Företag i fokus:

Blytung förlust i slutsekunderna för SSKdamerna

Robert Johansson SSK DAM

Efter förlusten i Karlstad måste nu Robert Johansson och Tomas Holmbergs tjejer ladda om för att vinna bägge hemmamatcherna mot Färjestad, annars är säsongen över.
Foto: Patric Gill

Södertälje SK damlag möter Färjestad i Play off 2. Första matchen i bäst av tre spelades i Karlstad på torsdagskvällen. En match som SSK lämnade med bitter eftersmak, hemmalaget avgjorde med 16 sekunder kvar.

-Det är två individuella misstag, 2-2 och 3-2 målen, säger huvudtränare Robert Johansson till telgenytt efter matchen.

Det är som det är, bara att bryta ihop och komma igen.

Färjestad är hittills de mest kvalificerade motståndarna SSK har mött den här säsongen, det största provet på var SSK:s satsning står. Inledningsvis var svaret att den stod sig väl så bra som hemmalagets, SSK fick fast pucken lite bättre i offensiv zon än hemmalaget. Utan att skapa något vasst läge.

Drygt åtta minuter in i första perioden gjorde hemmalaget 1-0 efter sitt första riktiga långa anfall. En puck med känslan att SSK:s målvakt Lovisa Berndtsson hade tagit den på andra försöket. Annars var det en ganska händelsefattig period, ställningskrig. SSK vaskade fram ett par farliga avslut i deras powerplay de fick sig tilldömda 17 minuter in i första akten.

Att SSK är ett offensivt skickligt lag syntes i deras powerplay med snabba passningar rakt igenom Färjestads box. Annars hade bortalaget en del problem att få till passningsspelet.

-Vi måste få igång vårt passningsspel och åka mer skridskor, nu hamnade vi ju en och en. Kommer en mot tre, en mot fyra och dumpar pucken och försöker forechecka tillbaka den. Då blir det jäkligt svårt.

-Vi måste upp med passningsspelet och tro på det vi håller på med.

Hafsig andra period. Så här långt in på säsongen finns inte tid för skönspel. SSK blev för långa i laget, kom inte samlade in i offensiv zon, man kom ofta en ensam forward mot samlat FBKförsvar. Med fem minuter kvar kom så en timeout från Robert Johansson

-Vi fick inget flyt, vi kommer en och en, får inte till det och tar timout. Gör två snabba mål därefter, då får vi lite energi igen. Men, nä, vi kommer för mycket en och en och får inte något tryck.

Kändes det så nödvändigt med timeouten i det läget?

-Ja, det var ingen kemi, det funkade inte och vi behövde röra om i grytan. Det blev ju rätt effektivt, vi gick från 0-1 till en 2-1 ledning. Tycker vi har en bra känsla i periodpausen mellan andra och tredje, pratar om vad vi ska göra och tycker vi gör det. Sedan är det två misstag som fäller oss.

SSK:s kanadensiska Mary Mcdonald tvåmålsskytt, förgäves då laget förlorade matchen med 16 sekunder kvar Foto: Patric Gill

5 sekunder !! efter att pucken släppts igen efter timouten gjorde SSK 1-1. Larura Leitner bokfördes först för målet men rättades senare till Mary Mcdonald som målskytt. Två minuter efter kvitteringen kunde bortalaget ta ledningen till 1-2. Mary Mcdonald hade blivit tvåmålsskytt i matchen.

-Ja, de fick jag, var Mary Mcdonald snabb att påpeka, som en sann vinnarskalle från Kanada.

Kanske ingen tröst att göra två mål när ni ändå inte står som segrare, hur vill du summera matchen?

-Det blev en snöplig match för oss, som böljade fram och tillbaka. Vi hade en del chanser och emellanåt fastnade vi i egen zon men vi löste det bra.

-Det var en bra match av oss och tycker inte vi ska deppa för mycket över den här förlusten. Vi har match igen på lördag och då ska vi komma ut ännu starkare. När vi kliver av bussen så har vi lagt den här matchen bakom oss.

Läs även: Två dubbla nollor: ”Försvarsspelet har steppat upp”

Mary Mcdonald, 23 från Kanada gör sin första säsong i Södertälje Sportklubb. Hon är nöjd med tillvaron i klubben:

-Det har varit bra här. Det var en stor omställning att komma från Kanadensisk universitetshockey till att spela i Sverige. Komma in i min nya omgivning men det här laget har varit väldigt välkomnande. Vi hade en väldigt bra start på säsongen. Inga förluster i grundserien och i play off har bara blivit bättre och bättre.

Sex minuter in i tredje kvitterade Färjestad och fick momentum, spenderade lite mer tid i SSK:s defensiva zon. Tog över spelet mer och mer vilket 11-3 i skott vittnar om.

-Sedan får de ju det sista målet, det sker ju ibland och det är bara att gå vidare. Men vi skjuter tre skott i sista perioden och det håller inte. Tycker ändå att vi fram till målet står upp bra, vi försöker spela bortaspel, fortsätter Johansson sin analys av matchen.

-När man möter lagen på den här nivån så ringer det direkt.

Med dryga halvminuten kvar får hemmalaget tekning i offensiv zon och med 16 sekunder kvar avgör Färjestad matchen, SSK var redan i förlängningen var känslan.

-De får två mål olyckligt, de får momentum, lite energi. Sedan får de ju även 3-2, tyvärr.

Om man ser till första halvan av matchen så fick ni inte stäm i ert passningsspel. Vad var din känsla?

-Lite samma känsla som i matcherna mot både Malmö och Rögle, även Björklöven. Vi blir lite tagna av stundens allvar, vi åker och väntar och kollar på hur bra de är, vad de gör.

-Vi behöver spela vårt eget spel och tro på det, har ju gått bra hittills förutom idag. Det är det vi får prata om inför lördag.

Nu är det bara att slicka såren, tjura några timmar och sedan ladda om för ny match på fredag, det är snabba puckar. Det är det som är det bästa med tätt matchande, Johanssons tjejer får chans till snabb revansch.

-Vi tränar imorgon och sedan match på lördag. Det är vinna eller försvinna. Vi får skapa lite mod hos tjejerna, de kan bättre än det här.

Även om ni hade en förlust innan så måste väl förlusten här och på sättet den kom vara oerhört frustrerande?

-Det är surt, den känns så jäkla onödig. Även om de har mer puck och skjuter mer skott så tycker jag ändå vi har en stabilitet. Sedan är det ju två skitmål vi släpper in.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 1 mars 2024 10:42

Kritik mot livsmedelsbranschen – ”Omotiverade prishöjningar”

Frukt Ica livsmedel

Arkivbild: Alexander Isa

Det finns misstankar om överdrivet höga prishöjningar inom dagligvaruhandeln, enligt en rapport från Konsumentverket. En genomförd analys av myndigheten visar att äggpriserna har ökat mer än vad som kan motiveras av butikernas inköpskostnader. Nu pågår fortsatt granskning av andra produktgrupper.

Konkurrensverket genomför en undersökning av livsmedelsbranschen och har identifierat risker för bristande konkurrens och omotiverade prisökningar. Undersökningen fokuserar på olika aspekter av konkurrenssituationen i livsmedelskedjan, inklusive prisökningar och marginaler.

Första resultaten visar att priserna på ägg har höjts mer än vad som kan motiveras av inköpspriset. Bristen på tillgång till butikslägen för att etablera nya dagligvarubutiker är ett hinder för effektiv konkurrens, och kommunerna spelar en viktig roll i planläggningen av nya butikslägen. Det finns även indikationer på begränsade möjligheter för specialgrossister och leverantörer att expandera och komma in på marknaden.

– Vi kommer bland annat fördjupa oss ytterligare i sambandet mellan effektiv konkurrens och butiksetableringar, och specialgrossisters möjligheter att expandera på marknaden. Vi kommer också fortsätta följa pengarna i utvalda produktgrupper för att om möjligt identifiera omotiverade prishöjningar, säger Konkurrensverkets generaldirektör, Rikard Jermsten, i ett pressmeddelande.

Konkurrensverket betonar behovet av en lagändring för att kunna ingripa mot förvärv som påverkar mindre lokala marknader och säkerställa konkurrensen i hela landet. Undersökningen genomförs i samarbete med Konjunkturinstitutet, och resultaten kommer att presenteras löpande under året.

– Det är för tidigt att dra långtgående slutsatser av vår undersökning men redan nu ser vi indikationer som tyder på risk för bristande konkurrens, säger Rikard Jermsten.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 12:21
Senast uppdaterad: 27 juni 2023 12:21

Larm om brand i ett bostadshus i Grusåsen

C2AF1D3D-65B0-4055-AC88-6B7FC47E943F

Foto: Alexander Isa

En brand utbröt i ett flerfamiljshus på Östergatan under tisdagsförmiddagen. Räddningstjänsten kunde snabbt rycka ut till platsen där det visade sig brinna i trapphuset.

SOS Alarm fick samtalet klockan 11:17 om en brand i Grusåsen och flera räddningsenheter ryckte ut till platsen. Enligt uppgifter hade branden inträffat i trapphuset och resulterade i kraftig rökutveckling. Tack vare en snabb insats från räddningstjänsten kunde elden snabbt släckas och förhindra spridning.

Orsaken till branden är ännu oklar och utredning pågår för att fastställa händelseförloppet. Räddningstjänsten valde att stanna kvar på adressen för att säkerställa att platsen var helt säker och för att ventilera trapphuset från den tunga röken.

Ingen person ska ha kommit till skada i samband med händelsen på tisdagsförmiddagen.

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 10:42
Senast uppdaterad: 27 juni 2023 10:48

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors