker att vi gjorde bra matcher i allsvenskan men nu de här två matcherna mot björklöven tycker jag att hela laget har tagit ett kliv till.

-Vi spelar mycket på våra styrkor och även om skottstatistiken varit jämn så tycker jag att vi har varit det klart bättre laget i bägge matcherna.

Hittills har det inte varit något lag som på allvar kunnat hota er. Håller du med?

-Ja, i de fall som det varit jämnare matcher och de gånger vi har blivit lite tillbakapressade känns det mer som att det är vi som inte riktigt har gjort jobbet.

-Om vi har gjort det vi ska och spelat som ett lag så har vi varit det bättre laget.

(Annonslänk)

Den enda förlusten fram till Play off 1 kom mot Uppsala som slutade sist i Dam Hockeyallsvenskan södra. Något som damlagets huvudtränare Robert Johansson tidigare varit inne på var underskattning för motståndet.

-Självklart så ville vi bli rankade etta men nånstans tror jag att det vara bra att få en sådan match också. Det gäller att vara påkopplade varje dag, efter den matchen så har vi lagt in den där extra växeln. Så det var kanske bara bra att vi fick den där läxan.

Just nivåskillnaden på motståndet i början av säsongen till nu har hittills varit den största utmaningen för damlaget i SSK. Från att vara dominanta till att bli lite mer utmanade i matcherna.

-Vi har haft en tydlig inställning redan från början i och med att vi visste att vi skulle vara bättre än de andra lagen. Träningarna blir ju där vi behöver lägga vårt största fokus, att utmana varandra, se till att hålla en hög nivå.

-Även om motståndet inte varit en riktig utmaning i många matcher, så har vi fokuserat på vårt, tränat på sådant som behöver sitta senare.

Inte alltid så lätt att fortsätta mala på när matcherna är avgjorda i ett tidigt skede kan tänkas?

-Nä, det blir en utmaning mentalt, att fortsätta trumma på ändå. Den största utmaningen att pusha varandra har varit mer på träning där vi har haft en väldigt hög nivå, ställt höga krav på varandra inom gruppen.

-Men ändå försöka att nöta detaljer i matcherna och inte börja slarva och tappa fokus bara för att man leder. Att fortsätta jobba på och se framåt vad som kommer mer än vad som är där och då.

Med bra hjälp av sina backar, här #14 Allison Attea
Foto: Patric Gill

Två hållna nollor mot Björklöven. Är det för att du hittat en högre nivå i ditt spel eller är det på grund av lagets försvarsspel?

-Det är en kombination. Jag tycker att hela försvarsspelet har steppat upp, laget har steppat upp nu mot bättre motstånd. Själv känner jag att det har varit lite lättare nu när man fått lite fler skott att komma in i matcherna. Att känna lite mer trygghet i sitt spel och så känns det alltid lite lättare när man får spela lite mer kontinuerligt.

-Det har känts bra för egen del men det är en kombination av hur försvaret har jobbat också.

Läs även: ”Lollos” erfarenhet ska hjälpa SSK att nå SDHL

Både Dam och Herr-laget i Södertälje Sportklubb gör bra säsonger. Lagen sporras och inspireras av varandra.

-Det tycker jag absolut. Det är alltid en morot när det går bra för andra lag i föreningen, det är kul och ett styrkebesked att båda seniorlagen i klubben har gått väldigt bra. Det visar att klubben gör ett bra arbete på både herr och damsidan.

-Det tas kliv framåt hela tiden, klart att det motiverar.

Har du och Nicole Jackson, (målvaktskollega) någon hjälp eller utbyte med Herrlagets Tomas Sholl och Claes Endre?

-Nä, det har vi egentligen inte haft. Utan det är mer jag och Nicole som har bollat och stöttat varandra under säsongen. Vi tävlar mot varandra varje dag och båda vill utvecklas. Vi hjälps åt för att göra det.

Lovisa Berndtsson tar numera ett år i taget men tycker fortfarande att hockey är bland det roligaste som finns. Men vid 35, blir det svårt att se för långt framåt.

-Haha, den här frågan får jag ganska ofta, det är lite svårt, i huvudet hade jag velat spela i tio år till. Jag tar en säsong i taget, sedan får man se hur kroppen och huvudet känns. Det är ett helt liv man ska få ihop med jobb och hockeyn.

-Just nu är det fokus på en säsong i taget sedan får man utvärdera. Se hur man känner sig och om motivationen fortfarande finns där. Jag tycker hockey fortfarande är väldigt kul, förhoppningsvis kan jag hålla på ett litet tag till.

Är SSK ett alternativ för dig även nästa säsong?

-Det är något som jag får fundera över. En del av mig vill spela i SDHL, jag har varit på den nivån och känner att jag kan vara där och utmana fortfarande. Skulle vi inte gå upp med SSK så får jag se hur det är i Södertälje framöver, jag trivs väldigt bra i klubben och det fungerar bra med mitt liv i övrigt.

-Så det blir också något som jag får utvärdera efter säsongen. Men målsättningen är ju att vi ska gå upp, då behöver man ju inte bestämma sig utan stanna och spela i SDHL ändå.

Skulle ett avancemang underlätta dig i ditt framtida beslut?

-Ja men jag kör fullt fokus på slutspurten här med SSK.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 07:40
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 07:40

Förstörd premiärfest – Föll tungt hemma mot Storvreta

Markus

Nykvarns Markus Jonsson. Bild: RG Foto-Media

Det var nästintill fullsatt när Nykvarn tog emot regerande mästarna Storvreta. Timmar innan den historiska SSL-premiären i Nykvarn fanns det få platser kvar att köpa inför den heta drabbningen.

SSL innebandyn som åter var tillbaka i Södermanland lockade publik från stora delar av landskapet. Första stjärnspäckade laget att besöka Furuborghallen var just regerande mästarna Storvreta. Ett lag som har gjort smart värvningar och som även i år ser ut att gå hela vägen till SM-final som för första gången kommer att spelas på Friends Arena i Stockholm. Tidigare år har SM-finalen spelat på Avicii Arena.

Publiken, funktionärerna och spelarna var redo för tekning. 

Matchen inleddes med full fart och gästerna tog kommande av spelet. Ett avslappnat Storvreta som bollade runt inom laget och som ville föra spelet för att känna på Nykvarns första formation.
Nykvarn som många gånger ville framåt så fort de vann boll hade svårt att få skotten förbi Storvretas försvar. De skott som gick förbi kunde Måns Parsjö i Storvretamålet parera.
Bägge lagen bjöd varandra på offensiva omställningar som hade kunnat resultera i fler mål under den första perioden men där försvarsspelet var avgörande.  Det första målet kom från gästerna med mindre än 3 minuter kvar av den första perioden när Katrineholmsfostrade Otto Weidman sätter dit 0–1 bakom Lucas Orrmo. Målet kom efter att Nykvarn tappat boll på mittplan mot ett Storvreta som vann många 50–50 dueller.

Den andra perioden startade lik den första perioden med Storvreta som äger mycket boll och drar ner på tempot. Nykvarn som inte vill gå bort sig i pressen avvaktar men när de får läge så sätter de press på Storvretas framfört. En situation uppstår när Oscar Janthe springer in i Storvretas Måns Parsjö i målet. Något som var oundvikligt efter att ha fått en mindre knuff från gästernas Kostov-Bredberg. Sekvensen senare när Parsjö är uppe på benen testade Storvretas Rasmus Andersson lyckan som resulterar i 0–2 bakom en skymd Lucas Orrmo. 

Bild: RG Foto-Media

Det var 5 intensiva minuter som publiken fick bevittna med tuffa närkamper och långa spelsekvenser. Nykvarns Simon Westgärds fick inte någon vidare kontroll på bollen och som nästan friställer den unga Gabriel Kohonen som inte bara får 1 slag utan 2 i sin framfart mot Lucas Orrmo. Domaren visade tecken för straff och en Storvretas straffspecialist Filip Eriksson klev fram till mittplan. Eriksson som tog det lugnt fram till mål i innan han fintade bort Lucas Orrmo, trodde han, för när han ska lägga in den i det öppna målet får Orrmo upp en hand som nekar Eriksson att göra sitt första mål den här säsongen. En svettig räddning som kommer att ses om många gånger.

Nykvarn som fortsatte att press på med sin offensiv hade många goda chanser att få till en reducering när Kevin Rigogiannis och Valdemar Ahlroth hade två bra lägen att spräcka nollan men Parsjö står emot. Istället kunde Gabriel Kohonen sätta 0–3 efter att den Tjeckiska landslagsspelaren Ondrej Nemecek satt stopp för Nykvarns uppspel.

Ett bakslag för Nykvarn som hade chanser att reducera. Men målet skulle komma när Karljohan Ahlroth assisterar Simon Westgärds framför mål som kunde stätta den bakom en chanslös Parsjö i målet och 1–3. Ett starkt förarbete av Liam Arvidsson som hittar Ahlroth. Glädjen blev kortvarig för 2 minuter senare hittar Filip Eriksson en diagonal passning över till Otto Weidman som sätter sitt andra mål för kvällen och 1–4 för sitt Storvreta.

(Annonslänk)

Perioden avslutas med ett powerplay för Nykvarn som inte får hål på Storvretas tajta box. 

I den tredje perioden åker Storvretas Viktor Nystedt ut 2 minuter för liggande spel. Det var återigen powerplay för Nykvarn och en ny chans att ta sig in i matchen. Även denna gång kunde Storvreta spela bort en del av tiden. Nykvarn som hittade ett fint kombinationsspel men där avslutet fastnar på en Storvreta spelare. Det var ett disciplinerat Storvreta och ett desperat Nykvarn som sköt på allt utan resultat. 

I mitten av den tredje perioden var Nykvarn tvungna att offra lite mark för att sätta press på Storvreta och hitta avslut på mål. Spelet började öppna upp sig mer och Nykvarn fortsatte med sitt tajta man-man spel. Storvretas Sakarias Ulriksson vann sin närkamp mot Markus Jonsson som såg ut att gå på eget avslut men hittar en fin passning över till Gabriel Kohonen som rakar in 1-5. Otagbart för Lucas Orrmo.
Det hinner sticka iväg snabbt resultatmässigt när minuten senare får Filip Langer stå helt ensam i slottet och prickskjuta in 1-6 som skulle bli matchens sista mål.

Nykvarn som spelade med en man mer i slutet av matchen fick inte någon utdelning och fick se sig besegrade mot de regerande mästarna.

Bild: RG Foto-Media

Nykvarns tuffa spelschema

Alla nykomlingar i SSL önskar sig nog inledande matcher där man har större chans att vinna innan man möter lagen som kommer att hålla till högre upp i tabellen. 
För Nykvarns del så har nykomlingen fått bland det svåraste spelschemat inledningsvis av alla lag.

Omgång 1 mot IBF Falun som föll mot Storvreta i SM-finalen föregående säsong.
Omgång 2 mot regerande mästarna Storvreta.
Omgång 3 mot Växjö (hemma) som åkte ut i semifinalen mot Storvreta föregående säsong
Omgång 4 mot Pixbo (borta) som åkte ut i semifinalen mot IBF Falun föregående säsong.

Frågan återstår hur många poäng Nykvarn står på efter dessa fyra inledande matcher.

Stjärnan stängdes av kvällen innan
Fokus inför hemmapremiären har varit på Nykvarns imponerande insats i premiäromgången mot Falun och om det var tillräckligt för att kunna störa Storvreta. Medan spelarna och ledarna förberedde sig inför onsdagens hemmapremiär var det en spelare som oroade sig om han skulle komma till spel överhuvudtaget. Stjärnan Lucas Rigogiannis hade ett pågående ärende hos Juridiska Nämnden efter en situation som uppstod i tredje perioden mot IBF Falun. 

Juridiska Nämnden anser att Rigogiannis löper in framför motspelaren och utdelar en tackling med sin axel som träffar mot motspelarens huvud. Själv anser Rigogiannis i ett yttrande via klubben att det inte var en tackling utan en kollision.

Beslutet kom dagen innan som resulterade i att Rigogiannis stängs av 3 matcher. Storvreta hemma, Växjö hemma (1 okt) och Pixbo bort (7 okt). Ett mardrömsbesked för Nykvarn som fick ändra om sina formationer inför hemmapremiären. Ersättaren för Rigogiannis var den unga Kevin Mattsson som gjort en fin prestation under försäsongen och senaste hemmamatchen mot IBF Falun. 

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 16:15
Senast uppdaterad: 22 september 2023 16:15

BILDEXTRA: Bygget av det nya kanalstråket har påbörjats

25E39664-F1DC-482D-95F4-1289811EB9F5

Illustration: Trafikverket

Nu har bygget av det nya kanalstråket i Södertälje påbörjats, vilket kommer inkludera nya gång- och cykelvägar längs med kanalen samt 18 nya mindre parkområden med sittplatser, grönska, utegym och en boulebana med mera. Detta kommer ge invånarna möjlighet att snart njuta av avkopplande promenader längs hela kanalen.

Det är fortfarande några år kvar innan slussbygget är helt färdigställt. Detta projekt kommer att genomföras i flera etapper av Trafikverket, men nu har byggandet av det nya kanalstråket inletts.

Först i kön är sträckan mellan Slussbron och Bergvik, som planeras vara klar till sommaren 2024. Därefter kommer arbetet att fortsätta med den norra delen och sedan vidare till Östertälje och Södertälje hamn. Alla dessa etapper förväntas vara färdiga under 2025.

(Annonslänk)

Det blir inte bara nya vägar, utan också flera platser där du kan koppla av längs med kanalen. Bland dessa planeras ett utegym i närheten av badhuset, en större kajyta vid Slussbron med sittplatser, en boulebana och en kombination av träplankor och stenbeläggning. Vid kanalens östra sida, mitt emot Wendela Hebbes hus, kommer det finnas en träläktare som ger en fantastisk utsikt över kanalen och staden. På Kanalholmen planeras ängsytor med träbänkar för besökare att njuta av utsikten. Slutligen, längst söderut vid Östertälje, kommer det att finnas sittplatser i trä på både den västra och östra sidan, samt ett utegym och en volleybollplan i anslutning till gång- och cykelvägen till Östertälje.

För att skapa en enhetlig atmosfär längs med kanalen kommer det att planteras nya träd, buskar och blommor. Dessa växter kommer att erbjuda en varierande palett av dofter och färger som kommer att förändras med årstiderna och skapa en enhetlig och vacker miljö längs kanalen och slussen.

För att säkerställa att de nya gång- och cykelvägarna kan användas även under vintern kommer sträckorna att asfalteras.

Planerad tidsram för olika sträckorna.

1.   Slussbron – Bergvik – klart vår 2024
2.    Vänortsparken/Hebbevillan – Västra Mälarehamnen (inkl bryggor ut till Kanalholmen) – klart vår 2025
3.    Slussbron – stenpiren Östertälje – klart vår 2025
4.    Gästhamnen – industriområdet i Södertälje hamn/Hälsokullen – klar hösten 2025

Fakta: Södertälje kommun

Läs även: – Slussbron stänger i tre år

Illustration: Trafikverket

Illustration: Trafikverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 10:49
Senast uppdaterad: 22 september 2023 16:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors