Företag i fokus:

Gjorde GWG: ”En häftig känsla”

Emily Curlett

Poängstarka backen Emily Curlett avgjorde matchen för sitt lag när de gick vidare till slutkvalet mot SDHL Foto: Patric Gill

Emily Curlett kom in sent i SSK, hon har sedan ankomsten 3:e januari till klubben frekvent funnits med i poängprotokollet i damlagets matcher.
-Ville vara en del av någonting, säger Emily om varför det blev SSK för henne.

När SSK i Scaniarinken slog tillbaka Färjestad och avslutade deras säsong var Curlett högst delaktig i segern. När hemmalaget i tredje perioden gjorde 2-1 var det den 24-åriga amerikanskan som var målskytt.

-Jag bryr mig inte vem som gör det, jag vill vinna och så tror jag alla andra i laget känner också. Men visst är det en häftig känsla när det råkar bli jag.

Nu väntar HV71 i slutkvalet till SDHL, hur går dina tankar?

-Det kommer vara det tuffaste motståndet vi ställts inför. Jag tror vi kommer att vara förberedda för det. Om vi fortsätter att bygga på det vi gjort den senaste veckan så kommer vi vara så redo vi kan för att möta dem.

Vad behöver ni trycka på i ert spel för att vara lyckosamma i matcherna mot HV71?

-Vi behöver komma ut direkt från start och hålla ett högre tempo. Ibland har det tagit lite tid för oss att komma igång med vårt spel. Om vi kan vara med från början i ett högt tempo så kommer vi lättare att kunna sätta press på dem.

-Att hålla en jämn och hög nivå i 60 minuter och undvika för djupa dalar i spelet kommer vara en viktig nyckel för oss.

Emily Curlett och hennes lagkamrater skrattade sist och högst i söndagens direkt avgörande match mot Färjestad i Scaniarinken Foto: Patric Gill

Specialteams är viktiga moment i hockey, speciellt i de här matcherna där det ska avgöras vilka som tar steget upp till SDHL. I matchserien mot Färjestad hade SSK ett väldigt bra boxplay men hade däremot det kämpigare i powerplay.

Nio tillfällen fick man med spel i numerärt överläge, inget av dem lyckades man förvalta i form av mål. Curlett håller med om att det måste bli bättre i de matcherna som återstår av säsongen men vet också att kapaciteten finns i laget.

-Vi har pratat om det. Hur vi bättre ska ge varandra understöd, vara mer beslutsamma när vi förflyttar pucken och hittar lägen att attackera.

-Ibland forcerar vi spelet lite för stressat istället för att ha tålamod i passningsspelet för att hitta fler lägen till avslut. Och ta läget när det kommer.

-Jag är trygg i att vi kommer prestera bättre i den spelformen i matcherna mot HV71.

Läs även: SSK vidare till slutkval mot SDHL-motstånd

Helgens matcher hade verkligen olika ansikten. Vad tycker du var den största nyckeln till att ni redde ut stormen?

-Vi kom ihop som lag, speciellt i slutet av matcherna och i synnerhet förlängningen. Vi visste vad vi hade för gameplan och höll oss till den, stöttade och hjälpte varandra hela tiden. Ju längre vi kom in i förlängningen ju mer trodde vi på oss själva.

Säger Emily Curlett och ser en fördel med den här typen av matcher:

-Jag tror det finns en fördel med att möta ett lag tre gånger på raken, till slut vet man vad man har att förvänta sig.

Emily Curlett har varit på SSK:s radar tidigare men kände sig själv inte redo för uppgiften då.

-Jag pratade med SSK redan för ett par år sedan när jag gick på college men tyckte själv inte jag var redo att ta det steget till Europa då.

-Nu kom tillfället istället, jag visste att laget hade försökt ett par säsonger att ta sig upp till SDHL. Jag ville vara en del av någonting och hoppades på att jag skulle komma hit och förhoppningsvis lämna avtryck.

Trots amerikanskans relativt korta tid i Södertälje och SSK så finns det ett intryck som är helt klart för henne.

-Det är helt tydligt för mig att Södertälje är en riktig hockeystad, jag gillar verkligen den kulturen här.

Kommer vi få se mer av Emily Curlett i SSK efter att den här säsongen är klar?

-Jag har inte funderat något över framtiden eller nästa säsong var jag ska fortsätta att spela. Vi ska först slutföra den här säsongen på det sättet vi vill och sedan får man börja se över nästa.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 mars 2024 21:07
Senast uppdaterad: 4 mars 2024 21:25

Misstänkt sexuellt övergrepp på barn på HVB-hem i Järna

balance-6157258_1280

Foto: Pixabay

Ett barn på ett HVB-hem i Järna misstänks ha blivit utsatt för en sexuell handling av ett annat barn på hemmet. Detta har bekräftats efter att boendets biträdande föreståndare vänt sig till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Enligt information till IVO har händelsen ägt rum på ett antroposofiskt HVB-hem, där ett barn misstänks ha blivit utsatt för en sexuell handling av en annan minderårig på boendet.

En ansvarig person på hemmet har kontaktat IVO:s upplysningstjänst och undrade om händelsen bör lex Sarah-anmälas, eftersom olika versioner av händelsen har framförts av barnen.Enligt de rapporterade uppgifterna har hemmet redan polisanmält händelsen till de rättsliga myndigheterna.

Kritik riktats mot verksamheten tidigare.
I fjol påpekade IVO brister i utredning av allvarliga händelser och säkerhetsgarantier för barnen på hemmet, enligt gällande föreskrifter och lex Sarah-bestämmelser.

Bland annat hade två barn, enligt information till IVO, lämnat hemmet utan att personalen var medveten om det vid tre tillfällen under 2022. Vid dessa tillfällen ansåg polisen att boendet inte hade tillräcklig personalstyrka och att de berörda pojkarna inte verkade må helt bra.

Vid ett annat tillfälle riktade Skolinspektionen skarp kritik mot koncernen på grund av brister i tre skolor i Järna förra året. Bland annat lyftes brister fram i hanteringen av kränkande behandling, otillräcklig undervisningstid för eleverna samt avsaknaden av möjlighet att använda digitala hjälpmedel och teknik i undervisningen.

Eleverna separerade
I samband med det misstänkta sexuella övergreppet på barnet har HVB-hemmet som åtgärd separerat barnen. Ett av dem har flyttats till en annan boendeenhet för att undvika att eleverna möts.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 08:37

Flera hundra liter frätande vätska läckte ut

original

Pressbild: AstraZeneca

Tidigare i veckan larmades SOS Alarm till AstraZenecas i Gärtuna. Detta efter att flera hundra liter frätande vätska hade spillts ut vid en lastkaj.

Det var på onsdagsmorgonen, klockan 09:04, som räddningstjänsten ryckte ut med fem stationer från räddningstjänstens kemorganisation till platsen. En nästan 1 kubikmeter frätande vätska, metakrylsyra, hade spilt ut.

Utsläppet, som uppgick till 900 liter, inträffade främst på ett lastbilsflak, och cirka 100 liter hade runnit ut på marken. Under saneringsarbetet som pågick fram till onsdagseftermiddagen, spärrades området av för att säkerställa att spillhanteringen utfördes på ett tryggt sätt.

Ingen person uppges ha skadats i samband med händelsen.

Räddningstjänsten på plats i samband med utsläppet. Foto: Polisen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 03:30
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 00:11

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors