Företag i fokus:

DEBATT: Misslyckad matreform i Södertäljes äldreomsorg

Livsmedel frukt

Foto: Alexander Isa

En av de bäste kvaliteterna en politiker kan ha, är förmågan att omvärdera tidigare ståndpunkter och se vad som funkar och inte funkar. Korten ligger nu på bordet, och vi har svart på vitt att äldreomsorgsnämndens nya matreform inte fungerar. 

Södertälje kommun beslutade att från och med sommaren 2023 skulle inköp av matvaror ske digitalt via leverantören Mathem. Detta beslut togs i äldreomsorgsnämnden 2022 och reaktionerna har varit starka, från brukare, omsorgspersonal och anhöriga. Valfriheten försvann, och de logistiska och arbetsmiljömässiga problemen är många.

Brukare som inte själva kan ta emot varorna får hjälp av hemtjänstpersonalen. Tyvärr fungerar det mindre bra eftersom Mathem inte kan garantera några tider. Detta är ett stort stressmoment som innebär att personalen får bevaka leveranstider och anpassa sig till att kunna vara på plats. Om personal inte hinner närvara går varorna i retur till Mathem. Det är minst sagt vanskligt att tvinga äldreomsorgens personal till att agera matombud, när personalen har så mycket annat att tänka på.

”Ska valfrihet upphöra att existera bara för att personen blivit äldre?”

Utöver det, har den enskilde brukaren ofta varit kund länge i en annan matkedja, och känner sig mer bekväm med utbudet och varorna. Ska valfrihet upphöra att existera bara för att personen blivit äldre? Vi kan även läsa skräckexempel där vissa brukare har fått helt fel leveranser, i det särskilda fallet rörde det sig om en större leverans av mejeriprodukter; närmare sex liter yoghurt, två smörpaket och två ostar. När nära anhörig påtalade det utgick leveransen veckan därpå. Jag tänker då på de som inte har några anhöriga att be om hjälp.

 

Pia Sjöstrand, Socialdemokraterna. Äldreomsorgsnämndens ordförande Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Det finns en ambition från kommunen att brukaren ska kunna sitta med vid beställningen av mat. Tyvärr har det visat sig att när det kommer till verkligheten har det inte funnits den möjligheten. På grund av personalens redan pressade schema har det haft svårt att lägga till ytterligare en sak de behöver göra på schemat.

Det kan så klart finnas fördelar med en elektronisk matleverans, men om kommunen har som mål att näthandeln ska fungera, kommer följande krävas:

  • Valfrihet
  • IT-kompetens hos personal (vissa sidor är inte direkt användarvänliga)
  • Avsätta tid i schemat för att kunna möjliggöra att brukare sitter med vid beställning av mat
  • Använda sig mer av lokala handlare

Södertälje kommun säger att det finns en ”ambition” att utvärdera effekterna av de digitala inköpen. Redan nu ser vi de negativa konsekvenserna och utmaningarna, och för att se till att den utvärderingen blir så rättvis som möjligt, bör alla parter, brukare, personal samt Mathem, vara involverade.

Vi hoppas nu att Pia Sjöstrand och Socialdemokraterna tar sitt förnuft till fånga, och lyssnar på såväl den politiska oppositionen, såväl som brukare och personal som för fram den här kritiken.

Med detta styre vill vi verkligen inte bli gamla i Södertälje.

Susanne Jakobsson
Ledamot för Sverigedemokraterna i äldreomsorgsnämnden

Pimpa Voittonen
Ledamot för Sverigedemokraterna i äldreomsorgsnämnden

Pia Höglander
Ersättare för Sverigedemokraterna i äldreomsorgsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 mars 2024 14:36
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors