Företag i fokus:

Här är årets finalister till Södertäljes Jämställdhetspris

IMG_9199-1

Kristina Jamil, Maria Geni och Madeleine Onnela.
Bild: Södertälje kommun

Tre framstående kandidater tävlar om det åtråvärda priset, som uppmärksammar jämställdhetsarbete i kommunen. Vinnaren av det prestigefyllda priset avslöjas på Quality Hotell Park.

Sedan starten 2016 har Södertälje kommuns Jämställdhetspris belönat framstående insatser för jämställdhet. I år har juryn, bestående av representanter från kommunen, Telge, Länstidningen och Södertäljepolisen, valt att bryta traditionen och redan nu avslöja de tre finalister som tävlar om 2024 års pris.

(Annonslänk)

En av finalisterna är Kristina Jamil som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt genom sin ideella verksamhet och lyfter viktiga samhällsfrågor i sina krönikor. Madeleine Onnela, en lokal advokat, arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper. Samt Maria Geni som bidrar genom sina föräldrakurser till att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

Marie Samre, tidigare vinnare av Jämställdhetspriset, kommer att agera konferencier under prisutdelningen, som äger rum den 8 mars, där även bandet Långbacka/Bådagård står för underhållningen. Dessutom arrangeras Peppfesten av Ung Fritid för tjejer och icke-binära ungdomar, med dansuppträdanden och aktiviteter, direkt efter prisutdelningen.

På kommunens hemsida informeras det att alla är välkomna att delta i firandet och att det inte krävs någon föranmälan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 05:51
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 05:51

”Jobbar fortfarande hemma mer än före pandemin”

Buss Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Under pandemin minskade antalet resor med tåg och buss kraftigt. Dock visar en undersökning att kollektivtrafikresorna ökade under det senaste året.

Efter att ha minskat två år i rad har kollektivtrafikens popularitet ökat över hela landet under det senaste året. Enligt statistik från Kolada, som samlar in data från kommuner, gjordes det i genomsnitt 30 procent fler resor per person 2022 jämfört med 2021.

I Stockholms län, där kollektivtrafiken är mest använd, gjordes det 290 resor per person under 2022. Detta är en ökning med 26 procent jämfört med 2021, men det totala resandet är fortfarande inte uppe på samma nivå som innan pandemin.

(annoslänk)

   – Vi har haft en återhämtning efter pandemin, säger Mattias Andersson, utredare på Svensk Kollektivtrafik, branschorganisationen för regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag, till Nyhetsbyrån Siren.

År 2019 gjordes det i snitt 365 kollektivtrafikresor per person i Stockholm. Men är ännu inte uppe på samma nivå som före pandemin..

– Framförallt i storstadsområdena jobbar vi fortfarande hemma mer än före pandemin, vilket gör att både kollektivtrafikresandet och bilresandet är på en lägre nivå än 2019, säger Andersson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 januari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 10 januari 2024 08:36

Södertälje klättrar i ranking i tillväxtindex

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Södertälje har klättrat i rankingen över snabbast växande kommuner i länet och hamnar på tredje plats i tillväxtindex för 2023. Indexet tas fram av kreditupplysningsföretaget Syna och bygger på en årlig granskning av samtliga svenska aktiebolags bokslut.

– Vi får inte låta oss luras att den positiva utvecklingen är kommunens förtjänst, säger Liberalernas gruppledare säger Metin Hawsho.

2023 hade 246 företag i Södertälje uppfyllt kriterierna för tillväxt vad gäller ökad omsättning, nyanställningar och redovisad vinst. Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) ser rankingen som ett tecken på att näringslivet i kommunen går framåt.

– Att så många som möjligt har en trygg anställning och är med och bidrar med skattepengar till välfärden – det är viktigt, säger hon.

Metin Hawsho, Liberalarna: – ”Företagen levererar trots dåliga förutsättningar”

Kommunen har gått från femtonde plats 2021 och sjunde plats 2022 till tredje plats i Stockholms län i år. Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje, menar att tredjeplatsen visar på att många lokala företag tagit sig ur pandemin och trots lågkonjunkturen lyckats växa och anställa. Han pekar på Södertäljes starka entreprenörsanda som möjliga förklaringar till framgången.

– Det kan vara så att företagare drar nytta av sitt strategiska läge i tillväxtregionen Stockholm och är duktiga på att anpassa sin verksamhet efter kundens behov, säger Jonas Karlsson.

Liberalerna Södertälje ser positivt på den fina utvecklingen i tillväxtrankingen, men betonar att det inte är kommunens förtjänst utan företagarnas. AB Syna undersöker och rankar varje år hur företagen presterar i alla kommuner och i rankingen klättrar kommunen till plats tre i Stockholms län. När mycket annat går åt fel håll i Södertälje är det extra glädjande att näringslivet levererar menar Liberlarna.

– Det är positivt att Södertäljes företag klättrar i tillväxtrankingen men vi får inte låta oss luras att den positiva utvecklingen är kommunens förtjänst. Näringslivsklimatet är fortfarande alldeles för dåligt i Södertälje, företagen levererar trots dåliga förutsättningar, inte på grund av dem, säger Metin Hawsho (L)

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 10 januari 2024 18:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors