Företag i fokus:

En ledare på isen: ”Kändes rätt”

Mimmi Gill

Mimmi Gill, assisterande lagkapten för SSK:s damlag, har gjort 14 matcher i SDHL och vet vad som väntar i matcherna mot HV71 Foto: Patric Gill

20-åriga Mimmi Gill med VIK Västerås HK Ungdom som moderklubb gör sin första säsong i Södertälje Sportklubb. Trots sin ringa ålder har hon redan hunnit med flertalet matcher på högsta nivån i Sverige.

Inför den här säsongen lämnade den unga centern Värmlands-klubben Färjestad för att istället skriva på för SSK och deras satsning mot SDHL.

-Jag blev kontaktad av Robert Johansson och Lars Hymander. Jag kände att SSK var en intressant klubb att flytta till med deras satsning på damlaget, det kändes rätt, säger Mimmi om flytten till SSK.

Du fick ett A på bröstet. Ser du dig själv som en ledare?

-När jag spelade i Västerås var jag assisterande kapten mitt sista år där. Sedan var jag kapten i ungdomslandslaget när jag var yngre. Jag ser absolut att jag på något sätt har en ledande roll. Stöttar och visar vägen för de yngre i alla fall.

Mimmi beskriver sig själv som en skridskostark spelare som gärna går in i närkamperna. Som center i laget tar hon mycket tekningar, både offensivt och defensivt. Något som blir viktigare ju längre matcherna lider.

För en lång match blev det i lördags då SSK avgjorde först i den 6:e förlängningsperioden. Då gäller det att stålsätta både kropp och huvud.

-Det är pannben, det är det handlar om i slutet. Men absolut jobbigt. Vi fick ju in mat emellan i pauserna, så vi fick in snabb energi.

Är det den klassiska pizzaslicen som gäller då? Det har man ju sett i slutspelstider att spelare får i pauserna.

-Haha, det har jag också sett. Tyvärr fick vi inte det, vi fick delicatobollar och kexchoklad.

SSK hade tre tuffa matcher mot Färjestad men Mimmi Gill reste sig tillsammans med resten av laget och stod till slut upp som vinnare Foto: Patric Gill

Mimmi Gill kom inför den här säsongen till SSK från just Färjestad som de mötte i semifinalen. Innan dess hade hon under samma säsong i tolv matcher representerat Göteborg HC i SDHL. Men laget lades ner och Mimmi hamnade åter i Färjestad som hon hade spelat i fyra säsonger tidigare.

-Jag hade faktiskt lämnat Göteborg innan det lades ner, nämner Mimmi men klargör att skillnaden på näst högsta serien och högsta i svensk damhockey är stor.

-Det är jättestor skillnad. I allt, det är absolut roligare att få spela lite i SDHL och få upp tempot. Så det är något som jag absolut vill göra igen.

Läs även: Gjorde GWG: ”En häftig känsla”

Kändes det extra speciellt att möta din gamla klubb och lagkamrater i Play off?

-Jag ser det som vilken match som helst, man kanske är lite extra nervös innan matchen men när väl pucken släpps så är det ju bara en hockeymatch.

Den 20-åriga centern från Västerås har även den här säsongen fått prova på lite spel i SDHL. I oktober var hon inlånad i två matcher av Brynäs.

-De hade några skadade och sjuka så jag fick möjligheten, vilket jag gärna tog. Det var riktigt kul att få uppleva och det är ett fint lag, spelade två riktigt roliga matcher mot MoDo och Luleå.

Hur skulle dagens SSK damlag klara sig i SDHL tror du?

-Det skulle absolut vara tufft de första matcherna för vi är ju inte vana vid tempot, men tror att vi skulle kunna komma in i det. Det kommer vi ju få testa på nu på torsdag när vi möter HV71. De har ju spelat hela säsongen i SDHL-tempo.

Kan du se en fortsättning för dig i SSK?

-Det kommer efter säsongen, just nu är det bara fokus på att försöka ta sig upp till SDHL.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 mars 2024 10:39
Senast uppdaterad: 5 mars 2024 10:51

Boende efter explosionen – ”Hela rummet skakade”

6C59DA49-3B9B-4C94-8477-501602C3767A

Foto: Alexander Isa

En kraftig explosion inträffade natten till tisdagen i stadsdelen Ronna och hördes från flera håll i Södertälje. – Jag låg och sov och vaknade av en jättehög smäll, säger en person som bor i området till Telgenytt.

Dörren till en lägenhet totalförstördes, och en man skadades i samband med detonationen i Ronna centrum. Enligt uppgifter till Telgenytt ska mannen ha skadats i huvudet, men hans skador bedöms som icke livshotande, och han var vid medvetande när han fördes till sjukhus.

Nationella bombskyddets bombtekniker var under natten på platsen för att genomföra en teknisk undersökning och har spärrat av bostaden tills vidare. Även platsen runt bostadsområdet var avspärrat men hävdes under tisdagsförmiddagen.

Enligt grannar skakade hela fastigheten av den kraftiga explosionen.

Glassplitter flera våningar ner. Foto: Alexander Isa

– Jag låg och sov och vaknade av en jättehög smäll. Hela rummet skakade, det kändes som att hela byggnaden skakade. Jag blev så rädd. Jag tittade ut och såg att det låg glassplitter och bråte överallt, säger en som bor i fastigheten till Telgenytt.

I den utsatta lägenheten befann sig en familj när explosionen inträffade. En man i 25-års åldern, som var vaken och befann sig nära dörren när anordnaren detonerade, skadades i huvudet. Tre andra personer var också i lägenheten men klarade sig utan skador.

Vad som ligger bakom detonationen är i nuläget oklart. En förundersökning om allmänfarlig ödeläggelse är inledd, men ingen är ännu gripen i samband med händelsen.

Foto: Alexander Isa

Stora skador på dörr och fasad uppstod efter den kraftiga detonationen. Foto: Alexander Isa

Bråte efter nattens explosion. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Skadade mannen vårdades på plats. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 augusti 2023 12:02
Senast uppdaterad: 1 augusti 2023 12:04

Polisen höjer hotnivån efter koranbränningarna

Polis-6

Arkivbild

Efter flera incidenter med koranbränningar, som bland annat genomförts av Salwan Momika från Järna, har hoten mot Sverige tagit en allvarlig vändning. Enligt Aftonbladets uppgifter har polisledningen höjt terrorhotnivån och uppmanar poliser att vara extra vaksamma.

Irans högsta andliga och politiska ledare, Ayatolla Ali Khameni, har anklagat Sverige för att ha förberett sig för ett krig mot den muslimska världen. Bland annat ledde koranbränningen utanför en Moské i Stockholm till våldsamma protester vid flera svenska ambassader.

”Den svenska regeringen ska veta att genom att stötta brottslingarna som har bränt koranen har man rustat för krig mot den muslimska världen”, skrev Ayatolla Ali Khameni på Twitter.

På grund av den ökande hotbilden har polisledningen reagerat genom att höja terrorhotnivån i landet och uppmanar alla poliser att vara extra vaksamma. Flera ortodoxa kyrkor, inklusive den syrisk-ortodoxa kyrkan i Södertälje, har stärkt säkerheten men också tydligt tagit avstånd från koranbränningarna.

– Det finns all anledning att vara vaksam. Vi har sett en händelseutveckling med manifestationer där heliga skrifter skändats vilket lett till kraftiga reaktioner. Det är sånt som kan vara hotdrivande, vilket vi konstaterat, säger Säkerhetspolisens presstalesperson Adam Samara, till Aftonbladet.

Läs även – INSÄNDARE: Fördömer starkt koranbränningarna

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 augusti 2023 08:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors