Företag i fokus:

En ledare på isen: ”Kändes rätt”

Mimmi Gill

Mimmi Gill, assisterande lagkapten för SSK:s damlag, har gjort 14 matcher i SDHL och vet vad som väntar i matcherna mot HV71 Foto: Patric Gill

20-åriga Mimmi Gill med VIK Västerås HK Ungdom som moderklubb gör sin första säsong i Södertälje Sportklubb. Trots sin ringa ålder har hon redan hunnit med flertalet matcher på högsta nivån i Sverige.

Inför den här säsongen lämnade den unga centern Värmlands-klubben Färjestad för att istället skriva på för SSK och deras satsning mot SDHL.

-Jag blev kontaktad av Robert Johansson och Lars Hymander. Jag kände att SSK var en intressant klubb att flytta till med deras satsning på damlaget, det kändes rätt, säger Mimmi om flytten till SSK.

Du fick ett A på bröstet. Ser du dig själv som en ledare?

-När jag spelade i Västerås var jag assisterande kapten mitt sista år där. Sedan var jag kapten i ungdomslandslaget när jag var yngre. Jag ser absolut att jag på något sätt har en ledande roll. Stöttar och visar vägen för de yngre i alla fall.

Mimmi beskriver sig själv som en skridskostark spelare som gärna går in i närkamperna. Som center i laget tar hon mycket tekningar, både offensivt och defensivt. Något som blir viktigare ju längre matcherna lider.

För en lång match blev det i lördags då SSK avgjorde först i den 6:e förlängningsperioden. Då gäller det att stålsätta både kropp och huvud.

-Det är pannben, det är det handlar om i slutet. Men absolut jobbigt. Vi fick ju in mat emellan i pauserna, så vi fick in snabb energi.

Är det den klassiska pizzaslicen som gäller då? Det har man ju sett i slutspelstider att spelare får i pauserna.

-Haha, det har jag också sett. Tyvärr fick vi inte det, vi fick delicatobollar och kexchoklad.

SSK hade tre tuffa matcher mot Färjestad men Mimmi Gill reste sig tillsammans med resten av laget och stod till slut upp som vinnare Foto: Patric Gill

Mimmi Gill kom inför den här säsongen till SSK från just Färjestad som de mötte i semifinalen. Innan dess hade hon under samma säsong i tolv matcher representerat Göteborg HC i SDHL. Men laget lades ner och Mimmi hamnade åter i Färjestad som hon hade spelat i fyra säsonger tidigare.

-Jag hade faktiskt lämnat Göteborg innan det lades ner, nämner Mimmi men klargör att skillnaden på näst högsta serien och högsta i svensk damhockey är stor.

-Det är jättestor skillnad. I allt, det är absolut roligare att få spela lite i SDHL och få upp tempot. Så det är något som jag absolut vill göra igen.

Läs även: Gjorde GWG: ”En häftig känsla”

Kändes det extra speciellt att möta din gamla klubb och lagkamrater i Play off?

-Jag ser det som vilken match som helst, man kanske är lite extra nervös innan matchen men när väl pucken släpps så är det ju bara en hockeymatch.

Den 20-åriga centern från Västerås har även den här säsongen fått prova på lite spel i SDHL. I oktober var hon inlånad i två matcher av Brynäs.

-De hade några skadade och sjuka så jag fick möjligheten, vilket jag gärna tog. Det var riktigt kul att få uppleva och det är ett fint lag, spelade två riktigt roliga matcher mot MoDo och Luleå.

Hur skulle dagens SSK damlag klara sig i SDHL tror du?

-Det skulle absolut vara tufft de första matcherna för vi är ju inte vana vid tempot, men tror att vi skulle kunna komma in i det. Det kommer vi ju få testa på nu på torsdag när vi möter HV71. De har ju spelat hela säsongen i SDHL-tempo.

Kan du se en fortsättning för dig i SSK?

-Det kommer efter säsongen, just nu är det bara fokus på att försöka ta sig upp till SDHL.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 mars 2024 10:39
Senast uppdaterad: 5 mars 2024 10:51

Larmades om lägenhetsbrand i centrala Södertälje

Räddningstjänst

Arkivbild.

En brand utbröt i en lägenhet i centrala Södertälje. När räddningstjänsten ankom till platsen var branden redan släckt, men lägenheten hade fått mindre rök- och brandskador.

Under natten mot måndag utbröt en brand i en kastrull i en lägenhet i centrala Södertälje. När larmet om lägenhetsbranden inkom till SOS Alarm strax efter klockan 02, natten mot måndag, ryckte en brandbil och en ledningsbil ut till platsen.

När räddningstjänsten anlände hade branden släckts av en person i bostaden, men enligt uppgifter till Telgenytt drabbades lägenheten av mindre rök- och brandskador i köket efter att det brann i en kastrull. Den person som släckte elden ska ha fått vård efter att ha brännskadats i handen.

Räddningstjänsten stannade på platsen till 03-tiden för att säkerställa situationen och vädra ut röken.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 juli 2023 18:56
Senast uppdaterad: 31 juli 2023 18:56

Barn räddades – ”Kämpade med att paddla mot vinden”

Foto- Sjöräddningen

Foto: Sjöräddningssällskapet

Under helgen genomfördes en snabb räddningsaktion när de räddade två barn som drev utåt från land i en uppblåsbar pool. Incidenten ska enligt uppgifter till Telgenytt skett vid Pershagen.

– ”Poolen” var på väg ut i farleden och barnen kämpade med att paddla mot vinden, skriver Sjöräddningssällskapet på sociala medier.

Det var under lördagen som en segelbåt varnade Sjöräddningssällskapet om två barn i en uppblåsbar pool sakta drev ut mot farleden. Räddningspatrullen styrde genast kurs mot den drivande poolen och när de nådde fram möttes de av två barn som kämpade för att paddla sig tillbaka mot land.

Barnen hade utrustat sig med flytvästar och tejp om poolen skulle börja läcka och var även påväg att ringa efter hjälp.

”Dom hade sökt upp vårt telefonnummer och var på väg att ringa. Vi tog ombord barn och pool och körde in dom till land igen.”, skriver Sjöräddningssällskapet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 juli 2023 12:30
Senast uppdaterad: 31 juli 2023 18:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors