Företag i fokus:

Giftermål minskar i Sverige – Södertälje sticker ut

Ring bröllop

Foto: Pexel

Ny statistik från SCB visar att antalet skilsmässor i Sverige har nått sitt lägsta på flera år, samtidigt som giftermålen också minskar och andelen gifta personer i den vuxna befolkningen är lägre än någonsin tidigare under 2000-talet.

– Det är det lägsta antalet skilsmässor sedan 2005. Men även 2022 var antalet skilsmässor det lägsta på många år. Det kan delvis bero på att antalet giftermål minskade rejält under början av pandemin, men det är nog inte hela förklaringen, säger Lena Lundkvist, demograf på SCB.

(Annonslänk)

Under 2023 registrerades endast 21 231 skilsmässor enligt SCB:s senaste befolkningsstatistik, vilket markerar en fortsatt trend av minskande skilsmässor i Sverige. Denna utveckling speglar en bredare trend där även antalet giftermål minskar, vilket ytterligare understryker förändringar i det svenska samhällets familjestrukturer.

Intressant är att andelen gifta personer i den vuxna befolkningen har sjunkit kontinuerligt under 2000-talet, från över 45 procent år 2000 till knappt 40 procent förra året. Parallellt har andelen skilda personer ökat, vilket pekar på en långsiktig förändring i befolkningens civilstånd.

– Om vi bortser från pandemiåren 2020 och 2021 då antalet giftermål sjönk betydligt, bland annat till följd av restriktionerna, så var antalet giftermål under 2023 det lägsta på 20 år.

Lena Lundkvist från SCB påpekar även att åldrarna hos nygifta personer har förändrats under 2000-talet, med en minskande andel yngre personer bland de nygifta. I de största kommunerna var giftermål vanligast i Järfälla, Botkyrka och Södertälje, medan skilsmässor var vanligast i Haninge, Malmö och Borås, vilket visar på regionala skillnader i dessa trender.

Under 2023 registrerades 499 giftermål, medan 246 skilsmässor noterades.

– Om vi studerar åldrarna hos alla nygifta personer år för år så ser vi en del förändringar under 2000-talet. Framför allt har andelen yngre personer bland de nygifta minskat stadigt, säger Lena Lundkvist.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 19:37

Före detta bankanställd och två män dömda för mutbrott

tingsrätt

Arkivbild

En kvinna som tidigare var anställd på en bank i Södertälje har dömts till villkorlig dom efter att ha försökt bevilja lån till icke kreditvärdiga sökande i utbyte mot mutor. Dessutom döms två män för mutbrott.

I november 2020 frihetsberövades en kvinna anställd vid SEB i Södertälje, misstänkt för att ha deltagit i en korruptionsaffär. Detta efter att polisen avlyssnat hennes samtal.

– Via telefonkontakt har man diskuterat bolån och i samband med det har man erbjudit kontant ersättning, säger Thomas Forsberg, åklagare vid Riksenheten mot korruption, till SVT.

(Annonslänk)

Kvinnan, bosatt söder om Stockholm, hade erbjudits 50 000 kronor för att bevilja ett lån på fem miljoner kronor till en inkomstlös familj. Ett telefonsamtal där summan diskuterades fångades på band, där kvinnan hörs förhandla upp summan till 50 000 kronor från ett initialt erbjudande på 30 000. Dock genomfördes aldrig lånet på grund av befintliga skulder.

Efter att ha blivit avskedad från sitt arbete hos SEB och efter en omfattande rättsprocess, dömdes kvinnan idag till villkorlig dom av tingsrätten. Domstolen valde att inte utdöma fängelsestraff med hänvisning till kvinnans ordnade sociala förhållanden och låg risk för återfall i brott.

Två män, även de bosatta i orter utanför Stockholm, har också dömts i samma fall, till 90 respektive 70 dagsböter för att ha gett muta.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2024 13:45
Senast uppdaterad: 19 april 2024 13:53

Hyreshöjningen slår mot hundratals i Södertälje

Sodertalje

Foto: Alexander Isa

Efter sammanbrottet i förhandlingar mellan Fastighetsägarna Stockholm och Hyresgästföreningen har en skiljeman beslutat om en hyreshöjning på nästan 6 procent. I Södertälje påverkas över 600 hushåll.

– Det kommer bli väldigt tungt att bära för många hyresgäster som redan idag kämpar med sin ekonomi, säger Manfred Klint, gruppchef förhandlingsenheten, Hyresgästföreningen region Stockholm.

I december 2023 tog förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Stockholm, som representerar flera privata hyresvärdar, en oväntad vändning när Fastighetsägarna valde att avbryta diskussionerna och söka en lösning genom hyresnämndens oberoende tvistlösning. Det initiala kravet från Fastighetsägarna var en hyreshöjning på 12 procent.

(Annonslänk)

Trots detta, efter skiljemannens ingripande, fastställdes den slutliga höjningen till 5,9 procent för de flesta av de 11 berörda kommunerna i Stockholm och Gotland, effektivt från 1 januari 2024.

– Vi är väldigt förvånade över besluten, och förstår inte varför de här fastighetsägarna ska få så mycket högre höjningarna än andra fastighetsägare. Att det är samma resultat i alla kommunerna får oss att undra om skiljemannen har tagit hänsyn till lokala förutsättningar, säger Manfred Klint.

Denna ändring berör direkt över 4 300 hushåll i regionen, där cirka 4,4 procent av alla hushåll som Hyresgästföreningen representerar ingår. Specifikt i Södertälje är det 614 lägenheter som nu står inför högre hyror.

Skiljemannens beslut på 5,9 procent för Stockholms län och 5,7 procent för Gotland har väckt betydande oro bland hyresgästerna, som nu måste anpassa sig till de ökade kostnaderna i en redan stram ekonomisk miljö.

– Det är oerhört höga höjningar även om det är betydligt lägre än vad Fastighetsägarna krävde. Det kommer bli väldigt tungt att bära för många hyresgäster som redan idag kämpar med sin ekonomi. Vi hade önskat att Fastighetsägarna haft ett intresse av att ta ansvar i förhandlingarna, säger Klint.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 19 april 2024 01:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors