Företag i fokus:

Gjorde GWG: ”En häftig känsla”

Emily Curlett

Poängstarka backen Emily Curlett avgjorde matchen för sitt lag när de gick vidare till slutkvalet mot SDHL Foto: Patric Gill

Emily Curlett kom in sent i SSK, hon har sedan ankomsten 3:e januari till klubben frekvent funnits med i poängprotokollet i damlagets matcher.
-Ville vara en del av någonting, säger Emily om varför det blev SSK för henne.

När SSK i Scaniarinken slog tillbaka Färjestad och avslutade deras säsong var Curlett högst delaktig i segern. När hemmalaget i tredje perioden gjorde 2-1 var det den 24-åriga amerikanskan som var målskytt.

-Jag bryr mig inte vem som gör det, jag vill vinna och så tror jag alla andra i laget känner också. Men visst är det en häftig känsla när det råkar bli jag.

Nu väntar HV71 i slutkvalet till SDHL, hur går dina tankar?

-Det kommer vara det tuffaste motståndet vi ställts inför. Jag tror vi kommer att vara förberedda för det. Om vi fortsätter att bygga på det vi gjort den senaste veckan så kommer vi vara så redo vi kan för att möta dem.

Vad behöver ni trycka på i ert spel för att vara lyckosamma i matcherna mot HV71?

-Vi behöver komma ut direkt från start och hålla ett högre tempo. Ibland har det tagit lite tid för oss att komma igång med vårt spel. Om vi kan vara med från början i ett högt tempo så kommer vi lättare att kunna sätta press på dem.

-Att hålla en jämn och hög nivå i 60 minuter och undvika för djupa dalar i spelet kommer vara en viktig nyckel för oss.

Emily Curlett och hennes lagkamrater skrattade sist och högst i söndagens direkt avgörande match mot Färjestad i Scaniarinken Foto: Patric Gill

Specialteams är viktiga moment i hockey, speciellt i de här matcherna där det ska avgöras vilka som tar steget upp till SDHL. I matchserien mot Färjestad hade SSK ett väldigt bra boxplay men hade däremot det kämpigare i powerplay.

Nio tillfällen fick man med spel i numerärt överläge, inget av dem lyckades man förvalta i form av mål. Curlett håller med om att det måste bli bättre i de matcherna som återstår av säsongen men vet också att kapaciteten finns i laget.

-Vi har pratat om det. Hur vi bättre ska ge varandra understöd, vara mer beslutsamma när vi förflyttar pucken och hittar lägen att attackera.

-Ibland forcerar vi spelet lite för stressat istället för att ha tålamod i passningsspelet för att hitta fler lägen till avslut. Och ta läget när det kommer.

-Jag är trygg i att vi kommer prestera bättre i den spelformen i matcherna mot HV71.

Läs även: SSK vidare till slutkval mot SDHL-motstånd

Helgens matcher hade verkligen olika ansikten. Vad tycker du var den största nyckeln till att ni redde ut stormen?

-Vi kom ihop som lag, speciellt i slutet av matcherna och i synnerhet förlängningen. Vi visste vad vi hade för gameplan och höll oss till den, stöttade och hjälpte varandra hela tiden. Ju längre vi kom in i förlängningen ju mer trodde vi på oss själva.

Säger Emily Curlett och ser en fördel med den här typen av matcher:

-Jag tror det finns en fördel med att möta ett lag tre gånger på raken, till slut vet man vad man har att förvänta sig.

Emily Curlett har varit på SSK:s radar tidigare men kände sig själv inte redo för uppgiften då.

-Jag pratade med SSK redan för ett par år sedan när jag gick på college men tyckte själv inte jag var redo att ta det steget till Europa då.

-Nu kom tillfället istället, jag visste att laget hade försökt ett par säsonger att ta sig upp till SDHL. Jag ville vara en del av någonting och hoppades på att jag skulle komma hit och förhoppningsvis lämna avtryck.

Trots amerikanskans relativt korta tid i Södertälje och SSK så finns det ett intryck som är helt klart för henne.

-Det är helt tydligt för mig att Södertälje är en riktig hockeystad, jag gillar verkligen den kulturen här.

Kommer vi få se mer av Emily Curlett i SSK efter att den här säsongen är klar?

-Jag har inte funderat något över framtiden eller nästa säsong var jag ska fortsätta att spela. Vi ska först slutföra den här säsongen på det sättet vi vill och sedan får man börja se över nästa.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 mars 2024 21:07
Senast uppdaterad: 4 mars 2024 21:25

Efter sprängning i Ronna – Sis-anställd går inte att nå

Ronna

Foto: Shamash Oyal

Under början av augusti ägde rum en explosion där en lägenhetsdörr förstördes i Ronna. Personen som misstänks vara måltavlan är anställd vid Sis och arbetar på Tysslinge. Nu har Sis lämnat in en rapport till Arbetsmiljöverket, eftersom arbetsgivaren inte har lyckats få kontakt med den anställda.

Den var efter midnatt, den 2 augusti, som en lägenhetsdörr spränges av en kraftig anordning och orsakade stora skador.  En person skadades och fördes till sjukhus, men enligt Aftonbladets uppgifter misstänker polisen inte att mannen var den riktiga måltavlan för sprängningen, utan en nära anhörig.

Sprängningen ska vara riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-Tysslinge och uppges ha utpressats av intagna att smuggla in en mobiltelefon. Men när mannen vägrade blev mannen utpressad och en påhittad skuld ha uppstått.

Efter incidenten har arbetsgivaren försökt nå den anställde utan framgång. Nu har Sis gjort en anmälan till Arbetsmiljöverket baserat på uppgifter som har rapporterats i media och som inte har kunnat bekräftas av den anställde.

– Arbetsgivaren har inte kunnat få kontakt med berörd medarbetare trots flera regelbundna försök, skriver Sis i anmälan till Arbetsmiljöverken.

Läs även: – Explosion i flerfamiljshus i Geneta – Två till sjukhus

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna

Foto: Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 19:22

Pålningsarbetet vid Maren tar längre tid än planerat

EAFE39FC-C0B4-49C4-B59B-16B33A24D131

Foto: Alexander Isa

I juni påbörjades pålningsarbetet vid Marenplan för det kommande hotellet, men nu rapporterar Sveriges Radio att arbetet tar längre tid än ursprungligen planerat.

– Det har skett lite på sommaren som gjort att vi inte fått ner exakt så många pålar som vi hade tänkt, säger projektledaren, Anders Braun, till SR.

I centrala Södertälje pågår förberedelserna för att bygga en ny fastighet som ska inkludera ett nytt hotell och flera restauranger. Byggnaden förväntas vara färdigställd under 2025. I samband med byggprojektet hörs ett bankande ljud från betongpålar som hamras ned i marken, hela 30 meter djupt. Sammanlagt kommer 420 pålar att slås ned.

Syftet med denna process är att stabilisera fastigheten, som kommer att resa sig till cirka 16 våningar höjd. Dock har pålningsarbetet, som ursprungligen planerades att pågå till ungefär den 18 augusti, nu förväntats ta längre tid.

– Vi har ett ungefärligt 50-tal kvar. Det är svårt att säga exakt dag. Vi siktade på den 18:e, men vi tror inte att vi är helt klara på fredag. Veckan därpå är vi klara, säger Braun till SR.

När denna fas är avklarad kommer grundläggningen att påbörjas, och den beräknas pågå fram till årsskiftet.

Läs även: – Här är restaurangerna som etableras vid Maren

50-tal pålar kvar. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 14:16
Senast uppdaterad: 14 augusti 2023 14:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors