Företag i fokus:

En ledare på isen: ”Kändes rätt”

Mimmi Gill

Mimmi Gill, assisterande lagkapten för SSK:s damlag, har gjort 14 matcher i SDHL och vet vad som väntar i matcherna mot HV71 Foto: Patric Gill

20-åriga Mimmi Gill med VIK Västerås HK Ungdom som moderklubb gör sin första säsong i Södertälje Sportklubb. Trots sin ringa ålder har hon redan hunnit med flertalet matcher på högsta nivån i Sverige.

Inför den här säsongen lämnade den unga centern Värmlands-klubben Färjestad för att istället skriva på för SSK och deras satsning mot SDHL.

-Jag blev kontaktad av Robert Johansson och Lars Hymander. Jag kände att SSK var en intressant klubb att flytta till med deras satsning på damlaget, det kändes rätt, säger Mimmi om flytten till SSK.

Du fick ett A på bröstet. Ser du dig själv som en ledare?

-När jag spelade i Västerås var jag assisterande kapten mitt sista år där. Sedan var jag kapten i ungdomslandslaget när jag var yngre. Jag ser absolut att jag på något sätt har en ledande roll. Stöttar och visar vägen för de yngre i alla fall.

Mimmi beskriver sig själv som en skridskostark spelare som gärna går in i närkamperna. Som center i laget tar hon mycket tekningar, både offensivt och defensivt. Något som blir viktigare ju längre matcherna lider.

För en lång match blev det i lördags då SSK avgjorde först i den 6:e förlängningsperioden. Då gäller det att stålsätta både kropp och huvud.

-Det är pannben, det är det handlar om i slutet. Men absolut jobbigt. Vi fick ju in mat emellan i pauserna, så vi fick in snabb energi.

Är det den klassiska pizzaslicen som gäller då? Det har man ju sett i slutspelstider att spelare får i pauserna.

-Haha, det har jag också sett. Tyvärr fick vi inte det, vi fick delicatobollar och kexchoklad.

SSK hade tre tuffa matcher mot Färjestad men Mimmi Gill reste sig tillsammans med resten av laget och stod till slut upp som vinnare Foto: Patric Gill

Mimmi Gill kom inför den här säsongen till SSK från just Färjestad som de mötte i semifinalen. Innan dess hade hon under samma säsong i tolv matcher representerat Göteborg HC i SDHL. Men laget lades ner och Mimmi hamnade åter i Färjestad som hon hade spelat i fyra säsonger tidigare.

-Jag hade faktiskt lämnat Göteborg innan det lades ner, nämner Mimmi men klargör att skillnaden på näst högsta serien och högsta i svensk damhockey är stor.

-Det är jättestor skillnad. I allt, det är absolut roligare att få spela lite i SDHL och få upp tempot. Så det är något som jag absolut vill göra igen.

Läs även: Gjorde GWG: ”En häftig känsla”

Kändes det extra speciellt att möta din gamla klubb och lagkamrater i Play off?

-Jag ser det som vilken match som helst, man kanske är lite extra nervös innan matchen men när väl pucken släpps så är det ju bara en hockeymatch.

Den 20-åriga centern från Västerås har även den här säsongen fått prova på lite spel i SDHL. I oktober var hon inlånad i två matcher av Brynäs.

-De hade några skadade och sjuka så jag fick möjligheten, vilket jag gärna tog. Det var riktigt kul att få uppleva och det är ett fint lag, spelade två riktigt roliga matcher mot MoDo och Luleå.

Hur skulle dagens SSK damlag klara sig i SDHL tror du?

-Det skulle absolut vara tufft de första matcherna för vi är ju inte vana vid tempot, men tror att vi skulle kunna komma in i det. Det kommer vi ju få testa på nu på torsdag när vi möter HV71. De har ju spelat hela säsongen i SDHL-tempo.

Kan du se en fortsättning för dig i SSK?

-Det kommer efter säsongen, just nu är det bara fokus på att försöka ta sig upp till SDHL.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 mars 2024 10:39
Senast uppdaterad: 5 mars 2024 10:51

Man friades från spädbarnsdöd – Får en kvarts miljon kronor

Polis

Arkivbild

Sommaren 2022 avled ett spädbarn i Trosa. Pappan, en 25-årig man och skriven i Järna, åtalades för synnerligen grov misshandel men friades från misstankarna. Nu beviljas mannen fler hundratusen i ersättning för tiden han satt frihetsberövad.

Efter att ha blivit friad från anklagelserna om att ha skakat sitt spädbarn till döds ansökte pappan från Järna om ersättning från staten för den tid han satt frihetsberövad. Mannen åtalades för synnerligen grov misshandel och vållande till annans död efter att ha blivit anklagad för att ha orsakat sitt spädbarns död i juli 2022.

Efter att ha suttit frihetsberövad från juli 2022 till februari 2023 friades pappan av Nyköpings tingsrätt den 3 mars 2023. Åklagarens bevisning ansågs inte kunna styrka att barnets skador berodde på att pappan hade skakat det.

– Tingsrätten har bedömt att den skadebild barnet haft tillsammans med det som i övrigt har kommit fram i målet inte innebär att det är bevisat att mannen har skakat barnet, sade rådmannen Maria Böös i ett pressmeddelande.

Pappa ansökte om en ersättning på 500 000 kronor för den tid han satt frihetsberövad på grund av den felaktiga anklagelsen, men beviljas nu hälften av beloppet. Justitiekanslern, JK, har beslutat att bevilja mannen totalt 250 000 kronor i ersättning för den tid han satt frihetsberövad. Enligt JK har mannen rätt till ett högre belopp än normalt eftersom lidandet av att ha varit misstänkt för brott på ett närstående barn bedöms ha varit mer påtagligt än annars.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juli 2023 10:21
Senast uppdaterad: 29 juli 2023 10:21

Misstänkt farligt föremål var ofarligt

F9D945C9-4C81-447F-98DC-4AB634EA288C

Foto: Anna Richardsson

Polisen har larmats till Bårsaberget efter att ett misstänkt farligt föremål hittats utomhus. Just nu har polisen spärrat av ett stort område på platsen och uppmanat boende att hålla sig inomhus enligt uppgifter till Telgenytt.

Under fredagskvällen, klockan 20:25, utlöstes en larm när ett misstänkt farligt föremål upptäcktes i Bårsta, vilket ledde till att polisen snabbt ryckte ut till platsen.

-Vi har fått in tips från SOS alarm om ett misstänkt föremål. En undersökning av platsen pågår, säger Towe Högg, polisens presstalesperson, till Telgenytt.

Just nu har polisen upprättat stora avspärrningar runt området där föremålet hittades på Karlslundsgatan.

Enligt uppgifter till Telgenytt får boende för närvarande inte gå in i sina bostäder. En person som befann sig på balkongen uppmanades av polis att snabbt att gå in.

Enligt uppgifter till Telgenytt har även nationella bombskyddet tillkallats för att genomföra en noggrann undersökning för att kontrollera föremålet.

Vid 21:30 upphävdes avspärrningarna på platsen runt Bårstaberget och enligt polisens uppgifter var föremålet ofarligt.

Foto: Anna Richardsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 18:59
Senast uppdaterad: 29 juli 2023 09:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors