Företag i fokus:

En ledare på isen: ”Kändes rätt”

Mimmi Gill

Mimmi Gill, assisterande lagkapten för SSK:s damlag, har gjort 14 matcher i SDHL och vet vad som väntar i matcherna mot HV71 Foto: Patric Gill

20-åriga Mimmi Gill med VIK Västerås HK Ungdom som moderklubb gör sin första säsong i Södertälje Sportklubb. Trots sin ringa ålder har hon redan hunnit med flertalet matcher på högsta nivån i Sverige.

Inför den här säsongen lämnade den unga centern Värmlands-klubben Färjestad för att istället skriva på för SSK och deras satsning mot SDHL.

-Jag blev kontaktad av Robert Johansson och Lars Hymander. Jag kände att SSK var en intressant klubb att flytta till med deras satsning på damlaget, det kändes rätt, säger Mimmi om flytten till SSK.

Du fick ett A på bröstet. Ser du dig själv som en ledare?

-När jag spelade i Västerås var jag assisterande kapten mitt sista år där. Sedan var jag kapten i ungdomslandslaget när jag var yngre. Jag ser absolut att jag på något sätt har en ledande roll. Stöttar och visar vägen för de yngre i alla fall.

Mimmi beskriver sig själv som en skridskostark spelare som gärna går in i närkamperna. Som center i laget tar hon mycket tekningar, både offensivt och defensivt. Något som blir viktigare ju längre matcherna lider.

För en lång match blev det i lördags då SSK avgjorde först i den 6:e förlängningsperioden. Då gäller det att stålsätta både kropp och huvud.

-Det är pannben, det är det handlar om i slutet. Men absolut jobbigt. Vi fick ju in mat emellan i pauserna, så vi fick in snabb energi.

Är det den klassiska pizzaslicen som gäller då? Det har man ju sett i slutspelstider att spelare får i pauserna.

-Haha, det har jag också sett. Tyvärr fick vi inte det, vi fick delicatobollar och kexchoklad.

SSK hade tre tuffa matcher mot Färjestad men Mimmi Gill reste sig tillsammans med resten av laget och stod till slut upp som vinnare Foto: Patric Gill

Mimmi Gill kom inför den här säsongen till SSK från just Färjestad som de mötte i semifinalen. Innan dess hade hon under samma säsong i tolv matcher representerat Göteborg HC i SDHL. Men laget lades ner och Mimmi hamnade åter i Färjestad som hon hade spelat i fyra säsonger tidigare.

-Jag hade faktiskt lämnat Göteborg innan det lades ner, nämner Mimmi men klargör att skillnaden på näst högsta serien och högsta i svensk damhockey är stor.

-Det är jättestor skillnad. I allt, det är absolut roligare att få spela lite i SDHL och få upp tempot. Så det är något som jag absolut vill göra igen.

Läs även: Gjorde GWG: ”En häftig känsla”

Kändes det extra speciellt att möta din gamla klubb och lagkamrater i Play off?

-Jag ser det som vilken match som helst, man kanske är lite extra nervös innan matchen men när väl pucken släpps så är det ju bara en hockeymatch.

Den 20-åriga centern från Västerås har även den här säsongen fått prova på lite spel i SDHL. I oktober var hon inlånad i två matcher av Brynäs.

-De hade några skadade och sjuka så jag fick möjligheten, vilket jag gärna tog. Det var riktigt kul att få uppleva och det är ett fint lag, spelade två riktigt roliga matcher mot MoDo och Luleå.

Hur skulle dagens SSK damlag klara sig i SDHL tror du?

-Det skulle absolut vara tufft de första matcherna för vi är ju inte vana vid tempot, men tror att vi skulle kunna komma in i det. Det kommer vi ju få testa på nu på torsdag när vi möter HV71. De har ju spelat hela säsongen i SDHL-tempo.

Kan du se en fortsättning för dig i SSK?

-Det kommer efter säsongen, just nu är det bara fokus på att försöka ta sig upp till SDHL.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 mars 2024 10:39
Senast uppdaterad: 5 mars 2024 10:51

Så ser laguppställningen ut för årets match i Södertälje 

E0652C2B-44FC-4031-B4F5-D725DB81BABA

Kennedy Bakircioglu och Melke Demir. Foto: Creative Commons / Privat

De står redo för årets match i Södertälje. Såväl yngre som äldre fotbollslegender kommer att skaka liv i Bårsta IP igen den 1:a augusti klockan 16.30. En veteranmatch mellan Assyriska FF och ViLirare är ett av flera inslag under den två dagar långa festivalen Hubo Telge.  

Telgenytt har tagit tempen på flera av spelarna från Assyriska FF som på hemmaarenan snart ska möta ViLirare.

Assyriskalegenden, Kennedy Bakircioglu på plats när festivalen inleds. Bild: Hubo Telge / Södertälje kommun

Kennedy Bakircioglu, du var en av dem som såg till att Hammarby IF vann sitt första och enda SM-guld. På Söderstadion har ju du också en särskild plats. Men hur känns det att vara tillbaka på Bårsta IP igen i Assyriska tröjan?

– Det känns fantastiskt skönt för det var där allt startade för mig. Jag var lite av en maskot när min pappa (Benjamin Bakircioglu, reds anm.) lirade i Assyriska FF, så jag har oerhört många minnen förknippade med Assyriska och Bårsta IP. Nu är jag snart tillbaka till platsen där allt startade i AFF-tröjan. Det är en häftig känsla, säger Kennedy Bakircioglu.

David Durmaz. Foto: Privat

David Durmaz, du har spelat totalt 15 säsonger i Assyriska. Du fick uppleva en svenska cupen final, allsvenskt spel samt nedflyttning till div 1. Ungefär 340 tävlingsmatcher med Assyriska FF. Snart 341 om vi räknar in veteranmatchen.

Hur känns det att vara tillbaka på Bårsta IP igen där resan till allsvenskan gjordes?

– Så fort jag hör Bårsta IP ryser det i hela kroppen. Det känns underbart att få komma tillbaka till den gräsmattan. Nu finns inte läktarna på plats men det ska gå vägen ändå, säger David Durmaz och fortsätter:

– Resan för mig startade just där när jag kom upp till juniorerna och spelade på B-plan. Successivt fick jag sen uppleva den fina drömmen genom att ha på mig AFF-tröjan och resan ända upp till Allsvenskan. Bårsta IP är förknippad med många fina minnen; jag gjorde min elitdebut år 2000 mot BoIS där vi vann med 3-0, cupen mot Göteborg då vi efter 20 minuter gör fyra baljor och självklart många fina superetta och allsvenska matcher. Det känns otroligt kul att få vara med under veteranmatchen och extra glädjande att den ska spelas på Bårsta IP, avslutar David när vi når honom på en semesterort någonstans i Medelhavet.

Melke Demir mot Djurgården 2005. Foto: Privat

Melke, du tillhör den första generationen bland Assyriska egna produkter. Du var en stabil och teknisk spelare. Tvåfotad vilket tillhör ovanligheten. Ditt signum: skott i mål från 40 meter. 

Blir det en repris på skottet och hur känns det att vara tillbaka på Bårsta IP igen? 

– Vill börja med att säga att det känns oerhört kul och jag är stolt över att vara inkluderad i Assyriskas historia och framförallt att få träffa resten av spelarna. Bårsta IP är förknippat med många fina minnen och platsen där allt startade för många av oss, säger Melke Demir. 

Blir det en repris? 

– Jag hoppas att många ansluter till Hubo Telgefestivalen, chansen att få se en repris på en frispark från 40 meter rakt in i mål är stor, avslutar Melke Demir med ett skratt. 

Profiltung dag i Södertälje

Motståndarlaget består av ViLirare som är ett nätverk av över 550 fotbollsspelare, domare och ledare – alla med allsvensk bakgrund.

Några av spelarna från ViLirare under veteranmatchen är:
Erkan Zengin
Johan Arneng
Sharbel Touma
Mattias Mete
José Monteiro.

Från Assyriska FF utöver ovan nämnda:
Stefan Batan
Metin Tasci
Mario Jadonic
Patricio Cisternas
Michael Borgqvist
Andreas Haddad med flera   


Kort om veteranmatchen: 

Vad: Veteranmatch mellan Assyriska FF och ViLirare
Var: Hubo Telgefestivalen på Bårsta IP
När: 1/8 klockan 16.30

Hubo Telge är en tvådagars festival på Bårsta IP.  1-2 augusti mellan 10-18 är dagarna fyllda med olika aktiviteter och ett stort lekland för såväl små som stora barn.  

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juli 2023 10:30
Senast uppdaterad: 25 juli 2023 10:33

Polisen varnar för bedragare – Här är tre viktiga råd

BankID pressbild

Pressbild: BankID

Polisen i Stockholms län varnar för bedrägeriförsök. Under gårdagen rapporterades flertal polisanmälningar som upprättats på grund av att bedragare uppmanar personer att logga in med bank-ID via telefon.

Polisen i Stockholms län har larmat om en ökning av telefonbedrägerier där bedragare försöker lura människor att logga in med bank-ID via telefon. Flera polisanmälningar har inkommit där offren uppmanats att betala för teleutrustning som de inte har beställt.

”Telefonbedrägerier drabbar många som förlorar sina pengar genom att luras att logga in på sin bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter.”, skriver polisen på sin hemsida

För att skydda allmänheten mot dessa bedrägerier ger polisen tre viktiga råd:

  1. Lägg på luren: Om du blir osäker under ett samtal, oavsett om personen påstår sig vara från banken, en släkting, företag eller myndighet, ska du avsluta samtalet omedelbart. Ha en förberedd avslutningsfras eller lägg på direkt, och du behöver inte vara artig.
  2. Logga inte in: Dela aldrig med dig av dina bank-id eller koder från bankdosa eller betalkort på uppmaning av någon annan. Seriösa företag, organisationer och myndigheter kontaktar aldrig dig och ber om personliga uppgifter på detta sätt.
  3. Lita inte på den som ringer: Bedragaren kan försöka skapa stress och påstå att du riskerar att förlora pengar eller att en anhörig har råkat illa ut för att lura dig. Var misstänksam mot sådana påståenden och ge aldrig ut information baserat på oöverlagda påståenden från okända personer.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 juli 2023 22:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors