Företag i fokus:

Här är årets finalister till Södertäljes Jämställdhetspris

IMG_9199-1

Kristina Jamil, Maria Geni och Madeleine Onnela.
Bild: Södertälje kommun

Tre framstående kandidater tävlar om det åtråvärda priset, som uppmärksammar jämställdhetsarbete i kommunen. Vinnaren av det prestigefyllda priset avslöjas på Quality Hotell Park.

Sedan starten 2016 har Södertälje kommuns Jämställdhetspris belönat framstående insatser för jämställdhet. I år har juryn, bestående av representanter från kommunen, Telge, Länstidningen och Södertäljepolisen, valt att bryta traditionen och redan nu avslöja de tre finalister som tävlar om 2024 års pris.

(Annonslänk)

En av finalisterna är Kristina Jamil som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt genom sin ideella verksamhet och lyfter viktiga samhällsfrågor i sina krönikor. Madeleine Onnela, en lokal advokat, arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper. Samt Maria Geni som bidrar genom sina föräldrakurser till att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

Marie Samre, tidigare vinnare av Jämställdhetspriset, kommer att agera konferencier under prisutdelningen, som äger rum den 8 mars, där även bandet Långbacka/Bådagård står för underhållningen. Dessutom arrangeras Peppfesten av Ung Fritid för tjejer och icke-binära ungdomar, med dansuppträdanden och aktiviteter, direkt efter prisutdelningen.

På kommunens hemsida informeras det att alla är välkomna att delta i firandet och att det inte krävs någon föranmälan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 05:51
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 05:51

”Barn och äldre lever på randen till vräkning”

123

Pressbild

2023 ser ut att bli ett rekordår när det gäller vräkningar av barnfamiljer enligt data från Kronofogden presenterade av SVT. Nu uppmanar Frälsningsarmén till starkare samarbete för att motverka vräkningar.

– Senast i helgen fick vi ett ärende med en ensamstående mamma, säger Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.

Fram till november det året var 610 barn drabbade av vräkningar, en ökning från 540 barn under hela 2022. Frälsningsarmén betonar behovet av förebyggande insatser genom samarbete mellan socialtjänsten, fastighetsägare och samhällsorganisationer. Med stigande levnadskostnader ökar risken för akut hemlöshet. Efter en tidigare nedgång i antalet vräkta barn sedan 2018, har siffrorna åter börjat stiga och 2023 når de nivåer liknande de efter finanskrisen 2008.

– Vi har konstant kontakt med individer, ensamstående med barn och äldre som lever på randen till vräkning. Vi fokuserar på att arbeta vräkningsförebyggande och går in i dialog med hyresvärdar, berörda myndigheter och framför allt så stödjer vi de utsatta människorna. Senast i helgen fick vi ett ärende med en ensamstående mamma, som saknar fungerande kontakt med socialtjänsten, säger Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.

Regeringen har länge strävat efter att undvika vräkningar av barnfamiljer, med en policy som kräver socialtjänstens närvaro vid sådana vräkningar. Trots detta saknades socialtjänsten vid flera vräkningar under året.

Många upplever idag en reell rädsla för hemlöshet. En nyligen genomförd undersökning av Frälsningsarmén och Ipsos visar att 20 procent av svenska föräldrar är oroliga för att förlora sitt hem. Denna oro är särskilt uttalad bland yngre, där 16 procent känner sig oroliga.

– För att vända utvecklingen krävs samverkan mellan kommuner och hyresvärdar på lokal nivå, för att så tidigt som möjligt fånga upp barnfamiljer i riskzonen. Det bästa är om parterna kan lösa situationen innan skulden växer och utan att Kronofogden behöver kopplas in. Kommunerna behöver också samarbeta med den ideella sektorn. Mer förutsättningar skulle kunna ges till den ideella sektorn för att kunna stödja barnfamiljer innan de hamnar i en vräkningssituation, säger Per-Johan Fernström på Frälsningsarméns sociala division.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 mars 2024 19:37

15-åring greps i galleria med skarpladdat vapen

Polis

Arkivbild

Under torsdagskvällen greps en 15-åring med ett skarpladdat vapen i Skärholmen Centrum. Enligt uppgifter till LT kopplas pojken till konflikten mellan kriminella nätverk i Södertälje.

För andra gången på en vecka inleds stora polisinstaser i Skärholmens centrum.

I början av veckan, tisdagen den 9 januari, utrymdes hela gallerian i Skärholmen och nationella bombskyddet tillkallades efter att någon hade kastat in ett misstänkt farligt föremål i en butik. Två dagar senare greps en 15-åring, med ett skarpladdat vapen enligt Aftonbladets uppgifter.

Enligt LT kopplas den gripna 15-åringen till den pågående konflikten i Södertälje som har krävt flera dödsoffer sedan hösten 2022. Senast den 9 december där fler personer sköts av flera gärnignsperosner. Enligt tidningens rapporter länkar polisen pojken till Ronnafalangen och anser att hans närvaro i området är relaterad till konflikten med Saltskogfalangen.

Vapnet ska ha upptäckte när pojken kontrollerades av patrullerande poliser i området. Inga personer rapporteras skadade i samband med händelsen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2024 00:49
Senast uppdaterad: 13 januari 2024 00:49

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors