Företag i fokus:

INSÄNDARE: Inför obligatorisk utbildning för inköpsrätt

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet. 2e vice ordförande Telge inköp.
Foto: Alexander Isa

Inom Södertälje kommuns alla verksamheter med de kommunala bolagen inkluderat så finns det en mängd personer som har rätt att beställa varor och tjänster inom ramen för sin specifika budget. Då trodde åtminstone jag att alla dessa personer visste vad det höll på med och hade någon form av utbildning med tanke på att vi köper varor och tjänster för över 3 miljarder kronor årligen.

Men på vår interna styrelseutbildning fredag 23 februari så fick jag veta att så är inte fallet, några har visserligen valt att gå den utbildning som Telge inköp erbjuder alla som vill inom den kommunala verksamheten, men många avstår utbildningen för att de troligen anser sig kunna allt de behöver inom inköp och hur en upphandling ska gå till för att undvika misstag.
Så är det uppenbarligen inte, och det är mer komplicerat än så.

Låt mig ta ett lite roligt men tydligt exempel som kanske ger er en större förståelse för problematiken med hur viktigt det är att man är övertydlig med vad man vill ha innan man skickar i väg en order till Telge inköp.

Exempel: Du beställer en apa och förväntar dig att få en schimpans, men i själva verket får du en gorilla… Båda är apor men skillnaden är enorm! – Vems är felet?

Det är oerhört viktigt att man är specifik i vad man vill ha och vilka krav man ställer på produkten eller tjänsten innan man skickar även order om en upphandling till Telge inköp, när det blir fel så kostar det pengar.

”Det beställdes produkter för över en miljon kronor som visade sig vara helt fel”

Senast förra veckan så tog vi del av en beställning som blev fel – Ska inte peka ut någon specifik men kan konstatera att det beställdes produkter för över en miljon kronor som visade sig vara helt fel i mått för installation, de gick ej att returnera och får nu kasseras = en dryg miljon kronor till soptippen! 
Det är skattebetalarnas pengar som hade kunnat användas till betydlig bättre saker.
Vems är felet? -Jag skulle gissa att beställaren inte har varit tydlig med att specificera mått och exakt funktion på det han eller hon ville ha, jag har svårt att tro att en uppköpare på Telge inköp beställer fel saker på pin tji utan har helt enkelt utgått ifrån den information som levererats och uppenbarligen har informationen varit undermålig.

Därav anser Realistpartiet att alla personer inom Södertäljes kommun och dess bolagsverksamheter som får förtroendet att hantera skattemedel till att köpa in varor och tjänster måste gå den utbildning som erbjuds av Telge inköp, utbildningen ska vara obligatoriskt om man vill hantera inköp av varor och tjänster.

Vi är övertygade om att om kunskapsnivån ökar hos de personer som har rätt att beställa varor och tjänster så finns det miljontals kronor att spara varje år.

Vi har lämnat in en motion om detta och hoppas på att kommunfullmäktige så snart som möjligt röstar för vårt förslag och inför obligatorisk utbildning för alla inköpare så snart som möjligt.
Det är en investering som kommer att betala sig själv många gånger om.

Joakim Granberg
2e vice ordförande Telge inköp
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 mars 2024 13:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Våldsamt på Tysslinge Sis-hem – Ivo kräver omedelbar åtgärd

IMG_4260-1024x768-1

Polis och ambulans på Tysslinge vid ett tidgare tillfälle. Foto: Shamash Oyal

Personalen på Tysslinge Sis-hem har tidigare larmat om att våld och hot eskalerar. Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, delar bilden och kräver nu att SiS omedelbart vidtar åtgärder.

Ivo riktade redan under sommaren allvarlig kritik mot Tysslinge efter flera upplopp och incidenter. Efter en polisanmälan i samband med en särskilt kaotisk vecka med våldsamma upplopp gjorde Ivo en ny inspektion. Myndigheten riktar nu i ett beslut skarp kritik mot Tysslinge och menar att bristerna från tidigare i sommar till stor del kvarstår.

Tysslinge SiS skriver i ett mejl till SVT Nyheter att de analyserar kritiken. De uppger att åtgärder redan vidtagits, bland annat har antalet platser minskats. Ivo hotar med att stänga verksamheten om inte situationen förbättras.

Även fackförbundet Seko har larmat om att våldet ökar och krävt lagändringar.

Tysslinge SiS-hem har fram till 16 januari på sig att svara Ivo.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 18 december 2023 22:42

Brist på valfrihet för äldre inom hemtjänsten i Södertälje

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Ett väntat förslag om fördelningen mellan kommunala och privata aktörer inom hemtjänsten för 2024, som skulle ha presenterats i september, uteslöts oväntat från mötets dagordning. Detta uppger Liberalerna, som nu kräver ett utförligare svar från den styrande majoriteten.

– Det är synd att vi inte fått några tydliga besked från majoriteten om vad de egentligen tycker om valfrihet, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

När året lider mot sitt slut har fortfarande inget nytt ärende i frågan tagits upp i kommunstyrelsen, kommunfullmäktige eller äldreomsorgsnämnden. Enligt Liberalerna är man kritisk till hanteringen av ärendet och ser detta som en stor brist på framsteg, vilket orsakar oro kring valfriheten inom hemtjänsten det kommande året.”

Trots förväntningar om ett förslag från majoriteten i kommunstyrelsen angående fördelningen mellan kommunala och privata aktörer, togs ärendet oväntat bort från dagordningen. Sedan dess har ingen ny information eller något beslut presenterats, vilket har väckt oro bland politiska partier.

Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho, vill se ett utökat utbud för Södertäljes äldre inom hemtjänsten.

I nuläget domineras hemtjänsten av kommunen med 67%, medan endast två privata bolag delar på resterande 33%. Denna fördelning anses otillräcklig för att skapa sund konkurrens och äkta valfrihet. Liberalerna uttrycker skepticism och besvikelse över hanteringen av ärendet, som skulle kunna leda till en mer balanserad och konkurrenskraftig hemtjänstmarknad.

– Högkvalitativ och produktiv hemtjänst betyder olika saker för olika personer. Äldres behov, önskemål och preferenser är inte likformiga. Det är just därför det är så viktigt med valfrihet. Så att den som brukar hemtjänsten har möjlighet att välja vad som är högkvalitativ hemtjänst för sig själv. Det är det som är själva poängen med valfrihet, att den enskilde hemtjänstbrukaren vet bättre än kommunfullmäktiges politiker vad som är högkvalitativ hemtjänst för just sig själv, säger Hawsho (L).

I en interpellation, en fråga som kräver ett utförligare svar, ställde Liberalerna frågan till den styrande majoriteten om det kommer att bli en ny fördelning mellan privata och kommunala aktörer inom hemtjänsten. De frågade även om dröjsmålet i beslutet är relaterat till ideologiska skillnader inom kommunledningen.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande, har besvarat interpellationen och meddelat att ett uppdrag givits till stadsdirektören för att utarbeta ett förslag fokuserat på kvalitet, produktivitet, kompetensförsörjning och ekonomisk stabilitet inom hemtjänsten. Godner betonar att majoriteten är enig om vikten av en produktiv och högkvalitativ hemtjänst, oavsett ideologiska skillnader.

Men när ett konkret förslag kommer att presenteras är ännu oklart.

– Det är synd att vi inte fått några tydliga besked från majoriteten om vad de egentligen tycker om valfrihet, men en sak är säker, Liberalerna kommer alltid försvara äldres rätt att bestämma över sin egen tillvaro, säger Metin Hawsho.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 18 december 2023 22:43

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors