Företag i fokus:

Två dubbla nollor: ”Försvarsspelet har steppat upp”

SSK DAM

Lovisa Berndtsson i mål när SSK Dam möter Björklöven
Foto: Patric Gill

SSK:s damlag vann två raka matcher mot Björklöven i Play off 1. Nu väntar Färjestad i Play off 2.

-Jag har faktiskt lite dålig koll på dem men det är ju ett bra lag, säger Damlagets målvakt Lovisa Berndtsson om lagets nästa motståndare.

Vid den här tiden på säsongen är det bara tuffa matcher kvar att spela oavsett vilka SSK hade ställts mot.

-Alla lag som är kvar nu är ju bra. Färjestad har ju producerat mycket framåt så det blir absolut en tuff uppgift men vi är ett bra lag också, forsätter Lollo.

Som är nöjd med hur laget har tagit sig an säsongen och i synnerhet senaste motståndet Björklöven:

-Jag tycker att vi gjorde bra matcher i allsvenskan men nu de här två matcherna mot björklöven tycker jag att hela laget har tagit ett kliv till.

-Vi spelar mycket på våra styrkor och även om skottstatistiken varit jämn så tycker jag att vi har varit det klart bättre laget i bägge matcherna.

Hittills har det inte varit något lag som på allvar kunnat hota er. Håller du med?

-Ja, i de fall som det varit jämnare matcher och de gånger vi har blivit lite tillbakapressade känns det mer som att det är vi som inte riktigt har gjort jobbet.

-Om vi har gjort det vi ska och spelat som ett lag så har vi varit det bättre laget.

(Annonslänk)

Den enda förlusten fram till Play off 1 kom mot Uppsala som slutade sist i Dam Hockeyallsvenskan södra. Något som damlagets huvudtränare Robert Johansson tidigare varit inne på var underskattning för motståndet.

-Självklart så ville vi bli rankade etta men nånstans tror jag att det vara bra att få en sådan match också. Det gäller att vara påkopplade varje dag, efter den matchen så har vi lagt in den där extra växeln. Så det var kanske bara bra att vi fick den där läxan.

Just nivåskillnaden på motståndet i början av säsongen till nu har hittills varit den största utmaningen för damlaget i SSK. Från att vara dominanta till att bli lite mer utmanade i matcherna.

-Vi har haft en tydlig inställning redan från början i och med att vi visste att vi skulle vara bättre än de andra lagen. Träningarna blir ju där vi behöver lägga vårt största fokus, att utmana varandra, se till att hålla en hög nivå.

-Även om motståndet inte varit en riktig utmaning i många matcher, så har vi fokuserat på vårt, tränat på sådant som behöver sitta senare.

Inte alltid så lätt att fortsätta mala på när matcherna är avgjorda i ett tidigt skede kan tänkas?

-Nä, det blir en utmaning mentalt, att fortsätta trumma på ändå. Den största utmaningen att pusha varandra har varit mer på träning där vi har haft en väldigt hög nivå, ställt höga krav på varandra inom gruppen.

-Men ändå försöka att nöta detaljer i matcherna och inte börja slarva och tappa fokus bara för att man leder. Att fortsätta jobba på och se framåt vad som kommer mer än vad som är där och då.

Med bra hjälp av sina backar, här #14 Allison Attea
Foto: Patric Gill

Två hållna nollor mot Björklöven. Är det för att du hittat en högre nivå i ditt spel eller är det på grund av lagets försvarsspel?

-Det är en kombination. Jag tycker att hela försvarsspelet har steppat upp, laget har steppat upp nu mot bättre motstånd. Själv känner jag att det har varit lite lättare nu när man fått lite fler skott att komma in i matcherna. Att känna lite mer trygghet i sitt spel och så känns det alltid lite lättare när man får spela lite mer kontinuerligt.

-Det har känts bra för egen del men det är en kombination av hur försvaret har jobbat också.

Läs även: ”Lollos” erfarenhet ska hjälpa SSK att nå SDHL

Både Dam och Herr-laget i Södertälje Sportklubb gör bra säsonger. Lagen sporras och inspireras av varandra.

-Det tycker jag absolut. Det är alltid en morot när det går bra för andra lag i föreningen, det är kul och ett styrkebesked att båda seniorlagen i klubben har gått väldigt bra. Det visar att klubben gör ett bra arbete på både herr och damsidan.

-Det tas kliv framåt hela tiden, klart att det motiverar.

Har du och Nicole Jackson, (målvaktskollega) någon hjälp eller utbyte med Herrlagets Tomas Sholl och Claes Endre?

-Nä, det har vi egentligen inte haft. Utan det är mer jag och Nicole som har bollat och stöttat varandra under säsongen. Vi tävlar mot varandra varje dag och båda vill utvecklas. Vi hjälps åt för att göra det.

Lovisa Berndtsson tar numera ett år i taget men tycker fortfarande att hockey är bland det roligaste som finns. Men vid 35, blir det svårt att se för långt framåt.

-Haha, den här frågan får jag ganska ofta, det är lite svårt, i huvudet hade jag velat spela i tio år till. Jag tar en säsong i taget, sedan får man se hur kroppen och huvudet känns. Det är ett helt liv man ska få ihop med jobb och hockeyn.

-Just nu är det fokus på en säsong i taget sedan får man utvärdera. Se hur man känner sig och om motivationen fortfarande finns där. Jag tycker hockey fortfarande är väldigt kul, förhoppningsvis kan jag hålla på ett litet tag till.

Är SSK ett alternativ för dig även nästa säsong?

-Det är något som jag får fundera över. En del av mig vill spela i SDHL, jag har varit på den nivån och känner att jag kan vara där och utmana fortfarande. Skulle vi inte gå upp med SSK så får jag se hur det är i Södertälje framöver, jag trivs väldigt bra i klubben och det fungerar bra med mitt liv i övrigt.

-Så det blir också något som jag får utvärdera efter säsongen. Men målsättningen är ju att vi ska gå upp, då behöver man ju inte bestämma sig utan stanna och spela i SDHL ändå.

Skulle ett avancemang underlätta dig i ditt framtida beslut?

-Ja men jag kör fullt fokus på slutspurten här med SSK.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 07:40
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 07:40

Återvinningsstationer stängs pågrund av nedskräpning

fti

Foto: FTI

Två återvinningsstationer stängs i Södertälje och tas bort på grund av omfattande nedskräpning. Detta meddelades av kommunen och FTI under tisdagen.

– Det är alltid tråkigt när återvinningsstationer behöver stängas, särskilt av en sådan här anledning, säger Petter Bergum,regionchef på Förpackningsinsamlingen, FTI.

Det är återvinningsstationerna på Rödbloms gränd 42 i Hovsjö samt stationen vid Klockarvägen mot Scaniarinken som kommer att tas bort under vecka 37.

– Båda dessa stationer har varit utsatta för ansenlig nedskräpning och dumpning under en längre tid. Vi har prövat med olika åtgärder, bland annat justering av städ- och tömningsfrekvens, utan förbättring. I samråd med Södertälje kommun har vi därför beslutat att stänga stationerna. Den fastighetsnära insamlingen är väl utbyggd i området, och både vi och kommunen bedömer att det täcker behoven i dagsläget, säger Petter Bergum.

FTI hänvisar till andra insamlingsstationer och fastighetsnära insamling för tillfället. Från och med årsskiftet 2024 övertar Södertälje kommun ansvaret för förpackningsinsamling, med Telge Återvinning som ny insamlingsansvarig.

– Jag vill vara tydlig med att det endast är förpackningar som får lämnas på våra återvinningsstationer. Sådant som inte är förpackningar sorteras som restavfall eller lämnas på någon av kommunens bemannade återvinningscentraler., säger Bergum.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 17:11

Nykvarn bjöd upp till dans – Föll mot Falun i SSL-premiären

Hampe-Nykvarn

Hampus – En slitvarg i gårdagens match som fick se sig besegrad mot ett rutinerat Falun. BILD: RG Foto-Media

Nykvarn gjorde sin efterlängtade debut i högsta divisionen, men ställdes genast inför en formidabel utmaning när de klev in på planen mot giganten Falun. Det blev en kväll att minnas för Nykvarns spelare och fans, trots att segern till slut gick till de sjufaldiga SM-guldvinnarna.

Falun som inte förlorat en SSL-premiär på sju säsonger kom till matchen med hög självkänsla. Laget var fyllt med landslagsstjärnor och tidigare representanter för det svenska landslaget. Efter förlusten i SM-finalen föregående säsong var Falun revanschsugna och redo att påbörja sin nya titeljakt.

För nykomlingarna så var stämningen god trots vetskapen om att inledningen av spelschemat ställs de mot tuffast möjliga motstånd. Falun (B), Storvreta (H), Växjö (H), Pixbo (B). Förhandstipset säger att dessa lag hamnar topp 5 när grundserien är slut. 
Nykvarn kom in till dagens match spända och redo att få släppa loss i en match där de inte hade något att förlora. 

Redan efter 03.16 in i den första perioden får Nykvarn en straff efter en delikatess av Hampus Ahrén som letade sig fram till Markus Jonsson som i skottögonblicket hakades upp. Valdemar Ahlroth, som hade imponerat under försäsongen, klev fram mot Faluns målvakt Santtu Strandberg, men Strandberg höll tätt och räddade därmed matchens första skott.

Janthe – Skriver återigen in sig i historieböckerna när han gör Nykvarns första SSL mål. BILD: RG Foto-Media

Falun tog snabbt kontroll över matchen under den första perioden men stötte på patrull i form av Nykvarns målvakt Lucas Orrmo.
Falun, som är kända för sin styrka på hemmaplan, hade det svårt att hålla trycket uppe i sina anfall i den första perioden. Det ledde till slarviga uppspel och oskärpa i sina avslut. Men de förbättrade sig successivt under matchens gång.

Det var faktiskt Nykvarn som gjorde matchens första mål när Niklas Ohlström hittade en magisk passning till Oscar Janthe, som därmed skrev in sig i historieböckerna som den första målskytten för Nykvarn i SSL. Glädjen hos Nykvarn varade knappt 1 minut innan hemmalagets Johan Samuelsson hittade en passning som frispelade Malte Lundmark i slottet som kvitterade till 1–1.

Med lite mer än 2 minuter kvar av den första perioden lyckades Valdemar Ahlroth skicka i väg ett långskott som letade sig förbi Santtu Stranbergs första stolpe och gav Nykvarn ledningen igen. Knappa minuten senare hamnade Faluns Emil Ruud i utvisningsbåset i två minuter efter en omdiskuterad hands, något som fick hela Falunbänken att protestera.

Nykvarn hade chansen att utöka sin ledning under powerplay men lyckades inte få något farligt skott på mål. I stället kunde Falun kvittera med 30 sekunder kvar av den första perioden genom Alexander Galante Carlström, som hittade en lucka bakom Orrmos första stolpe. Målet kom i samband med en avvaktande utvisning efter att Kevin Rigogiannis höll fast Faluns Emil Johansson under en omställning.

Ohlström stod för en läcker passning. BILD: RG Foto-Media

Andra perioden började med ett fortsatt powerplay för gästerna. Hemmalaget dödade den knappa minuten kvar av utvisningen, men sedan slog gästerna till igen. Nykvarns Markus Jonsson hittade en passning till Hampus Ahrén, som spelade bollen vidare till Valdemar Ahlroth. Ahlroth pricksköt snyggt och gav Nykvarn ledningen med 3–2.

Falun, som behövde jaga en kvittering, pressade högre upp på banan och nästan friställde Sebastian Thorberg för bortalaget men som träffade burgaveln. Hemmalagets offensiva spel blev passivt en kort stund som ledde till att Niklas Ohlström enkelt kunde springa från egen planhalva och utöka Nykvarns ledning till 4–2.

Intensiteten i matchen ökade och spelarna gick in hårdare i närkamperna. Falun fick chansen att komma tillbaka när Simon Cederström och Lucas Orrmo åkte ut i varsin utvisning för hårt spel, vilket ledde till fyra mot fyra spel och många förväntade sig nog följande spelare på banan:

I Nykvarn: Markus Jonsson, Simon Westgärds/Daniel Johansson, Hampus Ahrén, Valdemar Ahlroth.
I Falun: Emil Johansson, Rasmus Enström, Alexander Galante, Omar Aldeeb. En otrolig kamp hade utspelat sig under 2 minuter.

En intensiv kamp hade utspelat sig under dessa 2 minuter.
Men vad satte då stopp för detta?

Faluns tränare, Thomas Holmgren, såg dubbelutvisningen som en utmärkt chans för sitt hemmalag att ta sig tillbaka i matchen. Han valde att plocka målvakten och spela 5 mot 4.

Hemmalagets lagkapten Emil Johansson styrde från sin backposition för att luckra upp Nykvarns försvarsspel. Johansson som har ett bra skott var nära att bli straffad när han skjuter på Hampus Ahrén som nästan utökar bortalagets ledning men missar det öppna målet. Faluns Malte Lundmark stod för flera fina passningar in till Alexander Galante Carlström som stod framför Lucas Orrmo i målet kom inte närmare än en stolpträff.

Det skulle bli ett mål för Falun efter powerplay. Nykvarn, som tappade bollen efter ett slarvigt uppspel, fick se på när Emil Lundmark hittade Simon Cederström, som rakade in reduceringen 3–4 mot en chanslös Lucas Orrmo.

Falun, som hade lagt in en till växel under mitten av den andra perioden, hade börjat spela rakare på mål och minimerat sina misstag. Nykvarn fortsatte med sitt defensiva jobb men blev mer och mer nedtryckta i sin zon. Men nyförvärvet från Salem, Gustav Lindström, klev fram när han vann bollen på mittplan, tog sig förbi Faluns Simon berg och serverar en tjusig passning bakom ryggen till Liam Arvidsson som gör 3-5. Ett effektivt Nykvarn som gjorde 5 mål av 13 skott på mål efter två spelade perioder.

Markus ”Macke” – Bidrog starkt både sett till det offensiva och defensiva när Nykvarn nästan fick med sig poäng. BILD: RG Foto-Media

Hemmalaget gav en snabb replik när Casper Backby bryter in från högerkanten och som sedan hittar en passning in till Emil Ruud, som kunde skjuta in 4–5 i öppet mål.

Slutet på den andra perioden tog Falun över totalt, och Nykvarn lyckades inte återgå till att spela sitt spel med bollen. Faluns förstafemma skapade flera chanser under andra perioden och etablerade längre anfall. Alexander Galante Carlström fick ett jätteläge att göra mål, men Lucas Orrmo gjorde en fantastisk enhandsräddning. Nykvarn, som inte fick bort bollen från sin zon, fick i stället se när Omar Aldeeb rakade in kvitteringen efter en läcker passning från Alexander Galante Carlström. Andra perioden slutade 5–5.

I den tredje perioden var det tydligt att Falun hade ökat sitt självförtroende och spelade tålmodigt för att inte släppa in Nykvarn i matchen. Nykvarn fick kämpa hårt defensivt under de första fem minuterna av perioden, men de fick lite andrum när de vann bollen högt upp på banan.

Senare under perioden bytte Falun in Malte Lundmarks formation, och de levererade ett vackert mål när Lundmark ”flippar” sig förbi sin motståndare och rullar bollen under Orrmo, på pass från Emil Ruud. Det var första gången i matchen som Falun tog ledningen.

Hemmalaget fortsatte att kontrollera matchen, och Nykvarn hade svårt att hota Falun. Det fanns några ljusglimtar under den tredje perioden, som när Hampus Ahrén tog sig förbi tre Falunspelare men missade målet efter att skottet träffat en motståndarklubba.

Med nio minuter kvar av den tredje perioden åkte Lucas Rigogiannis ut i två minuter för hårt spel. Falun utnyttjade sitt numerära överläge, och Alexander Galante Carlström, som var kvällens storstjärna, gjorde sitt andra mål när han utökade ledningen till 7–5 på pass från Emil Johansson.

Lucas Rigogiannis fick syna utvisningsbänken efter att ha gått på hårt mot Faluns Simon Cederström. BILD: RG Foto-Media

Nykvarn försökte forcerade mot slutet av matchen men lyckades inte komma närmare. Det blev deras första förlust i SSL denna säsong, men de visade att de har potentialen att göra bra ifrån sig mot de bästa lagen i ligan.

Nykomlingarna stod upp bra mot giganten Falun trotts förlust och det finns nog en hel del revanschen att ta när regerande mästarna Storvreta kommer på besök i Furuborghallen den 20/9, matchstart: 19:00.

Biljetter finns att köpa här.

Formationer för dagen:

Mv: Lucas Orrmo
Första femman:
Markus Jonsson, Daniel Johansson, Hampus Ahren, Lucas Rigogiannis, Valdemar Ahlroth
Andra femman:
Gustav Lindström, Simon Westgärds, Karljohan Ahlroth, Sebastian Thorberg, Liam Arvidsson
Tredje femman:
Jonas Wiberg, Oscar Fondelius, Niklas Ohlström, Kevin Rigogiannis, Oscar Janthe
På sidan:
Laban Blomkvist (mv), William Törngren, Filip Ceder, Kevin Mattsson

Publik: 1159

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 september 2023 09:47
Senast uppdaterad: 19 september 2023 21:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors