Företag i fokus:

Blytung förlust i slutsekunderna för SSKdamerna

Robert Johansson SSK DAM

Efter förlusten i Karlstad måste nu Robert Johansson och Tomas Holmbergs tjejer ladda om för att vinna bägge hemmamatcherna mot Färjestad, annars är säsongen över.
Foto: Patric Gill

Södertälje SK damlag möter Färjestad i Play off 2. Första matchen i bäst av tre spelades i Karlstad på torsdagskvällen. En match som SSK lämnade med bitter eftersmak, hemmalaget avgjorde med 16 sekunder kvar.

-Det är två individuella misstag, 2-2 och 3-2 målen, säger huvudtränare Robert Johansson till telgenytt efter matchen.

Det är som det är, bara att bryta ihop och komma igen.

Färjestad är hittills de mest kvalificerade motståndarna SSK har mött den här säsongen, det största provet på var SSK:s satsning står. Inledningsvis var svaret att den stod sig väl så bra som hemmalagets, SSK fick fast pucken lite bättre i offensiv zon än hemmalaget. Utan att skapa något vasst läge.

Drygt åtta minuter in i första perioden gjorde hemmalaget 1-0 efter sitt första riktiga långa anfall. En puck med känslan att SSK:s målvakt Lovisa Berndtsson hade tagit den på andra försöket. Annars var det en ganska händelsefattig period, ställningskrig. SSK vaskade fram ett par farliga avslut i deras powerplay de fick sig tilldömda 17 minuter in i första akten.

Att SSK är ett offensivt skickligt lag syntes i deras powerplay med snabba passningar rakt igenom Färjestads box. Annars hade bortalaget en del problem att få till passningsspelet.

-Vi måste få igång vårt passningsspel och åka mer skridskor, nu hamnade vi ju en och en. Kommer en mot tre, en mot fyra och dumpar pucken och försöker forechecka tillbaka den. Då blir det jäkligt svårt.

-Vi måste upp med passningsspelet och tro på det vi håller på med.

Hafsig andra period. Så här långt in på säsongen finns inte tid för skönspel. SSK blev för långa i laget, kom inte samlade in i offensiv zon, man kom ofta en ensam forward mot samlat FBKförsvar. Med fem minuter kvar kom så en timeout från Robert Johansson

-Vi fick inget flyt, vi kommer en och en, får inte till det och tar timout. Gör två snabba mål därefter, då får vi lite energi igen. Men, nä, vi kommer för mycket en och en och får inte något tryck.

Kändes det så nödvändigt med timeouten i det läget?

-Ja, det var ingen kemi, det funkade inte och vi behövde röra om i grytan. Det blev ju rätt effektivt, vi gick från 0-1 till en 2-1 ledning. Tycker vi har en bra känsla i periodpausen mellan andra och tredje, pratar om vad vi ska göra och tycker vi gör det. Sedan är det två misstag som fäller oss.

SSK:s kanadensiska Mary Mcdonald tvåmålsskytt, förgäves då laget förlorade matchen med 16 sekunder kvar Foto: Patric Gill

5 sekunder !! efter att pucken släppts igen efter timouten gjorde SSK 1-1. Larura Leitner bokfördes först för målet men rättades senare till Mary Mcdonald som målskytt. Två minuter efter kvitteringen kunde bortalaget ta ledningen till 1-2. Mary Mcdonald hade blivit tvåmålsskytt i matchen.

-Ja, de fick jag, var Mary Mcdonald snabb att påpeka, som en sann vinnarskalle från Kanada.

Kanske ingen tröst att göra två mål när ni ändå inte står som segrare, hur vill du summera matchen?

-Det blev en snöplig match för oss, som böljade fram och tillbaka. Vi hade en del chanser och emellanåt fastnade vi i egen zon men vi löste det bra.

-Det var en bra match av oss och tycker inte vi ska deppa för mycket över den här förlusten. Vi har match igen på lördag och då ska vi komma ut ännu starkare. När vi kliver av bussen så har vi lagt den här matchen bakom oss.

Läs även: Två dubbla nollor: ”Försvarsspelet har steppat upp”

Mary Mcdonald, 23 från Kanada gör sin första säsong i Södertälje Sportklubb. Hon är nöjd med tillvaron i klubben:

-Det har varit bra här. Det var en stor omställning att komma från Kanadensisk universitetshockey till att spela i Sverige. Komma in i min nya omgivning men det här laget har varit väldigt välkomnande. Vi hade en väldigt bra start på säsongen. Inga förluster i grundserien och i play off har bara blivit bättre och bättre.

Sex minuter in i tredje kvitterade Färjestad och fick momentum, spenderade lite mer tid i SSK:s defensiva zon. Tog över spelet mer och mer vilket 11-3 i skott vittnar om.

-Sedan får de ju det sista målet, det sker ju ibland och det är bara att gå vidare. Men vi skjuter tre skott i sista perioden och det håller inte. Tycker ändå att vi fram till målet står upp bra, vi försöker spela bortaspel, fortsätter Johansson sin analys av matchen.

-När man möter lagen på den här nivån så ringer det direkt.

Med dryga halvminuten kvar får hemmalaget tekning i offensiv zon och med 16 sekunder kvar avgör Färjestad matchen, SSK var redan i förlängningen var känslan.

-De får två mål olyckligt, de får momentum, lite energi. Sedan får de ju även 3-2, tyvärr.

Om man ser till första halvan av matchen så fick ni inte stäm i ert passningsspel. Vad var din känsla?

-Lite samma känsla som i matcherna mot både Malmö och Rögle, även Björklöven. Vi blir lite tagna av stundens allvar, vi åker och väntar och kollar på hur bra de är, vad de gör.

-Vi behöver spela vårt eget spel och tro på det, har ju gått bra hittills förutom idag. Det är det vi får prata om inför lördag.

Nu är det bara att slicka såren, tjura några timmar och sedan ladda om för ny match på fredag, det är snabba puckar. Det är det som är det bästa med tätt matchande, Johanssons tjejer får chans till snabb revansch.

-Vi tränar imorgon och sedan match på lördag. Det är vinna eller försvinna. Vi får skapa lite mod hos tjejerna, de kan bättre än det här.

Även om ni hade en förlust innan så måste väl förlusten här och på sättet den kom vara oerhört frustrerande?

-Det är surt, den känns så jäkla onödig. Även om de har mer puck och skjuter mer skott så tycker jag ändå vi har en stabilitet. Sedan är det ju två skitmål vi släpper in.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 mars 2024 10:37
Senast uppdaterad: 1 mars 2024 10:42

Sportchef åtalas – Misstänkts för att ha drivit spelklubb

Polis

FOTO: Polisens förundersökning

En sportchef i en svensk elitförening i fotboll har åtalats misstänkt för att ha drivit en spelklubb. Polisutredningen visar att han spelat för miljonbelopp hos olika spelbolag, rapporter DN som var först om att rapportera om åtalet.

Det var i samband med en razzia i november 2020 som polisen avslöjade en lokal i centrala Stockholm där pokerspel pågick och där hundratusentals kronor i kontanter samt spelutrustning beslagtogs.

En man i 40-årsåldern misstänkts för att hyra lokalen och är sportchef i en fotbollsklubb åtals nu för olovlig spelverksamhet. Han ska enligt LT vara hemmahörande i Södertälje.

– Jag har inte ägt eller hyrt någon lokal eller drivit något. Jag har absolut spelat mycket poker, men det finns inget olagligt med det. Normalt sett hade jag spelat på Casino Cosmopol. Men det här var under corona och det var stängt. Så vi var några kompisar som spelade ihop när vi inte kunde spela på casinot, konstigare än så är det egentligen inte, säger den åtalade 40-åringen till Lt.

Bild tagen under polisens razzia av kassaskåpet på den berörda spelklubben. FOTO: Polisens förundersökning

Enligt polisutredningen har han tagit emot nästan 4,4 miljoner kronor från privatpersoner och gjort insättningar på nära 1,4 miljoner kronor hos spelbolag under 2020 och 2021. Textmeddelanden i hans mobiltelefon indikerar också att han rört sig med stora summor pengar genom spelaktiviteter.

Spelinspektionen har bekräftat att ingen licensierad speloperatör är associerad med den aktuella spelplatsen. Fotbollsförbundet har inte inlett någon egen utredning mot sportchefen eller klubben, detta då det misstänkta brottet begåtts av honom som privatperson.

Enligt DN avvaktar föreningen rättegången innan de vidtar eventuella åtgärder.

– Vi tar avstånd från all form av brottslighet, men han förnekar brott och vi måste tro på det han säger, sägertr klubbens ordförande till DN.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:50
Senast uppdaterad: 21 november 2023 12:17

Stor risk för olyckor – undvik dessa vägar under midsommar

2021_12_highway-4081379_960_720

Foto: Pixabay

Midsommarhelgen innebär ökad trafik och risken för olyckor, särskilt med berusade förare. En analys av statistiken från Dina Försäkringar pekar på vägar att undvika för att minimera riskerna och få en smidigare resa. Särskilt E4–E20 i Södertälje har högre risk för köbildning under midsommarhelgen.

– De bästa tidpunkterna att köra brukar vara tidigt på torsdagen och söndagen, alltså innan rusningen. Då är det mer normal trafik med säkrare bilar, men det betyder inte att det inte sker olyckor, säger Victor Öberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar.

Midsommar är inte bara en tid för festligheter utan också för stress och frustration på grund av trängsel på vägarna. Med ökat alkoholintag och fler berusade förare ökar risken för olyckor. Statistik från Transportstyrelsen, analyserad av Dina Försäkringar, visar att i genomsnitt sex personer omkommer varje år i midsommartrafiken de senaste 25 åren – dubbelt så många som under en vanlig helg och 30 procent fler än genomsnittet i juni.

(Annonslänk)

De mest olycksdrabbade dagarna är torsdagen före midsommar, den stora resdagen, och söndagen efter midsommarafton då många reser hem. Belastningen på vägarna fördubblas under dessa dagar enligt Trafikverket. En genomgång av Dina Försäkringar visar också att flest dödsolyckor inträffar på midsommarafton och midsommardagen.

– Planera din resväg, starta i god tid och framför allt, kör försiktigt. Olyckor händer fort och det är ofta tillfälligheter som avgör. Om potatisen hinner bli kall eller jordgubbarna tar slut är mindre viktigt, säger Victor Öberg.

Vägar med förhöjd olycksrisk under midsommarhelgen
E4 Hudiksvall–Sundsvall
E10 Hela sträckan
E12 Hela sträckan
E14 Hela sträckan
E16 Gävle–Falun–Malung
E20 Göteborg–Laxå
E22 Kalmar–Norrköping
E45 Göteborg–Östersund
26 Halmstad–Jönköping (Nissastigen) samt Mariestad–Mora
50 Örebro–Borlänge
70 Enköping–Borlänge

Vägar med ökad risk för köbildning under midsommarhelgen
E4–E20 Sollentuna–Södertälje
E4 Uppsala – Gävle
E4 Gävle – Tönnebro
E6 Göteborg–Strömstad
E6 Göteborg–Kungsbacka
E18 Stockholm–Barkarby, Stockholm–Norrtälje
E22 Norrköping–Kalmar
E22 i Blekinge
26 Jönköping–Halmstad
50 Örebro–Ludvika
70 Enköping–Siljanbygden
73 Stockholm–Nynäshamn
76 Norrtälje–Gävle
136 Färjestaden–Borgholm
137 Kalmar–Färjestaden (Ölandsbron)
222 Stockholm–Värmdö
276 Åkersberga–Norrtälje

Källa: Trafikverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:00
Senast uppdaterad: 21 juni 2023 16:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors